Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Efter att ha läst tråden om vem som får kalla sig fotograf, där det för mig är naturligt att den som tar en bild är fotograf, funderade jag på vem som får kalla sig frilansfotograf?
Proffsfotograf är för mig en so tjänar sitt levebröd och att fotografera. Men hur är det med frilansfotograf? Kan vem som helst som säljer några (har f avsikt att sälja lite bilder) bilder kalla sig frilansfotograf? Vad är definationen på frilansfotograf?
 
Definitionen enligt NE:

frilans

fri´lans (eng. free-lance), frilansare, person som utan att vara anställd åtar sig arbete eller erbjuder sina tjänster på uppdragsbasis åt en eller flera huvudmän. Termen används företrädesvis inom medievärlden. Frilansare kan arbeta enskilt eller i grupp. Frilansgrupperna ökade påtagligt under 1980-talet. Många vecko- och specialtidningar bygger nästan helt på frilansarbeten.

Ämnesklassning: Arbetsmarknad: allmänt

2008-05-07 Källa Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=175355
 
TrueBluesare skrev:
Ingen som vill svara på vem som kalla sig frilansfotograf?
Titeln är inte skyddad så svaret är vem som helst..

Men personligen tycker jag den som kallar sig det ska ha f-skattsedel samt ha återkommande uppdrag.
 
F-skattseden känns som en rätt onödig definition faktiskt. Jobbar du med A-skatt sedel på enstaka uppdragsbasis så är du ju lika mhycket frilansare som om du fakturerar. Sen att det inte alls är lika vanligt är en annan femma.
 
Skatteverket har ju definierat vad som är en hobbyfotograf. En frilansfotograf är alltså den som inte uppfyller kriterier för att vara hobbyfotograf, men inte heller är anställd som fotograf.
 
Frilansfotograf = En person som åtar sig fotouppdrag utan att vara anställd av uppdragsgivaren.

Hur känns den definitionen?
 
I praktiken är det förstås ingen skillnad, eller i alla fall stort överlapp.

Det har väl sagts många gånger här att begreppet "fotograf" och dess olika former inte är skyddade yrkestitlar så folk får väl kalla sig det som känns rätt för dom i ett visst sammanhang.
 
En frilansfotograf är precis som sagts

en fotograf som utan att vara anställd av uppdragsgivaren utför fotoarbete mot betalning. Han kan ju i och för sig även ha fotografering som hobby och det är ju möjligt att han även säljer en del av sina hobbybilder. Men bara för det behöver väl inte en hobbyfotograf och en frilansfotograf vara samma sak.
Förstår inte varför det här ska vara så förbannat svårt. Jag är övertygad om att de flesta som kan tala och läsa svenska uppfattar titeln frilansfotograf precis som jag gör. Och då menar jag vanliga människor som inte är särskilt fotointresserade plus de som professionellt arbetar med att köpa in bilder. Då de möter en frilansfotograf tror de att har en yrkesfotograf som arbetar i egen regi framför sig.
Sedan kan man vrida och vända på detta i det oändliga och hitta flera undantag och förväxlingsmöjligheter. Men i sak förändrar det väl ingenting.
Språker är fullt av ord och uttryck som inte är absoluta. Det finns formella nomenklaturer för olika ämnesområden och lagtexter där man anstränger sig till det yttersta för att undvika tolkningsmöjligheter och inte ens där lyckas man alltid. Så att det inte är enkelt i vardagsspråket är väl självklart.
Själv kan jag kalla mig för frilansfotograf om jag bara töjer en liten aning på min egen definition. Men eftersom jag är en så medioker fotograf skulle det genera mig de gånger jag skulle leverera lite för dålig kvalitet. Men det är ju upp till var och en att avgöra var ribban ska ligga. Det finns några här på FS som enligt min bedömning borde ligga lite lågt med att kalla sig frilansfotograf. Men jag är säker på att att många extraknäckande hobbyfotografer å andra sidan skulle kunna kalla sig frilansfotografer utan attt skämmas, men ändå väljer att inte göra det. En del har stort självförtroende, andra har inget och vissa ser alldeles för kritiskt på vad de gör, medan andra saknar självkritik.
Tycker Klas B som för övrigt har alldeles för lite att göra. För annars skulle jag väl inte ge mig in i en sån här diskussion igen. Fast lite kul är det.
 
Håller med föregående talare. :)

För mig är både "fotograf" och "frilansfotograf" yrkestitlar som implicerar både ett visst kunnande och ett visst omfång på verksamheten, samt att man i alla fall har som intension att helt eller delvis leva på fotograferandet. Därför kallar jag mig hobbyfotograf även om jag både säljer bilder och har enskild firma - jag lever inte alls upp till min egen bild av en "fotograf".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.