Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frontfokuserande Canon 5D mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

ante85

Medlem
Jag har på senare tid stört mig på att jag inte får till fokusen på mina bilder. Har nu provat att fota lite linjaler hemma och pixelpeepat, och konstaterar att båda mina objektiv, ett Tamron 24-70/2.8 samt ett Canon 50/1.8 II frontfokuserar ganska ordentligt, trots att jag microjusterat båda åt "rätt håll" till max.

Har pratat med Tamron och då jag har garanti kvar på objektivet, kommer de att justera objektivet gratis åt mig, om jag skickar ner det till Kungsör där deras service ligger.

Canonobjektivet har ingen garanti kvar, och här undrar jag vad jag kan göra? Vad kostar det att få autofokusen justerad hos Canon? Bor i Stockholm.

Då båda objektiven frontfokuserar - kan det vara något med kameran? Riskerar jag att få mer strul med samma objektiv om jag byter hus?

Vad hade ni gjort i mitt ställe? Är en hobbyfotograf och har ingen större lust att plöja ner några stora summor i nuvarande utrustning, men samtidigt måste jag få den fungerande oavsett om jag behåller den eller säljer av allt.

Kollat?

Har du kollat med annat objektiv så du vet att det inte är kamerans AF-sensor som hamnat ur läge?

Har du kollat med annat objektiv så du vet att det inte är kamerans AF-sensor som hamnat ur läge?

Nej, det har jag inte gjort. Kanske är läge att kolla med någon kompis kamera, och även prova mina objektiv på en annan kamera innan jag skickar iväg den.

Senast ändrad:
Nu har jag provat mina objektiv på en kompis 6D, och de är nästan perfekt kalibrerade, inget som mikrojusteringen inte kan fixa. Min kamera däremot fronfokuserar som attans med en inlånad sigma 50/1.4, som fokuserar rätt på ovan nämnda 6D.

Ringer Canon imorgon och kollar vad man kan göra åt detta, har ingen lust att få objektiven kalibrerade efter ett hus som uppenbarligen är utanför toleransen för mikrojusteringen....

Berätta gärna hur det går! Det kan vara av intresse för tråden att veta hur Canon ställer sig till ett sådant här problem.

Uppdatering:

Till en början pratade jag med Canons verkstad i Mölndal, och de sade att för 4500 kr så fixar de kameran direkt, vad det nu än är, och lämnar garanti på arbetet. Man kunde skicka in kameran genom via Scandinavian Photo om man ville. Att lägga 4500 kr på en kamera som är värd några hundralappar mer än det, kommer inte på fråga, men jag hade möjligheten att skicka in den för att få ett kostnadsförslag på reparation.

Nu har jag förkovrat mig i ämnet vidare, och läste på några ställen att man testar autofokusen på avståndet 50x brännvidden.

Nu när jag gjorde om testerna, så verkar både mitt Tamron och min fasta Canon sätta skärpan på dessa avstånd, väldigt märkligt. Igår provade jag (visserligen på fri hand) på ett textdokument på någon meters avstånd, och då var skärpan flera cm off. Men idag fungerar det tillfredsställande om jag sätter mikrojusteringen på max bakfokus.

Avvaktar ett tag till innan jag skickar iväg något.

Nu har jag provat mina objektiv på en kompis 6D, och de är nästan perfekt kalibrerade, inget som mikrojusteringen inte kan fixa. Min kamera däremot fronfokuserar som attans med en inlånad sigma 50/1.4, som fokuserar rätt på ovan nämnda 6D.

Ringer Canon imorgon och kollar vad man kan göra åt detta, har ingen lust att få objektiven kalibrerade efter ett hus som uppenbarligen är utanför toleransen för mikrojusteringen....
Detta indikerar att det är kamerahusets AF som ligger rejält fel, inte objektivens.
Det är mycket som kan gå fel. Såväl huvudspegeln som AF-spegeln som är upphängd bakom denna har enbart en excenter skruv på ena sidan. Det behövs inte mycket för att det ska bli fel. Sedan har du även själva AF sensorplattan som behöver justeras i höjdled så att det virtuella avståndet motsvarar det verkliga avståndet till bildsensorn. Dessutom behöver AF-plattan justeras så att den är (virtuellt) precis parallell med sensorn. I stället för mekanisk justering av AF-sensorplattan används för vissa modeller elektronisk justering i stället. AF-plattan får fortsätta att "sitta fel".

Det är ett känsligt system, och det är förvånande att det för det mesta fungerar så pass hyfsat som det faktiskt gör...

4.500 kr för att justera AF:en i en Canon 5D Mark II ?!?!

Förefaller mig vara flera gånger högre än det borde vara. Försöker de köra med dig?
Hota dem med att gå över till någon av konkurrenternas spegellösa system - där kan ju BF/FF-problemet överhuvudtaget aldrig uppstå...

Det var verkligen blodigt (fast att justera AF:en är säkert i och för sig en väldigt tidsödande historia, eftersom de olika justeringarna påverkar varandra, så man får hoppa fram och tillbaka). Dessutom måste man upprepa mätningarna ett antal gånger för att få ett medelvärde eftersom de båda rörliga speglarna måste ha lite glapp, annars skulle de förstås inte längre vara rörliga. Och de hamnar en aning olika efter varje exponering.

CPS-pris på AF-justering av en 5DmkII (inklusive ett objektiv, smärre reparationer, smörjning, rengöring, sensorrengöring, ...) ligger på 1250kr+moms. 2.9ggr det priset tycker jag låter som är någon inte vill ha med dig att göra.

4.500 kr för att justera AF:en i en Canon 5D Mark II ?!?!

Förefaller mig vara flera gånger högre än det borde vara. Försöker de köra med dig?
Hota dem med att gå över till någon av konkurrenternas spegellösa system - där kan ju BF/FF-problemet överhuvudtaget aldrig uppstå...

Det var verkligen blodigt (fast att justera AF:en är säkert i och för sig en väldigt tidsödande historia, eftersom de olika justeringarna påverkar varandra, så man får hoppa fram och tillbaka). Dessutom måste man upprepa mätningarna ett antal gånger för att få ett medelvärde eftersom de båda rörliga speglarna måste ha lite glapp, annars skulle de förstås inte längre vara rörliga. Och de hamnar en aning olika efter varje exponering.

4500 kr var ett standardpris som de erbjöd, för att fixa problemet, "vad det än är". Annars kunde de felsöka kameran, och återkomma med ett kostnadsförslag för vad det skulle kosta att fixa. Det var detta spåret jag var inne på.

Till en början så testade jag kameran handhållet, med zoomobjektivet på, med att fokusera på ett tidningsklipp som låg på ett bord, ca 1,5 meter ifrån mig, med zoomen på 70mm f2.8, snett uppifrån. Då felfokuserade det som attans. Sedan kom jag och tänka på vilka problem jag hade när jag skulle ta en bild på ett par bröllopsringar i en blomma, med autofokus. Slutade med att jag fick ställa fokusen manuellt, och ta en massa bilder där jag flyttade mig sakta bortanför och sedan närmare ringarna, då blev en enstaka bild skarp.

Nu senast tog jag en massa porträttbilder där skärpan hamnade betydligt längre fram, trots att jag använde centerfokuspunkten och inte komponerade om bilden, vilket stärkte min tes om att kamera+objektiv felfokuserade.

Mitt objektiv på en 6D "klarade" testet jag beskrev ovan, med tidningsklippet, utfört likadant som beskrivet, medan min kamera felfokuserade med samtliga objektiv i detta test.

Igår ställde jag upp en bok, och en tumstock bredvid, lutandes ca 45 grader, för att imitera de mer kontrollerade tester som jag sett i ämnet, och då utfördes testet på ca 50x grännvidden för respektive ändläge på zoomen. Då satt fokusen ganska bra.

Jag är inte övertygad om att fokusen är helt som den skall, men frågan är om det är värt att skicka in kameran för att få den någon procent bättre, i utbyte mot en kalldusch i form av en hög kostnad.

Canon har någon form av fast pris försäkring som du som kund kan välja när du lämnar in kameran. Det innebär att Canon fixar felet oavsett vad det är. I vissa fall kanske hela spegelhuset måste bytas, sensorn justeras, AF modulen bytas ut etc etc. Allt detta görs då till det fasta priset - i ditt fall 4 500.

Sedan är det upp till var och en att bedöma om det är värt det och vad som kan vara troligt. Du står ju även risken att betala 4 500 för ett betydligt mindre jobb. Med din kamera hade jag nog börjat med att fråga vad det kostar att bara "nolla" huset mot sina referenspunkter.

Hur gammal är kameran, allmänt skick och antal exponeringar? Har den tappats eller varit "ute på äventyr" så att säga? Sådant kan förstås påverka flera faktorer som kan sätta AF:en ur spel och då kan det bli mer kostsamt = lockande med fastpris.

Oavsett val: Canon RCC är jäkligt kompetenta, den saken är klar. Dom fixar din kamera.

4500 kr var ett standardpris som de erbjöd, för att fixa problemet, "vad det än är".
---
Aha, gå inte på detta s.k. erbjudande med de symptom din kamera uppvisar.

---
Annars kunde de felsöka kameran, och återkomma med ett kostnadsförslag för vad det skulle kosta att fixa. Det var detta spåret jag var inne på.
---
Det alternativet borde resultera i ett väsentligt mindre chockerande prisförslag.

[...]
Jag är inte övertygad om att fokusen är helt som den skall, men frågan är om det är värt att skicka in kameran för att få den någon procent bättre, i utbyte mot en kalldusch i form av en hög kostnad.

Vad är dina alternativ? En kamera där man inte litar på AF gör att man tröttnar på fotografering. Eller åtminstone på den kameran.
- köpa en likadan begagnad, utan att veta vilka brister den har.
- köpa ny kamera för betydligt mer pengar
- reparera befintlig, och inte veta vad som pajar nästa gång.

Kameror av idag är underverk av tålighet och slitstyrka. Men någon gång tar de slut. Personligen skulle jag nog satsa på reparation så länge jag var nöjd med kameran över lag.

Vad är dina alternativ? En kamera där man inte litar på AF gör att man tröttnar på fotografering. Eller åtminstone på den kameran.
- köpa en likadan begagnad, utan att veta vilka brister den har.
- köpa ny kamera för betydligt mer pengar
- reparera befintlig, och inte veta vad som pajar nästa gång.

Kameror av idag är underverk av tålighet och slitstyrka. Men någon gång tar de slut. Personligen skulle jag nog satsa på reparation så länge jag var nöjd med kameran över lag.

Håller fullständigt med dig, det är inte lika kul att fota när man vet med sig att det är extra "riskabelt" att fota på f 1.8 t.ex. Har redan gått miste om ett par bra bilder tack vare att jag missat att kamera frontfokuserar.

Jag har inget emot kameran och dess förmåga, utan är nöjd med allt förutom att jag konstant måste fokusera och komponera om bilden, eftersom den centrala AF-punkten är den enda jag litar på. Däremot har jag ingen lust att lägga ner några större pengar på den, då jag uppskattar dess värde till 5-6 tusen kr i fullt fungerande skick, vilket den inte är i nu, av allt att döma.

Då har jag gjort lite ytterligare tester.

Jag började med att ställa kameran 50x brännvidden ifrån mitt objekt (1,2m ifrån, Tamron 24-70 @24mm, P, Auto ISO, utan IS på stativ, centrala AF-punkten, one shot AF).
Mikrojusterade så skärpan blev så bra som möjligt på denna brännvid, sedan lät jag den vara så på resterande bilder. Sedan flyttade jag kameran lite närmara (ca 80 cm ifrån), tog en bild.

Upprepade sedan detta fast på 70mm, så första bilden är tagen på 3,5m avstånd, och den andra på runt 80 cm. Jag upprepade fokuseringen för att säkerställa att kameran inte misslyckats med fokuseringen innan varje bild.

Kontentan:

Bild 1:
På 24mm och 1,2 meters avstånd fokuserar den hyfsat.

Bild 2:
Kommer jag närmare på samma brännvidd så frontfokuserar kameran.

Bild 3:
På 70mm och 3,5 meters avstånd frontfokuserar den som attans,

Bild 4:
har tagit med en till crop av bilden för att illustrera hur pass mycket (bordskivans framkant).

Bild 5:
Sedan har jag flyttat närmare och då fokuserar den hyfsat, men ändå inte bra.

Skickar in den och ber om ett kostnadsförslag för att få den fixad, för just nu är den inte värd mycket i det här skicket.

Bilagor

• IMG_8995.jpg
    IMG_8995.jpg
    235.6 KB · Visningar: 36
  • IMG_8996.jpg
    IMG_8996.jpg
    196.6 KB · Visningar: 35
  • IMG_9002.jpg
    IMG_9002.jpg
    189 KB · Visningar: 39
  • IMG_9002-2.jpg
    IMG_9002-2.jpg