Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fuji 100fd

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Need I say more. Den här kameran kommer sopa mattan från fuji f30 och f31fd !
Och snygg är den också. Jag måste ha en när den kommer.
28-140 mm lins, äntligen en vidvinkel att snacka om.
Hoppas de höga isotalen kan leverera iallafall upptill 1600 asa.

Lyckas dem med det så har dem knäckt alla kompakter på marknaden.


http://www.dpreview.com/news/0801/08012407fujif100fd.asp
 
Visst är det bra att Fuji med fuji 100fd äntligen släpper en bra kompakt med lite mer "vidvinkel" än vanligt, det är hög tid.

Dessutom 5x zoom = mycket bra


Men den kommer knappast att kunna slå F31fd när det gäller lågt brus, F11, F30 och F31 är "state of the art" när det gäller lågt brus.


MVH
 
...för att inte tala om f30 ! Älskar den kameran !
Men en 28 vidvinkel och antiskak är inte dåligt det med
 
Grimmer skrev:
Interpolera ner till 6Mpix så är säkert F50 och 100 lika lågbrusiga som F30.
Jag har sett lite tester på det, och även om F50:n inte kommer ner till samma nivå som F30/31 är det inte långt ifrån. Jag har inte sparat alla länkar dock, men här finns en tråd på DPreview i ämnet.
 
Grimmer skrev:
Interpolera ner till 6Mpix så är säkert F50 och 100 lika lågbrusiga som F30.

Ungefär. Men det dynamiska omfånget på F50 krympte och så även färgprecisionen.

Vad F100 kommer kunna erbjuda återstår att se. Tycker det är fattigt att den inte kommer ha ett fully-manual läge och vad jag förstått inget histogram heller. Det här är ska vara deras top of the line i kompaktdjungeln så de vore återspegla det lite mer.
 
Inget manuellt läge, nej, men ännu värre är att den har varken slutarförval eller bländarförval. Endast programautomatik.

Ingen sökare heller.
 
Vafan ! inga manuella möjligheter ?
Fast det är sällan jag bryr mig om det på min f30 om jag ska vara ärlig.
Men när de nu gör en fet kamera så borde det ingå.
 
dudek53 skrev:
Vafan ! inga manuella möjligheter ?
Fast det är sällan jag bryr mig om det på min f30 om jag ska vara ärlig.

Nä, alla gör ju inte det. Jag tycker däremot det är väldigt viktigt att i synnerhet kunna öppna bländaren maximalt för annars blir porträttbilder sällan särskilt skoj.

Den enda anledningen till att de slopar såna här funktioner måste ju vara att förhindra att kameran blir "för bra" - den målgrupp F100 riktar sig emot bryr sig inte om sådana funktioner, och Fuji vill kunna sälja dyrare kameror också. Tyvärr brukar dessa dyrare kameror (S100?) vara rätt otympliga.
 
Enligt Fujifilm har den "Programmed AE" samt 18 motivprogram. Ett av motivprogrammen benämns "M (Manuial)" (deras ev. felstavning, inte min), vad det nu kan innebära. Någon A eller S har den inte.
 
Tveksam

Vi vet inte så mycket än, men jag är tveksam om jag köper den. Min gamla Pentax Optio S5i från 04 börjar kännas antik...
Vad jag egentligen vill ha är: ordentlig vidvinkel, inget brus upp till ca 800iso med måttlig brusreducering, att den får plats i bröstfickan, ordentligt tele så att det finns makro - helst större än 1:1 - med underbar bildkvalitet, slutarauto, ingen CA ....och lågt pris.......
 
Öh.. vem bryr sig om lite mer vidvinkel när bruset kommer var högre iomed de 12 megapixlarna?

Fortfarande dåligt dynamiskt omfång..

Det enda som behövs är ju en större sensor..*suck*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.