Hej Bee!
Så här står det bland annat på
http://www.blf.se/613.php:
"...Vanligtvis säljs bild ej med exklusiva rättigheter. Kunder kan begära exklusiv rätt till beställd bild under en begränsad tid. Detta ska avtalas i samband med beställningen. Normalt innebär detta ett betydligt högre timpris (hur mycket beror på avtalstid)...."
I BLFs "Rätt & pris: foto 2008" står det så här under rubriken "A-Fotouppdrag):
"Delad fotoanvändning istället för friköpning
BLF rekommenderar inte att avtal om så kallad friköpning av bildrätten träffas. Istället förordar BLF att man avtalar om sk "delad fotoanvändning". Detta innebär att köparen efter skriftligt avtal erhåller ett urval av bilderna från fotouppdraget för eget fritt förfogande (ej vidareförsäljning eller upplåtelse till tredje part"..."
I årets verion av samma skrift kan jag dock inte hitta just den här rekommendationen.
Själv försöker jag att träffa avtal om delad användning, där köparen får rätten att använda bilden för vissa ändamål, samtidigt som jag själv behåller rätten att använda bilden för andra sammanhang (dock inte i något som konkurrerar med beställarens verksamhet). Det har faktiskt fungerat väldigt bra och varit lätt att komma överens om. Men glöm inte att bekräfta överenskommelsen skriftligt!
/Per S