Advertisement

Annons

Fuji Finepix HS10 - Lovande långzoomare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir intressant att se hur man lyckats med AF:en är den lika trög som många andra lång zoomare är det inget för mig. Bildkvalitén är också intressant, hittills har man långt fram till systemkamera nivå och inget kul att beskära. Kollade på några åtta år gamla bilder med min gamla Olympus C3000Z med "bara" 3 mp och de bilderna fungerar alldeles utmärkt på en A4 förstoring.

Som sagt fler tester under andra förhållande än sol osv får visa vad kameran går för.

Visst vill vi se fler tester även om det kommit in dröser av HS-10 bilder på DP senaste veckorna!

Alternativet är en DSLR med ett bigma 50-550mm.....dock inget för mig :)
 
Bästa foto-testen på HS10 som jag hittat hittills!

Hej!
Jag har följt den här tråden då jag har letat som en tok efter en oberoende test av den här kameran.
Jag skrev och frågade Gordon Laing på Cameralabs.com om de skulle göra någon test på den, men de har inte planerat någon sån ännu. Så jag letade vidare och till min stora förtjusning har jag nu hittat en sida där det finns massor av testbilder med utförlig info om inställningar för varje foto. Jag kan säga på rak arm att när jag sett dessa ringde jag Media Markt och bokade en HS10 omgående!!
Den presterar bättre än jag förväntat mej, och som semesterkamera kommer den att bli oslagbar. Jag vill inte alltid släpa med mej min Nikon DSLR med allt som hör till. Den här kameran kommer också att funka kalasbra ute i busken när man vill fånga djur och fåglar.

Har man inte råd att lägga tiotals tusen på fina, ljusstarka zoomobjektiv så är den här kameran ett suveränt alternativ. Visst, sensorn är inte lika stor som på systemare, men det här duger mer än gott åt en amatör som mej.=)

Här ar länken till sidan jag hittade. Titta och döm själva:

http://www.pbase.com/middlehill/hs10_zoom_capability
 
Jämförelse med Olympus SP800UZ.

Detta är en typ av kamera som jag skulle behöva.
Den har överlag fått bra recensioner tycks det.
Det finns en annan kamera med 30X zom nämligen Olympus SP800UZ.
Den har 14 megapixlar i sin sensor och är ca. 1000:- billigare.
Nu hänger inte allt på upplösningen i sensorn, det har nästan gått lite hysteri i det.
Man får ofta mer brus ju högre upplösning sensorn har, speciellt sensorer som inte är av fullformat.
Objektivet är minst lika viktigt då det gäller bildkvalitet.

Jag skulle vilja se en jämförelse mellan Fuji Finepix HS10 och Olympus SP800UZ.
Är det någon som springer på en sådan så kan ni väl posta en länk här.
Jag har inte hittat någon än men båda kamrorna är ju ganska nya så det kanske kommer någon så småning om.

Är det någon annan som har åsikter om vilken kamera som är bäst?
 
Detta är en typ av kamera som jag skulle behöva.
Den har överlag fått bra recensioner tycks det.
Det finns en annan kamera med 30X zom nämligen Olympus SP800UZ.
Den har 14 megapixlar i sin sensor och är ca. 1000:- billigare.
Nu hänger inte allt på upplösningen i sensorn, det har nästan gått lite hysteri i det.
Man får ofta mer brus ju högre upplösning sensorn har, speciellt sensorer som inte är av fullformat.
Objektivet är minst lika viktigt då det gäller bildkvalitet.

Jag skulle vilja se en jämförelse mellan Fuji Finepix HS10 och Olympus SP800UZ.
Är det någon som springer på en sådan så kan ni väl posta en länk här.
Jag har inte hittat någon än men båda kamrorna är ju ganska nya så det kanske kommer någon så småning om.

Är det någon annan som har åsikter om vilken kamera som är bäst?

Jag skulle inte personligen köpa en motordriven långzoom. Jämför du HS-10 med SP800 så finns två stora skillnader. HS-10 har manuell riktig mekanisk zoom och EVF något Olympusen saknar.
Har du haft systemkamera tidigare tror jag att du tröttnar på motorzoomen rätt snart. iaf gjorde jag det efter att ha varit ägare till en Sony HX1 en kortare tid.....sedan blir det alltid problem med filter och tillbehör när man inte har en riktig filtergänga.
 
HS10 har vissa saker som avskräcker mig som främst använder superzoom för att fota fåglar. Enligt ett test tar det tar över 1.5 sek för den att skriva till minneskortet, och det blir svart i sökaren när den skriver till kortet. Båda två är faktorer som gör att jag nog inte är intresserad.
 
