Annons

Frontfokuserar ibland (350D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Oak

Aktiv medlem
(Har sökt, men inte hittat nåt om mitt specifika problem.)

Kamerahuset är en Canon 350D.

Jag har efter köp av ett Canon 70-300 IS-objektiv upplevt ett flertal bilder där motivet blivit oskarpt vid 300 mm.

Det handlar inte bara om lite oskärpa, utan fokuspunkten ligger alldeles för nära mig. På 30(?) meters avstånd kan det handla om 2-3 meter frontfokus.

Efter att ha testfotat en objektivkartong med en snedställd linjal bredvid, märkte jag att fokus även här ligger lite för nära både med mitt 70-300 IS och 28-135 IS.

Men - ibland blir fokus korrekt. När jag testade med ett Canon 50 mm 1.8 så låg kameran helt stilla på samma bord som kartongen var placerad - och jag sköt av 4-5 bilder, med omfokusering mellan varje (one-shot och uppsläpp av knappen). Av dessa blev hälften skarpa, och resten frontfokuserade mer eller mindre (typ 0,5-1 cm) på ett avstånd på ca 80 cm.

Vad sjutton kan göra att kameran felfokuserar så ofta? Iom att det verkar bli så här med alla objektiv, så är det lätt att skylla på huset - och inte kan ett objektiv göra att kameran felfokuserar bara ibland?

Idéer mottages tacksamt. Kan posta bilder om det hjälper. Min beskrivning kanske är något förvirrad :)

Kan tillägga att ingen bild nånsin fått bakfokus, dvs att fokuspunkten ligger längre bort än motivet.

Använde endast centrum-punkten för AF.
 
Jag har också en 350D och kan bara konstatera efter att ha använt andra systemkameror att autofokusen verkligen är 350D:s svagaste punkt.

Jag har lagt mig till med vanan att bara använda centerfokuspunkten och så ofta som bara möjligt fokusera där det finns mycket kontrast för att sedan omkomponera en smula om det behövs. Om du har kort skärpedjup blir det svårt att omkomponera och behålla fokus där man vill ha det men det brukar fungera OK.

Men visst går jag och drömmer om en 350D med autofokusen från 40D...
 
hw-tph skrev:
Jag har också en 350D och kan bara konstatera efter att ha använt andra systemkameror att autofokusen verkligen är 350D:s svagaste punkt.

Jag har lagt mig till med vanan att bara använda centerfokuspunkten och så ofta som bara möjligt fokusera där det finns mycket kontrast för att sedan omkomponera en smula om det behövs. Om du har kort skärpedjup blir det svårt att omkomponera och behålla fokus där man vill ha det men det brukar fungera OK.

Men visst går jag och drömmer om en 350D med autofokusen från 40D...

Det konstiga är ju att när jag testat och fått fel fokus har jag fotat mot en streckkod vilket rimligen borde vara en enkel match för AF.

Men men... Tack för ursäkten att fundera på en 40D ;)

Ska nog ändå försöka justera fokusen enligt den där franska guiden som finns - det kanske kan göra att den frontfokuserar mer sällan...
 
Oak skrev:
Det konstiga är ju att när jag testat och fått fel fokus har jag fotat mot en streckkod vilket rimligen borde vara en enkel match för AF.

Jag läste en artikel som handlade lite om af och BF/FF problem.
Artikelförfattaren menade att kamerans af fokuserar tills en viss nivå av konstrast uppnåtts då den nöjer sig och indikerar af-lås.
Om man då fokuserar mot en kontrastrik yta kan den nivån uppnås utan att fokus för den skull är helt otpimal. Kameran tycker det är bra och nöjer sig.
Att då istället fokusera mot ett kontrastfattigare objekt skulle leda till att kameran måste fokusera noggrannare för att kontrastnivån skulle uppnås.

Vet inte om det stämmer men det kan ligga något i det.
 
Nu har jag justerat fokusen. Köpte en 1,27 mm insexnyckel (eller egentligen köpte jag ett set med 25 stycken på Micro - de var de enda som hade nåt som innehåll mindre än 1,5 mm... :D )

Efter att ha justerat så att fokus är typ 1/3 framför fokuspunkten och 2/3 bakom - så tycker jag att det blir bättre bilder.

Tidigare hade jag nästan hela 'skärpeområdet' framför fokuspunkten - det blev suddigt direkt bakom motivet med 50 mm 1.8.

Den fokuserade dock ändå fel på en av mina testbilder, då fokus hamnade 2-3 meter för långt fram (på ca 30 meters avstånd). Men det var nog ren otur - de allra flesta bilderna blev skarpa (och jag har tagit över hundra testbilder).

Får hoppas att den lilla justeringen hjälpte... :)
 
Blåste förresten en del i kameran - kan det ha legat damm bland autofokus-prylarna?
 
Hjälp!

Hjälp! Var sitter den skruven?

Jag har också haft samma problem med 350D att skärpan knappt når in på målet.
Jag har en 30D som är mycket bättre men skulle vilja skruva om den så jag låg 1/3 framför och 2/3 bakom med skärpedjupet.
 
Jag vred ca ett kvarts varv som mest. Det gjorde att jag fick bakfokus istället för frontfokus. Så ett halvt varv ska du nog inte behöva skruva den tycker jag?
 
Oak skrev:
Jag vred ca ett kvarts varv som mest. Det gjorde att jag fick bakfokus istället för frontfokus. Så ett halvt varv ska du nog inte behöva skruva den tycker jag?

Ja, tack igen. Jag har ännu inte hunnit läst och hittat någon nyckel heller. Om du vill får du svara om du minns vilket håll för att flytta fokus bak respektive fram var åt för håll.

MVH Nils-Åke.
 
horcoff skrev:
Ja, tack igen. Jag har ännu inte hunnit läst och hittat någon nyckel heller. Om du vill får du svara om du minns vilket håll för att flytta fokus bak respektive fram var åt för håll.

MVH Nils-Åke.

Medsols var för att flytta fokus bakåt - om jag minns rätt. Du lär dock märka hur fokuspunkten flyttar sig :)

Jag fotade mot detta: http://focustestchart.com/focus21.pdf (sidan 18) mellan varje justering.
 
Oak skrev:
Jag vred ca ett kvarts varv som mest. Det gjorde att jag fick bakfokus istället för frontfokus. Så ett halvt varv ska du nog inte behöva skruva den tycker jag?

30D har skruv också till vänster som man ser det rakt in.
350D har skruv bara till höger i bild (kollat nu).

Nu är jag ingen expert alls, men jag vet att de på Canon har pratat om vertikal och horisontell fokus. Kanske därför två skruvar i 30D?
 
Oj... är det två skruvar känns det som att det blir rejält mkt svårare att få till det hela? .. Har inte sett nån guide för 30D iaf.
 
Hur är det med 450D är det en eller två skruvar på den.

Ni som provat hur det gått för er? är det värt att prova eller kan det går riktigt galet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.