Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji Finepix HS10 - Lovande långzoomare

Produkter
(logga in för att koppla)
Ut och fota nu och kom sedan med en recension av kameran.

Fick min idag. Tagit några bilder i rätt halvdassigt ljus.
Att jämföra bildkvalitén med Canon 7D/5D Mark II (som jag har) eller andra systemkameror är rätt meningslöst. Ser mer till 24-720 mm där räckvidden är intressant och kanske höghastighetstagning är önskvärt. Bildkvalitén är mils vidd i mellan dem. Annat hade jag inte att väntat heller.
Använda så lågt ISO som möjligt är ett måste. Så tycker jag, men en intressant kamera som komplement till en systemkamera trots allt.
 
Fick min idag. Tagit några bilder i rätt halvdassigt ljus.
Att jämföra bildkvalitén med Canon 7D/5D Mark II (som jag har) eller andra systemkameror är rätt meningslöst. Ser mer till 24-720 mm där räckvidden är intressant och kanske höghastighetstagning är önskvärt. Bildkvalitén är mils vidd i mellan dem. Annat hade jag inte att väntat heller.
Använda så lågt ISO som möjligt är ett måste. Så tycker jag, men en intressant kamera som komplement till en systemkamera trots allt.


Nu har jag lagt upp några bilder på pbase/essodar/fuji_hs10
De är rakt ur kameran utan efterjustering
 
Hs10

Hej har inte haft nån större tid till å fota men har en del bilder men tycker det är otroligt krångligt å lägga upp bilder på denna sida så vet inte riktig vart jag ska lägga dom =(,,,En sak jag tycker var synd med kameran som det va lovat att det skulle va gjort nu på dom senare modellerna var att det ligger fimware 1,00 i den å det skulle då vara minst 1,02 eller i alla fall 1,01,,,,Nån mer som uppmärksammat detta,,,MVH ANdreas
 
Hej har inte haft nån större tid till å fota men har en del bilder men tycker det är otroligt krångligt å lägga upp bilder på denna sida så vet inte riktig vart jag ska lägga dom =(,,,En sak jag tycker var synd med kameran som det va lovat att det skulle va gjort nu på dom senare modellerna var att det ligger fimware 1,00 i den å det skulle då vara minst 1,02 eller i alla fall 1,01,,,,Nån mer som uppmärksammat detta,,,MVH ANdreas

Ja, min hade 1.0 och har uppdaterat till 1.02
 
Hej har inte haft nån större tid till å fota men har en del bilder men tycker det är otroligt krångligt å lägga upp bilder på denna sida så vet inte riktig vart jag ska lägga dom =(,,,En sak jag tycker var synd med kameran som det va lovat att det skulle va gjort nu på dom senare modellerna var att det ligger fimware 1,00 i den å det skulle då vara minst 1,02 eller i alla fall 1,01,,,,Nån mer som uppmärksammat detta,,,MVH ANdreas

Det där är ju helt beroende på vilken omsättning det har varit på försäljningen på det ställe du köpte den på.
Alla kameror med v1.00 av firmwaren gick ut först till alla lager och affärer och sen skall de säljas.
Kamerorna med V1.01 kom ju inte till lager/affärer förrän en bra bit in i maj och de går förstås ut sist efter att dom andra har sålts av.
Och vem menar du har lovat dig att det skall vara en viss firmware på kameran. Det kan nog ingen göra.
Allting är som sagt beroende på vid vilken tidpunkt du köper kameran och hur stor omsättning just det försäljningsstället har, i vilken takt de beställer hem nya.

Men det är ingen konst att uppdatera frimwaren själv till 1.02. Resultatet blir ju exakt detsamma.
 
Hs 10

Ja jo men netonnet som jag köpte den på har ju inte haft den hemma beställde kameran den 5 maj å fick den 21 maj så inte hade som den i lager i alla fall för då borde den väl ha kommit tidigare,,,Å anngånde firmwaren så står det klart å tydligt på fujifilms sveriges hemsida att från mitten av maj så ska det vara senaste firmwaren i kamerorna,,,,http://www.fujifilm.se/templates/news____16746.aspx
 
Ja jo men netonnet som jag köpte den på har ju inte haft den hemma beställde kameran den 5 maj å fick den 21 maj så inte hade som den i lager i alla fall för då borde den väl ha kommit tidigare,,,Å anngånde firmwaren så står det klart å tydligt på fujifilms sveriges hemsida att från mitten av maj så ska det vara senaste firmwaren i kamerorna,,,,http://www.fujifilm.se/templates/news____16746.aspx

Jag tolkar Fujis meddelande annorlunda än du.
Jag tolkar det som att från mitten av maj levereras HS10 med den senaste firmwaren....från fabriken. Inte från affären.
Det vore ju en omöjlighet att varenda ställe i Sverige som säljer HS10 skulle ha den exakt samtidigt från mitten av maj med den senaste firmwaren. Och vad skulle man göra med de som man inte hade sålt och hade den gamla. Slänga dem?
Detta förklarar också varför du fick en med den gamla firmwaren trots att du fick den den 21 maj.
Kameror med den nya började alltså inte levereras från fabriken förrän i mitten av maj, och sedan skall den fraktas till Sverige från japan eller var den nu är tillverkad. Och sedan ut till olika storlager för att slutligen hamna i en butik. Sånt tar tid.
Skulle tro att kameror med uppdaterad firmware inte når svenska konsumenter förrän en bra bit in i juni. Det är min gissning.
 
firmware 1.02 vart hittar man den uppdateringen ?, och vad innebär den ?
ser bara 1.01 på fuj´s hemsida.
skall uppdatera min kamera , men vore fint om det går att uppdatera till 1.02 direkt då .

Nu är alla kameror slut igen hos de svenska butikerna, tur att man fick tag i sitt ex.
 
firmware 1.02 vart hittar man den uppdateringen ?, och vad innebär den ?
ser bara 1.01 på fuj´s hemsida.
skall uppdatera min kamera , men vore fint om det går att uppdatera till 1.02 direkt då .

Nu är alla kameror slut igen hos de svenska butikerna, tur att man fick tag i sitt ex.

Du hittar Firmware 1.02 + instruktioner på följande länk:

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/s/finepix_hs10/fupd.html

Spar länken sedan för framtida uppdateringar.
 
tack , kan man uppdatera till den direkt eller måste jag ta hem 1.01 först för att sedan ta hem 1.02 ?
någon som vet detta ?
mvh
H
 
Någon som upplevt att batterierna drar ur snabbt ?
Har endå uppladdningsbara , men det drar ur väldigt fort.

Har dock inte uppdaterat kameran med den senaste firmwaren än om det har betydelse ?
 
Någon som upplevt att batterierna drar ur snabbt ?
Har endå uppladdningsbara , men det drar ur väldigt fort.

Har dock inte uppdaterat kameran med den senaste firmwaren än om det har betydelse ?

Kolla lite på Dp om det här med batteriproblemet på HS10. kameran verkar vara kinkig på batterityp.
Eneloops verkar dock funka bra. Nya uppdateringen gör bl.a att batteriindikatorn inte tänds så snabbt.

Finns det nån anledningen till att inte lägga in den nya firmwaren?
 
jag ska lägga in den nya firmwaren , men min dator är på lagning så det är svaret.
ok , ska kanske köpa nya batterier då
 
ANNONS