Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Front/back-fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

alfarunner

Aktiv medlem
Eftersom ni gav mig så snabba och bra svar på min fråga om objektiv till A700 är det kanske lämpligt att ställa en ny fråga på Sonys forum:
Hur kollar man att front- respektive backfokus är ok på en kamera?

Man tar en bild och ser var skärpan hamnar, inte svårare än så.

Eller så gör man en forumsökning och får ungefär 10 miljoner träffar där det beskrivs fram och baklänges om hur, varför, varför inte, hur man kan eller inte kan fixa det...

Välkommen i träsket!

Ett tips är att fotografera en linjal från sne vinkel, då är det lättare att se exakt var skärpan hamnar och hur mycket den eventuellt avviker.

Eller nåt sånt här

Sikta på asken så man vet EXAKT var kameran ska lägga fokus eftersom fokuspunkterna kanske inte helt stämmer överens med marekingarna i sökaren.

Tanken är alltså att man siktar vinkelrätt mot asken i linjalens förlängning så att säga. INTE från det håll som bilden är tagen, det är bara för att lättare illustrera uppställlningen.

Gammal tråd

Såg på en gammal tråd med länk till flickr om detta. Borde detta vara något problem? Köper jag en ny bil förväntar man sig ju att alla inställningar typ hjul osv är ok. Borde väl vara likadant med ett nytt kameraköp?

Såg på en gammal tråd med länk till flickr om detta. Borde detta vara något problem? Köper jag en ny bil förväntar man sig ju att alla inställningar typ hjul osv är ok. Borde väl vara likadant med ett nytt kameraköp?

Och hur ofta är bilen helt felfri när du hämtar ut den? =)

Felfokusering kan uppstå för att en lins ligger någon tusendels millimeter fel. Ska man kunna ha de priser man har kan man inte göra kontroller på all optik som lämnar fabriken.
Dessutom kan optiken ha justerats/byggts för en kamera som har sin sensor nån tusendels millimeter annorlunda jämfört med din. Då stämmer det iaf inte med din kamera.

Det är bara hoppas att det stämmer med ens egen kamera =)

Tack Lennart

Nu är det bara kameran som ska köpas! Men det dröjer nog lite. Händer för mycket just nu. Står i valet och kvalet mellan en Lumix G1 med kommande videofilmmöjlighet (=G1HD?) eller efterträdaren till Sony A700, som borde innehålla Liveview och vik/svängbar skärm samt videomöjlighet.
Vem om inte de stora TV/videokameratillverkarna borde vara bäst lämpade att göra en bra syntes av stillbild/video i en kamera?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto