Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frysförvaring av film

Produkter
(logga in för att koppla)

Lex

Aktiv medlem
Jag brukar förvara mina oexponerade filmer i frysen och ta fram dem dagen innan jag skall fotografera. Min fråga är denna: Hur länge håller sig filmen i fryst tillstånd efter utgångsdatum?
Jag har fotograferat med två år för gamla Velvia (som jag fryst) utan problem, men var går gränsen för hur länge man kan förvara dem? Någon som vet?

/Lennart

Siffrorna är förmodligen inte helt rätt men jag vill minnas att en temperatur av -20° C bromsar upp åldrandet med en faktor av 300.
Av film, inte lax.

Någonstans i gömmorna ligger ett dokument om detta.

Jag har film från -98 som jag använder i jobbet.
Var tvungen att bränna en summa pengar innan deklaration och frös in en rejält stor mängd film. Plockar fram dem ur frysen när de behövs.

Intressant.

För att fortsätta på frystemat: Kan man frysa film flera gånger utan att den tar skada?

Köpte just några rullar billigt genom fotoklubben som jag tänkte frysa, men jag tror de kan ha varit frysta tidigare.

Förresten, jag läste ett papper från Kodak om att det inte finns något som visar på att infrysning av redan framkallad film skulle ge upphov till iskristaller.
Detta eftersom emulsionen bara innehåller 15% fukt.

Så troligen borde det gå att frysa in öppnad film utan problem, men, jag VET inte.

Undersökningen var från 1952.

Enligt regelverket så ska film i öppnad förpackning förvaras vid 4 – 10 C och 40 – 60 % relativ fuktighet. Film i hermetiskt tillsluten förpackning kan frysas. Som tumregel brukar anges att film i obruten förpackning kan användas ett till två år efter utgångsdatum vid förvaring i rumstemperatur. Vid frysförvaring kan hållbarheten förlängas med minst en faktor tio. (Detta är informella uppgifter från bl a Kodak.) ”Sönderfallet” av filmen vid –20 C bromsas mycket kraftigt. Även slöjbildningen p.g.a. alla filmers marginella känslighet för infrarött ljus minskar vid frysförvaring. Känsligheten för bakgrundsstrålning, annan radioaktiv strålning, röntgenstrålning etc påverkas ej av frysförvaring. Den kan dock minskas om man förvarar filmen i en skyddspåse av den typ som man använder för att skydda filmen på t ex flygplatser vid genomlysning av bagaget. Även en plåtlåda ger ett visst skydd mot bakgrundsstrålning. Bäst skydd ger bly… Om frysen har väggar av plåt finns ju plåtlådan redan där men det finns frysar med ickemetall i dörr och väggar. Efter hur lång tid bakgrundsstrålningen ger synbara effekter har jag ingen aning om. En filmleverantör har sagt att det troligen tar minst tio år för att kunna märka någon extra slöjbildning. Detta förutsätter alltså frysförvaring annars förstörs ju filmen av annan anledning.
I princip slöjas högkänslig film snabbare än lågkänslig.
Men känslighet och färgbalans ändras märkbart vid förvaring i rumstemperatur speciellt vad gäller diafilm. Den bör definitivt förvaras i frys!
Ett företag som Photax förvarar all sin film i frys vilket borde innebära att de filmer med kort utgångsdatum som saluförs där under rubriken ”Erbjudanden” borde kunna köpas utan större risk.

Tack för alla svar! Min dator har varit satt ur spel, varför jag inte kunnat svara tidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar