Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fuji 100fd

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Öh.. vem bryr sig om lite mer vidvinkel när bruset kommer var högre iomed de 12 megapixlarna?

Fortfarande dåligt dynamiskt omfång..

Det enda som behövs är ju en större sensor..*suck*


Vi kanske ska vänta med att döma ut den, innan den har kommit ut på marknaden?


/Thomas
 
Danlo skrev:
Öh.. vem bryr sig om lite mer vidvinkel när bruset kommer var högre iomed de 12 megapixlarna?

Fortfarande dåligt dynamiskt omfång..

Det enda som behövs är ju en större sensor..*suck*

Jag förstår inte meninge med ditt inlägg. Det handlar ju om en kompaktkamera där man prioriterar det behändiga formatet och enkla användandet framför råa prestanda.

Jag tycker man måste bedömma en sådan här kamera med tanke på dess användningsområde, målgrupp och konkurrenter.

Då är det ju ganska löjligt att klaga på den lilla sensorn, speciellt som den vad jag vet har marknadens största!

Visst lär väl 12 megapixel inte vara så där värst positivt för bruset vid höga ISO men min gissning är att resultatet vid låga ISO kommer att vara utmärkt och att det vid höga säkert ändå kommer att ligga i topp.

Vidvinkel tycker i all fall jag är mycket välkommet och definitivt en faktor som gör att jag funderar på att köpa en.

Synd bara att den inte har bländar- och slutarprioritet.
 
Var med och PÅVERKA FUJI

AFJ skrev:
Synd bara att den inte har bländar- och slutarprioritet.



Skriv ett vänligt E-mail och påverka tekniker och projektledare på Fuji att göra en förbättrad uppföljare till F31fd eller F100.


Nedan finns några E-mail adresser till personer på Fuji Digitalkamera som man kan skriva till på engelska.

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]


Jag skrev att de borde producera F31fd igen eller en likadan kamera med förbättringar som:
- 6 to 8 Megapixel CCD sensor for low noise
- Image stabilization CCD Shift
- Face Detection 2
- Manuall settings, Shutter priority, Aperture priority
- Bracketing -2.0 to +2.0 EV in 0.3 EV steps
- RAW Uncompressed format




MVH
.
 
Skum priskillnad ja, funderar me på vad det kan va att Cyberphoto inte säger något om ISO 12800 iställningen den ska ha, utan att högsta ska vara 6400.
 
Auto / Manuell

Det märkliga är att på Fujifilm global så skriver de följande om F100fd:

Manual
This mode provides more detailed settings that are impossible to set in Auto mode.

Undrar vad Fuji menar med det, tittar man på hur F100fd ser ut verkar den ha färre yttre knappar/reglage så de kanske även ändrat menyerna, kanske det finns någon typ av manuella inställningar ändå...



MVH
.
 
Ja det priset hos Cyberphoto skulle behöva bekräftas. Låter lite väl billigt. Technikdirekt tex tar €302 för den.
 
Ja det är väl bäst att omedelbart lägga en beställning hos cyberphoto så man kanske får den för 2250kr...
 
henq skrev:
Ja det är väl bäst att omedelbart lägga en beställning hos cyberphoto så man kanske får den för 2250kr...
Butiker reserverar väl sig alltid för priser som inte stämmer, speciellt för grejer som knappt kommit ut.

Fast visst, jag fick på liknande sätt min 350D+kit för 6600kr när det absolut billigaste var 8300kr (klantighet av Elgiganten) :)
 
Nu har Cyberphoto uppdaterat priset till 3.395:- (och flyttat den från kategorin ultrakompakt).

Specen har man återigen ändrat till att innefatta

"Exponering: Programautomatik, tidsautomatik, bländarautomatik"

Vilket jag tror är fel. Jag har tidigare mailat dem om detta och då tog de bort tid och bländarautomatik från specen men nu är den alltså tillbaka..

mvh
Anders
 
Tror tyvärr också att den bara har programautomatik.

ref spec dpreview: "Updated: the F100fd doesn't have Aperture and shutter priority modes"
 
400% bredare dynamiskt omfång för att motverka utbrända högdagar som tex himmelen?

Kan detta vara sant?

Låter ju inte helt tokigt om dom har lyckats med det. För detta är digitalarnas svaga punkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.