Annons

Fria hästar i hage

Produkter
(logga in för att koppla)

Studsb0ll

Medlem
Hej!

En fråga;
Det står en massa hästar i en hage. jag fotar en massa och lägger ut på min fotohemsida. Ägaren till dessa hästar går in på min hemsida, och säger att jag ska ta bort bilderna.

Kan han/hon kräva att jag tar bort bilerna?

Studsb0ll skrev:
Hej!

En fråga;
Det står en massa hästar i en hage. jag fotar en massa och lägger ut på min fotohemsida. Ägaren till dessa hästar går in på min hemsida, och säger att jag ska ta bort bilderna.

Nix, hästar faller inte under PUL (personuppgiftslagen) så du kan fota dom allt vad du vill och göra precis vad du vill med bilden.
Sen kanske man kan vara lite smidig och försöka komma överrens med hästägaren på något vis för sämjans skull, men det har inget med juridik att göra...

Studsb0ll skrev:
Hej!

En fråga;

Nej det kan han/hon inte göra. Inte ens om hästarna avbildas i en kränkande situation då hästar och annan kreatur ej omfattas av PUL. ;)

Som sagt, fota på!

Varför är det alltid hästfolk som kräver att man tar bort bilderna, att de ska få använda bilderna etc? Det här är nog tredje eller fjärde tråden (fritt ur minnet) där hästfolk har lustiga idéer om upphovsrätt och pul. Men har aldrig hört om hundfolk, kattfolk etc med samma idéer...

(Ja, vi har en häst. En brun tror jag.)

kommentar 1: Dom får väl köpa rättigheterna till dina bilder så kan du ju plocka bort dom, då tjänar du nånting på det i alla fall :)
Samtidigt undrar man om dennes hästar jobbar inkognito nånstans eftersom dom inte får visas... kanske ska gå instängda i stallet året om eller bära förklädnader när dom är i hagen.

Nåja, väldigt löjligt tycker jag det verkar vara!

kommentar 2: Kan inte hästmamman och hästpappan åberopa upphovsrätten på hästen man fotar? ;)

Hej!

Hästfolk har redan lagt så mycket pengar på sina hästar så de har nog inte råd att köpa bilderna :)

Däremot så är det praktiskt att ha en sambo som har häst. I teorin betyder det att jag har 40000 kr om året att lägga på min hobby också :)

MVH Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar