ANNONS
Annons

Friköpa/delad fotoanvändning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har en kund som vill friköpa en av mina bilder. Hon är författare och vill lägga en av mina porträttbilder på hennes hemsida i högupplöst tillstånd så att press och alla kan ladda ner bilden. Vad tar man betalt för det? Jag har BLFs prislista men där står det mer om själva uppdraget och inte om någon vill friköpa en bild i efterskott. Hon har fått fotograferingen väldigt billigt, plus att hon fått några av porträttbilderna på hennes hemsida gratis.

Tacksam för snabbt svar då kunden ligger på..

Glada hälsningar!
Bee

J...Jag har BLFs prislista men där står det mer om själva uppdraget och inte om någon vill friköpa en bild i efterskott.

Hej Bee!
Så här står det bland annat på http://www.blf.se/613.php:

"...Vanligtvis säljs bild ej med exklusiva rättigheter. Kunder kan begära exklusiv rätt till beställd bild under en begränsad tid. Detta ska avtalas i samband med beställningen. Normalt innebär detta ett betydligt högre timpris (hur mycket beror på avtalstid)...."

I BLFs "Rätt & pris: foto 2008" står det så här under rubriken "A-Fotouppdrag):

"Delad fotoanvändning istället för friköpning
BLF rekommenderar inte att avtal om så kallad friköpning av bildrätten träffas. Istället förordar BLF att man avtalar om sk "delad fotoanvändning". Detta innebär att köparen efter skriftligt avtal erhåller ett urval av bilderna från fotouppdraget för eget fritt förfogande (ej vidareförsäljning eller upplåtelse till tredje part"..."

I årets verion av samma skrift kan jag dock inte hitta just den här rekommendationen.

Själv försöker jag att träffa avtal om delad användning, där köparen får rätten att använda bilden för vissa ändamål, samtidigt som jag själv behåller rätten att använda bilden för andra sammanhang (dock inte i något som konkurrerar med beställarens verksamhet). Det har faktiskt fungerat väldigt bra och varit lätt att komma överens om. Men glöm inte att bekräfta överenskommelsen skriftligt!

/Per S

Hej Bee!
Så här står det bland annat på http://www.blf.se/613.php:

"...Vanligtvis säljs bild ej med exklusiva rättigheter. Kunder kan begära exklusiv rätt till beställd bild under en begränsad tid. Detta ska avtalas i samband med beställningen. Normalt innebär detta ett betydligt högre timpris (hur mycket beror på avtalstid)...."

I BLFs "Rätt & pris: foto 2008" står det så här under rubriken "A-Fotouppdrag):

"Delad fotoanvändning istället för friköpning
BLF rekommenderar inte att avtal om så kallad friköpning av bildrätten träffas. Istället förordar BLF att man avtalar om sk "delad fotoanvändning". Detta innebär att köparen efter skriftligt avtal erhåller ett urval av bilderna från fotouppdraget för eget fritt förfogande (ej vidareförsäljning eller upplåtelse till tredje part"..."

I årets verion av samma skrift kan jag dock inte hitta just den här rekommendationen.

Själv försöker jag att träffa avtal om delad användning, där köparen får rätten att använda bilden för vissa ändamål, samtidigt som jag själv behåller rätten att använda bilden för andra sammanhang (dock inte i något som konkurrerar med beställarens verksamhet). Det har faktiskt fungerat väldigt bra och varit lätt att komma överens om. Men glöm inte att bekräfta överenskommelsen skriftligt!

/Per S

Tack för ditt svar Per!

Jag har läst det i BLFs prislista och kommer nog att avtala om delad användning. Men eftersom bilden redan är tagen så är min svårighet att sätta pris på en enda bild. Är det ok att ta 6000 kr för en bild? Den kommer ju att hämtas hem av press och andra. Bara en bild publicerad en gång i en större tidning kostar ju ca 5-6000 kr.
//Bee

Bee,

Det är knepigt. Vilken relation har du till kunden/författaren? Är det en relation som du vill behålla och odla, så att den i förlängningen kan ge fler uppdrag? Jag har själv låtit en författare använda en och annan bild gratis, men hon var också en kompis till mig.

De flesta författare, egenföretagare och även små kulturinstitutioner har det i regel ganska knapert, så vad gör man? När jag har med kunder av det slaget att göra försöker jag att komma överens om något som verkar rimligt för båda parter, oavsett vad det står i BLFs listor. När det gäller företag och medier i allmänhet är jag däremot betydligt mer strikt.

Vad du kan göra är att hugga till med till exempel 3000 kronor och tidsbegränsa användningen till ett år eller två. Folk ser ofta mer till den omedelbara kostnaden än till tidsbegränsningen.

/Per S

Wow! Vilken tidning är det? De flesta betalar ju inte mer än ungefär en tusenlapp.

När man läser BLS prislista så står det att en bild i reklamtidning, reklambroschyr, kundtidning, m.m.m. med en upplaga på ca 2 milj kostar en mindre bild 5.930, varje gång en bild publiceras.

//Bee

Senast ändrad:
Att magasin har så höga priser beror på att om fotografen hade varit anlitad för fotograferingen hade han fått femtonhundra exkl moms per timme, minst. En "blåljusfotograf" letar efter olyckor, fotar och hoppas på att någon kvällstidning vill köpa bilden för 790kr exkl moms.

Angående din bild beror det lite på vem författaren är, är det din granne som skriver barnböcker som säljs på Coop Forum ser jag inte alls varför du ska ta betalt. Samma sak om det är en vän, se det som att du gör denne en tjänst.

Att magasin har så höga priser beror på att om fotografen hade varit anlitad för fotograferingen hade han fått femtonhundra exkl moms per timme, minst. En "blåljusfotograf" letar efter olyckor, fotar och hoppas på att någon kvällstidning vill köpa bilden för 790kr exkl moms.

Angående din bild beror det lite på vem författaren är, är det din granne som skriver barnböcker som säljs på Coop Forum ser jag inte alls varför du ska ta betalt. Samma sak om det är en vän, se det som att du gör denne en tjänst.

Tack för ditt svar.
Det är ingen granne eller vän utan en professionell författare som snart ska lansera en ny bok. Jag kommer inte att ha någon kontakt med henne efter jag är klar med hennes hemsida.
//Bee

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar