Annons

Frontfokus. Normalt eller för mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Sigma 18-50/2,8 på en 20D.
Handhållet. Har dock samma problem på alla testbilder och olika motiv (batterier, tidgningstexter.
Är det lite eller ansesdet vara så mycket att man bör skicka in det?
Hur påverkar detta vid vanlig fotografering. Vid "macro" blir det ju inte helt optimalt.

//Jocke
 

Bilagor

  • frontfokus.jpg
    frontfokus.jpg
    39.2 KB · Visningar: 772
Kan du beskära den delen där det är skarpt så att man ser lite bättre så svårt att se på så liten bild.
 
Frontfokus helt klart, om du nu har haft kameran på stativ i exakt 45 graders lutning mot fokus arket, samt använt största bländaröppning, annars så går det inte att avgöra.

Det skall vara skarpt på fokusområdet med ett lite längre skärpedjup bakom än framför.

/kent
 
Du måste också använda endast en fokuspunkt o lägga den exakt på texten, använder du alla fokuspunkter i sökaren så är det bara en chansning var skärpan hamnar, t.o.m. med D3 ;)
 
Undermåligt test. Du kan inte fokusera på texten eftersom den är omgiven av siffror och jox hitom och bortom, som fokus kan hamna på om fokuspunktens egentliga placering i kameran inte överensstämmer helt med sökaren. Det är den svarta linjen till höger du ska fokusera på. Men inte ens det ger tillförlitligt resultat eftersom papprets struktur kan räcka för att kameran ska hitta fokus, och då eventuellt på fel ställe, trots att ingen front- eller bakfokus egentligen är rådande.
 
Jag skall göra en bättre test idag med stativ.
Mina simpla tester visar dock att reslutatet blir som på bilden så något som inte är helt 100% är det.
Lägger inte en beskärd bild tagen enligt konstens alla regler senare.
 
På stativ, 45 graders vinkel, fokuserat på mittenlinjen, f/2,8, självutlösare.
Kommentarer?
 

Bilagor

  • img_3359_1.jpg
    img_3359_1.jpg
    44.7 KB · Visningar: 614
Var även ute och fotade lite. Upplever det inte vid "vanlig" fotografering dock. Nu är det ju mulet och grått ute så det kanske inte märks lika väl som om det vore en dag med perfekt ljus.
Har tttat på en del exempel och mitt problem verkar var förhållandevis litet jämfört med andra som har back eller frontfokusproblem.
Har jag fog för att skicka in det för koll tycker ni eller vad är ert råd?
 
Oroa dig inte för mycket än.

Se andra trådar, fokustest kan inte göras med gott resultat på annat än plana ytor 90 grader mot kameran.
 
Nej - lägg ett måttband från dig och dra det förbi en kamerakartong till exempel. Lägg ett linjalstreck kant i kant mot kartongen och fokusera mot kamerakartongen. Sedan kan du läsa av om den felfokuserar eller inte. 45-graderstestet är inte tillförlitligt och så där brukar det se ut.

Sök här på fotosidan så kommer du att hitta bilder på hur testet ska se ut.
 
"Uppar" denna tråd lite då jag nu är tillbaka från semestern och behöver ta ställning. Har inte synat alla bilder än, men jag upplever inget större problem vid vanlig fotografering, men å andra sidan så är ju lite av vitsen med detta objektiv för mig att slippa plcoka upp mit 1:1 macro om jag inte bestämt mig för att jaga småkrup på gräsmattan utan bara stöter på något motiv där jag kan näja mig med 1:3.

Vad tycker ni?
 
Har samma objektiv men 40D. Upplevde direkt vid vanlig fotografering att det var ovanligt många som inte var skarpa, stor besvikelse. Testat både lutande plan och 90 grader och mitt sigma frontfokuserar vid 50mm, ligger perfekt vid ca 30mm och sedan börjar det bakfokusera. Vid 17mm blir det dock lite hejsanhoppsan ibland tycker jag. Kan hamna vart som. Kommer försöka returnera/reklamera.
 
Vad jag kan se på bilderna så har du lite frontfokus, skärpan ligger runt 2mm sträcket, men det behöver inte vara objektivet som felar, det kan även vara kameran, har du testat med något annat objektiv ? Men troligen är det objektivet, det är ju inte den första Sigman som fokuserar fel :)

Problemet är ju att både kamera och objektiv bör testas tillsammans, och Canon verkstaden tar väl inte ens i en Sigma glugg med tång.

Vi får väl hoppas att alla kamera tillverkare låter oss få möjlighet att justera fokusfel själva på alla modeller i framtiden.

/kent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.