ANNONS
Annons

fuji 100fd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror man måste inse att de flesta som köper den här typen av kamera inte är intresserade av RAW.

Det finns ju massor av duktiga fotografer här på fs som inte använder RAW ens på sina systemkameror.

Själv tycker jag RAW ger många fördelar och skulle gärna se det på 100fd men förstår att tillverkarna väljer bort det.

Levererar man kameran med möjligheter till RAW måste man ju också leverera med mjukvara som kan visa bilderna vilket tillför kostnader, inte minst ifråga om support.

Som vanligt utgör nog fotosidans medlemmar inte ett representativt urval av kompaktkonsumenter! :)

Mvh
Anders

RAW / JPEG

jtkarlsson skrev:
Vi kanske ska vänta med att döma ut den, innan den har kommit ut på marknaden?
/Thomas

Håller med Thomas, vi får väl se vad F100fd går för i testerna.

CS3 kan ju hantera JPEG i Camera RAW = Helt suveränt

Därmed kan kompaktkameror som F100fd vara intressanta med sitt låga brus när dess JPEG bilder kan hanteras i Camera RAW.

MVH
.

pay the price

Intressant att de återkallar alla kameror nu runtom i världen.
Märkligt att de inte har ordentliga betatester på sin produkt.
Känns som de slafsar ut en nästan färdig produkt.

Var lite sugen på en f100fd, har börjat kika runt efter nåt annat nu, helst med 24 mm vidvinkel och då finns det inte massor med alternativ....

Re: pay the price

dudek53 skrev:
Var lite sugen på en f100fd, har börjat kika runt efter nåt annat nu, helst med 24 mm vidvinkel och då finns det inte massor med alternativ....

Mig veterligen finns det 2st relativt nya. GX100 och Samsung NV24. Bägge brusar ordentligt. http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1012&thread=27330596

Nikon har också deras, en aning äldre 8400 och det är en ordentlig tegelsten för att va kompakt. Var nästan på väg att köpa den, men va fan, man ska väl kunna bära med sig kameran i fickan?

Bra länk !
undrar hur bilderna blir på iso 800 ?
Pastellkänslan redan på iso 400 är ingen höjdare.
Konstigt att den framträder redan på så lågt iso?

hm? Cyberphoto har postat min F100 idag. Alla är tydligen inte tillbakadragna. Blir till att kolla eventuella färgskiftningar i sensorn noga.

edit: eller är det ett grymt aprilskämt ;-)

henq skrev:
hm? Cyberphoto har postat min F100 idag. Alla är tydligen inte tillbakadragna. Blir till att kolla eventuella färgskiftningar i sensorn noga.

Jag - och säkert många andra - skulle uppskatta om du kunde återkomma med en lite rapport när du hunnit testa lite!

Mvh
Anders

Status: finns i lager
står det hos cyberfoto nu.
Jag ser fram emot att "förstavågen kunderna" berättar hur den hanterar dunkel belysning.

Fick min i torsdags, fem minuter innan jag drog iväg på skidresa. Fotade lite grann men hade inte läst manualen (det behövs).
Några spontana kommentarer:

+ Mycket smidigt format (anledning #1 att handla)
+ Förvånansvärt snabb uppstart, AF & zoom. Kanske normalt för kompakter nuförtiden. Jag fotar mest med systemkamera annars.
+ Användbart omfång (28-140)
+ Hanterar motljus helt ok.
+ Verkar vara användbar upp till ISO800 i webbstorlek. Jag kör nu auto-iso upp till 400.
+ Bra kvalité i filmläget.
+/- Väldigt känslig för IR. Smidigt att fota med IR-filter, blir korta tider. Antar att det kan försämra andra bilder men inget jag märkt.
+/- Tusentals funktioner som ska förstås för max prestanda. Bara lysdioden på baksidan kan blinka på 6-7 olika sätt.

- Inga helt manuella inställningar. Vid nattfoto kan man dock ställa slutaren mellan 1-8s.
- Brusar redan på ISO 100.
- Blir snabbt plastiga bilder av brusreduceringen
- Konstigt vertikalt streck i mitten av bilderna och något litet lilastick i vänsterkanten. Inget som märks i normala bilder.
- Totalmissar fokus ibland.
- Zoom funkar ej vid filmning.
- Ingen tryckt manual, dåligt!

Alternativet var bl a en Olympus 1030 SW (vattentät) men gick bort efter ett snabbtest i fotoaffär (bildkvalitén).
Jag kommer behålla den iaf.

just problemet med lilastick är ngt som diskuterats tidigare i tråden.
Vertkalstreck? Har du nåt exempel?

Brus redan på iso 100? Skank...

Jag har en fuji f30, det verkar inte som om den går att slå vad gäller bildkvalitet.
Tror jag hoppar dennna modellen.
Det är inte ofta en kamera blir sämre när de förnyar modellen men just i det här fallet så misslyckas dem radikalt med vad jag anser vara den viktigaste aspekten på just fujiserien.
Det högre isotalet. Verkar som om men försöker
Mörka bort tidigare modeller som f30 och f31fd till förmån för pixlar. Jäkligt trist.

Hoppades att f50fd skulle vara en kamera med barnsjukdomar som rättats till med f100 kameran.

Tji fick man

Angående brus på ISO100 kanske du ska lyssna på nån som kan jämföra med F30 istället (eller nån annan kompakt).

Här syns strecket (underexponerat, ISO200, 100%). Men eftersom det är 4000x3000 pixlar (löjligt) så försvinner sånt här i rimliga storlekar. Då menar jag både brus och linjen.

Bilagor

• dscf0078-1.jpg
    dscf0078-1.jpg
    21.4 KB · Visningar: 150
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar