Tack ska du ha Gustav! Kikade precis tillbaka in i tråden igen efter en lång tid. Det har verkligen format sig till en grymt bra tråd!
//CZ
www.zayaphotography.com
Det som är viktigast är att veta vad kunden eftersöker o vill ha o vara lyhörd för det. Det är sällan ett företag som vill ha porträtt foto går i gång på en beauty dish med en fet svart skugg på ena sidan o tex starkt hårljus bakifrån. Utan gör man rätt (vad dom tycker är rätt) så får man oftast mer uppdrag) jag själv gillar lite mer avancerad ljussättning brukar ibland även färga ljuset i bakgrund med gel o gillar min beaty dish men oftast i slutändan åker softboxen upp o ett normalt hårljus bakifrån o ett raster ljus på bakgrund.
Jag tror inte mycket på gratis jobb utan visst kan man köra lägre pris för att få jobb men oftast så är det oerhört svårt att få upp priset till rätt nivå sedan och dom flesta glömmer bort att räkna in all tid i jobbet såsom
- sälj in möte
- resa till fotografering
- bildbehandling
- leverans, uppföljning osv
räknar man in allt o tar sedan det per timme så ligger många oftast otroligt lågt. Hur man kommer in i tex resebranschen o får åka o fota hotell,miljöer vilket alla tror är ett drömjobb (vilket kan diskuteras) Jag brukar säga jag har varit i väldigt många länder men inte upplevt dom utan haft min brief o min assistent med mig. Sedan ska man fota 20 hotell på en vecka o mijlöbilder från 5 orter på en resa på 6 dagar. Sedan att logistiken går åt skogen bara du kliver av planet o det är regn/molnigt. Har ni någonsin sett en resebild från ett reseföretag med inte blå himmel?
Och nej vi klonar inte himmlar för det ser ändå inte äkta ut blir inget tryck på färger etc i vatten osv.
Åter till frågan hur kommer man in i tex resebranschen? jag kom in genom att åka till bali o vietnam o springa runt o plåta med mellanformat o satte grymma bilder vilket jag sålde till resetidningar. Sålde in 3 omslag o 14 sidor i en o sedan mängder med allt i från 2-8 sidor. Efter det fick jag uppdrag från en resetidning åkte bla till bulgarien o mallis för deras del. Sedan när tidningarna kom ut med bilderna så fick jag ett samtal från en rese arrangör o jobbade sedan åt dom i dryga 10 år.
Jag tog betalt utav resetidningarna enligt blf prislista för bilder o researrangörer betalar väl mycket enligt vissa själv har jag ökat omsättningen med 40% sedan jag slutat med dom. På tex reseföretagen kommer mängder fotografer upp o vill göra jobben gratis/billigt bara för att dom ser en resa framför sig. Själv tycker jag det är bättre att slippa charter o åka dit jag vill o fota vad jag vill o sälja bilder än att fota 25 hotell i turkiet. Idag får man en biljett billigt o tar man bra bilder säljer man dom ändå.
Hur man kommer in det är inte enligt lågt pris gratis utan dom flesta vill ha bra bilder inte gratis. Bästa markandsföringen är att du
- gör en bra portfolio
- säljer bilder som syns för din tänkta målgrupp
- går runt till (blivande kunder) och obs gör inte det innan du har en felfri komplett portfolio för du får inga fler chanser.
- Nöjda kunder ger dig fler kunder (absolut bästa sättet)
Jag brukar aldrig prata pris först utan visar vad jag kan o kunden redan valt mig då kommer prislistan fram;-)
Mitt sätt att marknandsföra mig är via nöjda kunder o bilder på (rätt ställen) o en bra portfolio o sedan helt enkelt möta kunder o sälja in sig själv. Sådant jag tror på är möten med kund att visa upp porfolio o alster du gjort. Kör du bröllop skulle jag tippa att mässor är bra att ställa ut på.