Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S2 vs Nikon D100 ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
Jag har ett dilemma. Jag vill köpa en ny digitalkamera och står å väger mellan s2:an eller D100. `
Kör just nu med S1:an som jag är mkt nöjd med. Mao har jag nikon optik, därför är ej d60 med i leken.

Kan någon prata fördelar/nackdelar mot de båda kamerorna, eller varför jag ska välja en av dom?

Enligt allt jag läst/sett på nätet lutar det åt S2:an. Det som skrivs possitivt i forum´s om D100 känns vara "nikon är en nikon, och kan inte vara sämre" dvs. att det är namnet man köper, visst det är säkert bra support etc. Men jag vill helt enkelt ha bra bilder. Det jag läst om S2:an är att den tar just bättre bilder (men vem vet egentligen? det är ju bara pre-production kameror vi sett!)

Någon som vet något vettigt i ämnet?!

Tack på förhand.

Mvh Robban

Sniket skrev:
Det jag läst om S2:an är att den tar just bättre bilder
Det är väl du som tar bilderna;-) Men jag hajar vad du menar...

Jag skulle vänta tills det att Dpreview testar riktiga produktionsexemplar så man kan jämföra de olika modellerna rättvist. Som det ser ut nu är allt bara spekulationer.

De bilder jag sett från S2 verkar ha en högre skärpa än D100. Samtidigt ger S2 "jiggsaw" effekter i diagonala linjer, även i 6 Mpix.
Dessutom är jag oerhört skeptisk till de flesta tester, där bilderna först och främst är skärpta i kameran vilket inte ger rättvis jämförelse.
Ibland anges inte utrustning å exponeringsväden, samt det händer att en fokusering glider iväg eller att en preproduction AF ligger snett.

Övrig så tror jag båda är bra kameror, själv har jag mest titta på D100 och det skulle nog bli mitt val.
Jag kör på Nikon är Nikon, dessutom har jag uppgifter om att D100 är utvecklad före F80 så den bygger inte på någon annan kamerakropp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar