rofr
Aktiv medlem
Tidigare år har det emellanåt varit diskussioner om vad gf är och hur det ska definieras. Ofta har det uppfattats som lite tröstlöst prat som inte lett framåt. Dessvärre har det också lett till att gruppens definition förenklats, med den goda föresatsen att det skulle vara enklare att förstå om det var lite färre meningar och enklare att läsa.
Resultatet har som jag upplevt det blivit en förvirring om vad gf är och att poolen snarare ger intryck av att vara en pool för allmänt konst/experimentfoto än något som associerar till gf.
Den andra aspekten på gruppens funktion är kommenterandet. Tanken, som jag förstått, var att kommentarer (kritik) ska var konstruktiv, dvs. mer erfarna fotografer ska kunna leda mindre erfarna genom de grynnor och skär som finns i fotografin och i den bästa av världar höja nivån generellt.
Då det har visat sig att kritik inte alltid är så populär har kommenterandet ersatts av positiv kritik. Dvs. man kommenterar inte det som uppfattats som dåligt eller felaktigt utan man kommenterar enbart det som uppfattats som bra och alltför ofta bara att det uppfattats som bra och inte vad man uppfattar som bra. Konsekvensen är då dessvärre att de som inte blir kommenterade (kritiserade) aldrig får reda på vilka eventuella fel de har gjort eller vad man ska göra för att utvecklas och bli bättre.
Som resultat av dessa två aspekter förekommer nästan inget ifrågasättande av enskilda bilders inriktning. Poängen med konstnärlig frihet och allmän spretighet som utvecklar begreppen och för utvecklingen framåt, är just att det finns en samtidig diskussion som styr och samordnar de mångas uppfattning till en någorlunda gemensam uppfattning om hur ramarna för poolen ska betraktas.
Problemet är inte den konstnärliga spretigheten utan avsaknaden av diskussion om densamma.
Man kan rimligen inte lägga kravet på de enskilda medlemmarna att driva en sån här fråga.
Trodde aldrig att jag skulle se mig själv skriva detta, men, jag saknar någon form av auktoritär styrning över hur gruppen utvecklas framöver.
En auktoritet kan kritiseras och bytas ut men ’Laissez-faire’ är demokratiskt oåtkomlig.
Resultatet har som jag upplevt det blivit en förvirring om vad gf är och att poolen snarare ger intryck av att vara en pool för allmänt konst/experimentfoto än något som associerar till gf.
Den andra aspekten på gruppens funktion är kommenterandet. Tanken, som jag förstått, var att kommentarer (kritik) ska var konstruktiv, dvs. mer erfarna fotografer ska kunna leda mindre erfarna genom de grynnor och skär som finns i fotografin och i den bästa av världar höja nivån generellt.
Då det har visat sig att kritik inte alltid är så populär har kommenterandet ersatts av positiv kritik. Dvs. man kommenterar inte det som uppfattats som dåligt eller felaktigt utan man kommenterar enbart det som uppfattats som bra och alltför ofta bara att det uppfattats som bra och inte vad man uppfattar som bra. Konsekvensen är då dessvärre att de som inte blir kommenterade (kritiserade) aldrig får reda på vilka eventuella fel de har gjort eller vad man ska göra för att utvecklas och bli bättre.
Som resultat av dessa två aspekter förekommer nästan inget ifrågasättande av enskilda bilders inriktning. Poängen med konstnärlig frihet och allmän spretighet som utvecklar begreppen och för utvecklingen framåt, är just att det finns en samtidig diskussion som styr och samordnar de mångas uppfattning till en någorlunda gemensam uppfattning om hur ramarna för poolen ska betraktas.
Problemet är inte den konstnärliga spretigheten utan avsaknaden av diskussion om densamma.
Man kan rimligen inte lägga kravet på de enskilda medlemmarna att driva en sån här fråga.
Trodde aldrig att jag skulle se mig själv skriva detta, men, jag saknar någon form av auktoritär styrning över hur gruppen utvecklas framöver.
En auktoritet kan kritiseras och bytas ut men ’Laissez-faire’ är demokratiskt oåtkomlig.