Vill vi kunna leka med korta skärpedjup behöver vi stora sensorer, och med stora sensorer följer stora hus och längre brännvidder, och då kan registeravståndet i stort sett kvitta.
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Vill vi ha korta skärpedjup så behöver vi stora bländaröppningar, och för att kunna göra objektiv med bra korrigering för abberationer vid stora bländaröppningar så måste ljusstyrkan minskas och därmed brännvidden förlängas, vilket kräver stor sensor vid en viss bildvinkel;-)
Det finns förmodligen ett optimum vad gäller relationen mellan objektivstorlek och sensorstorlek vid ett visst totalt ljusinsläpp (samt skärpedjup). Är sensorn gigantisk måste brännvidden vara såpass lång att objektivet kommer sitta långt från sensorn trots att det i sig kan vara väldigt litet. Är sensorn skitliten så måste objektivkonstruktionen istället vara mycket komplicerad för att den relativa ljusstyrkan blir mycket hög, och därmed blir objektivet stort. Jag skulle faktiskt tro att småbildsformatet ligger nära den optimala kompromissen.
Sen finns det ingenting som kräver att huset är stort. Se bara på Sony RX1. Det hade naturligtvis gått att göra en lika liten kamera med utbytbara objektiv, som dock hade tvingats vara större för att de inte kan sitta mer eller mindre
mot sensorn, som Sonnaren ifråga gör.
Kort registeravstånd är en nödvändighet för att kunna göra nära-symmetriska eller andra objektivkonstruktioner där bakersta linsen är nära sensorn. Med ett spegelhus ivägen har man inget val annat än att göra objektiv med korta brännvidder mycket knepiga då utgångspupillen hamnar mycket längre bort än vad brännvidden är. Och dessa blir mycket större än nära-symmetriska konstruktioner vars optiska centrum sammanfaller ungefär med brännvidden i fysiskt mått.
Du lägger väldigt mycket ord i min mun jag aldrig sagt (precis som förra gången). Det jag har sagt (som dessutom är en avslutad diskussion) är att skillnaden bara påverkar objektiv inom ett snävt område. Nu har jag redan konstaterat (som du borde ha vetat) att jag trodde fel, när jag antog att så snart man var tvungen att göra vidvinklar retrofokala igen, för strålgångsvinkelns skull, så skulle det inte vara nån skillnad. Det är det, därför att man behöver plats för en vidare strålgång i objektivet med längre avstånd. Jag insåg detta omedelbart, när jag fick det påpekat för mig. Största skillnaden ligger nog ändå runt 35mm, tror jag.
Haken är att du nog är ganska ensam om att anse att allt under ungefär 50 mm är ett "snävt område". Att just 35 mm utmärker sig är för att det är den brukligt kortaste brännvidden där man gör objektiv med hög ljusstyrka. Men jämför gärna 28/2-objektiv för spegelreflex och spegellöst så får du se samma skillnad där, om inte ännu större (vid konstruktioner som ger samma optiska prestanda förstås).
För övrigt tycker jag fortfarande att dina 50mm exempel inte övertygar. Det är ingen större skillnad på de 50mm objektiv du räknar upp. Inte så det stör om man betänker mekaniska och andra tänkbara orsaker.
Jo, det blir en skillnad om du räknar med registeravståndet, vilket du så gärna vill. Det spelar roll för kamerans bulk när objektivet är monterat. Inte i väskan. Men samtidigt är det också så att relativa skillnaden i bulk, med objektivet monterat, är inte lika stor som den du räknar för bara objektivet, när du plussar på registeravståndet.
Jag tog 50 mm som exempel för att det är skillnad
även där trots att det är i utkanten av det område som påverkas negativt av att ha ett spegelhus på kameran. Jag har haft några av dessa objektiv och för mig är skillnaden väldigt stor i praktiken, oavsett om man räknar med registeravstånd eller inte.
Detta angående diskussionen. F.ö. gällde min slutkommentar det faktum att du uttrycker dig mycket otrevligt. Argument väger inte tyngre för att de levereras tillsammans med kränkande kommentarer. Sen är det den här biten om att de dessutom utgår från föreställningar som saknar grund i det jag faktiskt sagt.
Jag får väl säga detsamma.
---------------
Edit: Det jag vill komma till är att det definitivt finns stora nackdelar med ett stort registeravstånd. Sen betyder det inte att alla tycker att det spelar någon roll.