HS10 har vissa saker som avskräcker mig som främst använder superzoom för att fota fåglar. Enligt ett test tar det tar över 1.5 sek för den att skriva till minneskortet, och det blir svart i sökaren när den skriver till kortet. Båda två är faktorer som gör att jag nog inte är intresserad.

Nu är det väl så att man kan inte få allt när prislappen hamnar under 5000 spänn. Skulle Hs10 haft DSLR prestanda tror jag inte ens vi vågar tänka på vad den skulle kosta. Fast använder man sig av ser.tagningen med 10 b/sec borde det väl vara någon pippi som fastnar :) Men visst snabbare buffert hade givetvis varit önskvärt. personligen hade jag betalt en rejäl slant merför en snabbare model och med en betydligt större och bättre sökare.
Nu väntar jag på att få utvärdera HS10:an själv för att se vad "Fujibesten" går för :)
 
Nu är det väl så att man kan inte få allt när prislappen hamnar under 5000 spänn. Skulle Hs10 haft DSLR prestanda tror jag inte ens vi vågar tänka på vad den skulle kosta. Fast använder man sig av ser.tagningen med 10 b/sec borde det väl vara någon pippi som fastnar :) Men visst snabbare buffert hade givetvis varit önskvärt. personligen hade jag betalt en rejäl slant merför en snabbare model och med en betydligt större och bättre sökare.
Nu väntar jag på att få utvärdera HS10:an själv för att se vad "Fujibesten" går för :)

Nej jag vet, den har såklart inte allt en 7d med 600mm objektiv har ;) Men just för mina behov så är den kanske inte perfekt, för nån som inte främst fotar tättingar så hoppar runt så fort de kan i träd så är den säkert utmärkt. Det är bara det att fågelskådare älskar att diskutera vilken som är den ultimata superzoomkameran så det blir alltid så att vissa faktorer blir avgörande.
 
Fuji HS10

Står nu i kö för en HS10a Längtar så hoppas nån av er andra får den också snart så man får nå utlåtande,,MVH Andreas I
 
Första intrycket HS10

Jag har nu testat HS10 ett par dagar och en så länge är jag nöjd. kameran ger ett mycket gediget intryck och känns som en liten DSLR med inställningar och menyer på motsvarande sätt. Jag började med att inst. nya firmwaren. Då märkte jag även att bilderna fick konstiga färgstick och att det ändrade vissa andra inst. i menyer på ett mycket märkligt sätt.
Testade då att göra en fabriksreset och då...olé...allt föll på plats.
Så jag rekommenderar alla nya HS10 köpare att göra en reset efter att firmware är installerad.
Bildkvaliteten är över förväntan och brusnivån jämfört med min Panasonic FZ30 är mycket bra.
Här kan jag använda iso 800 som blir ungefär jämförbart med FZ:an på iso 100.

Nåra bilder från en bilmässa i helgen finns här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1012&message=35262457

/perhel
 
Jag har nu testat HS10 ett par dagar och en så länge är jag nöjd. kameran ger ett mycket gediget intryck och känns som en liten DSLR med inställningar och menyer på motsvarande sätt. Jag började med att inst. nya firmwaren. Då märkte jag även att bilderna fick konstiga färgstick och att det ändrade vissa andra inst. i menyer på ett mycket märkligt sätt.
Testade då att göra en fabriksreset och då...olé...allt föll på plats.
Så jag rekommenderar alla nya HS10 köpare att göra en reset efter att firmware är installerad.
Bildkvaliteten är över förväntan och brusnivån jämfört med min Panasonic FZ30 är mycket bra.
Här kan jag använda iso 800 som blir ungefär jämförbart med FZ:an på iso 100.

Nåra bilder från en bilmässa i helgen finns här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1012&message=35262457

/perhel

Ja, ser riktigt fint ut. Tom ISO 800 ser användbar ut. Över förväntan måste jag säga.
Nu blir man sugen själv på en sådan, verkar dock vara kö hos handlarna.
 
Hs10

Ja, ser riktigt fint ut. Tom ISO 800 ser användbar ut. Över förväntan måste jag säga.
Nu blir man sugen själv på en sådan, verkar dock vara kö hos handlarna.

Ja jag står på kö hos netonnet hoppas på att jag får den nästa vecka,, Vart fick du tag på din nån stans perhel,,Mvh Andreas Ps bilderna ser riktigt bra ut
 
Hs10

Ok men dom måste ha tagit hem en väldigt liten upplaga för dom är ju slutsålda överallt,Hoppas verkligen jag får min denna vecka står att dom ska få den åter i lager den 11maj men det kan man ju inte lita på känns det som...har du fotat nå mer man kan få kika på,,MVH Andreas
 
ANNONS