ANNONS
Annons

Fridhems folkhögskola Foto

Produkter
(logga in för att koppla)

FreemindArt

Aktiv medlem
Jag tänkte att det borde finnas fler medlemmar här på fotosidan som ska börja på Fridhems folkhögskola till hösten, eller som har gått där tidigare.
Denna tråd är till för oss!

jag planerar faktiskt att söka in där till nästa höst.
Det jag undrar är hur boendet på skolan ser ut.. borde man försöka hitta en lägenhet utanför skolan eller funkar boendena där?
hur är maten på skolan, är den som all annan skolmat (dvs förj*vlig), eller går den trots allt att äta?

jag planerar faktiskt att söka in där till nästa höst.
Det jag undrar är hur boendet på skolan ser ut.. borde man försöka hitta en lägenhet utanför skolan eller funkar boendena där?
hur är maten på skolan, är den som all annan skolmat (dvs förj*vlig), eller går den trots allt att äta?

Hej,
Boendet varierar ganska mycket, dels finns det Nordhem, som är regelrätt korridorsboende, det vill säga ganska skitigt, men trevligt (i alla fall när jag gick där) sen finns Västhem och östhem, som är mer som kolektiv, lite större rum i vissa fall med eget badrum eller toalett, men delat kök. Jag bodde där och trivdes jättemycket! och sen finns det som heter Kvarngatan, Det är lägenheter som man delar två eller tre personer. de jag kände som bodde där tyckte att det funkade jättebra.
¨Jag skulle rekommendera att ta en plats på internaten och om du inte trivs ställa dig i bostadskön i Svalöv, När jag pluggade där verkande det som att det gick hyfsat snabbt att få en lägenhet där.

Vad jag förstod var att vilket boende som var lugnt och vilket som var stökigt varierar från år till år, men när jag gick där var det Västhem som var lugnast av internatboendena.

angående maten på skolan vet jag inte hur det är nu, men jag tyckte att den var helt ok, bättre än vad jag var van vid från grundskolan och gymnasiet i alla fall. många tyckte att den var alldeles för dyr, men det var skönt att slippa hinna hem på lunchen och laga något.

Hoppas att svaret är tillräckligt! Om det är något mer du undrar så är det bara att fråga på!
/Erik

Okej, men det låter ju kanon!
Vet du om det är lätt att komma in på skolan?
Jag har ju tänkt att gå allmän linje- foto eftersom att jag inte har pluggat klart gymnasiet :).
Är det många som har djur med sig boendes på skolan?

här kommer mycket frågor på en gång x)

Okej, men det låter ju kanon!
Vet du om det är lätt att komma in på skolan?
Jag har ju tänkt att gå allmän linje- foto eftersom att jag inte har pluggat klart gymnasiet :).
Är det många som har djur med sig boendes på skolan?

här kommer mycket frågor på en gång x)

Jag vet faktiskt om det är svårt att komma in, för mig var det inga problem i alla fall :)
vad jag vet så är det inte tillåtet med djur på internatet, men det var ett par stycken hade katter "off the record" så att säga;)

ingen fara, fråga på bara;)

Jag går på skolan nu, så kanske kan svara på lite frågor. Jag bor dock inte på skolan.
Vill du ha husdjur så kan du välja att bo i en riktig lägenhet på Kvarngatan som du delar med 3 andra elever.
Nytt för i år är att det har tillkommit en foto årskurs 2, efter mycket tjat från förra årets elever, de har för övrigt en fotoblogg som kan beskådas här: http://eightweekdiary.tumblr.com/.

Om jag inte minns helt fel så var det ungefär 150 sökande detta året, varav ca 30 kom in.

@ mattias: Ok, då har reglerna ändrats sedan jag gick där. Vad bra att du kom med i tråden:)
PS. Hälsa Tobias och Andreas!

Skolan verkar helt fantastisk! Eftersom förkunskaper inom t.ex. foto inte krävs, är det nån av er här som vet hur de väljer ut eleverna?

Ditt intresse för fotografi väger tyngre än dina kunskaper, de tittar inte alls på arbetsprover utan utgår helt och hållet utifrån hur det går på intervjun

Mat

Jag har ingen erfarenhet utav fridshems folkhögskola, men har läst på folkhögskola tidigare och även i skrivande stund. När du du undrade om maten så kan jag nog säga att den är mkt bättre än ett vanligt skolkök (åtminstone mina erfarenheter).

De har ju ett mer effektivare kök & lagar till mindre personer än en grundskola. mao det är riktig lagad mat och inget snabb-kok.

Jag går på skolan nu, så kanske kan svara på lite frågor. Jag bor dock inte på skolan.
Vill du ha husdjur så kan du välja att bo i en riktig lägenhet på Kvarngatan som du delar med 3 andra elever.
Nytt för i år är att det har tillkommit en foto årskurs 2, efter mycket tjat från förra årets elever, de har för övrigt en fotoblogg som kan beskådas här: http://eightweekdiary.tumblr.com/.

Om jag inte minns helt fel så var det ungefär 150 sökande detta året, varav ca 30 kom in.

Hmm, då är det nog ganska svårt att komma in då..
Men hur går intervjun till då, när har dom intervjuer? Har dom det på alla inriktningar, dom som inte är allmäna också?
Vad jag fattade som så skulle man göra ngt prov om man ska söka till andra än allmäna linjer, stämmer det?

Här kommer en till fråga!

Fick ni betala hela er skolgång själva, eller fick ni hjälp med bidrag från ex. CSN och liknande?

(herregud vad mkt frågor jag ställer..)

Jag har sökt nu till våren...

Jag har sökt till att börja på vårterminen, alltså nu i januari 2011. Några andra som sökt till det eller? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar