Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden

Produkter
(logga in för att koppla)

goma

Aktiv medlem
Tjockkamera ett uttryck som kom fram i en annan tråd av J O Härnström. Himla bra uttryck.
Vad händer i framtiden. Ska försöka få fram vad jag tror.
På ålders höst för man besvär med ryggen och nacken därför ska jag inskaffa en spegelfri kamera. Tjockkameror i aps klassen kommer att stanna av helt. Några tillverkare lägger ner utvecklingen .
Nästa generation som har fotat sen lekskolan med sin mobil,kommer de att köpa tjockkameror ?
Knappast
Vad händer med fullformat kameror?
Varför betalar man 10 000 kr mera för en sådan.
Vad är det som gör att den kostar så mycket mer. Tillverkningen är inte mycket dyrare.
Priserna kommer att sjunka mycket, för sen kommer det fram en ny supersensor, och då måste vi köpa den
till höga priser
Det är vad jag tror. Hoppas ni hör av er.
Göran.

Jag sitter nu på två system beredd att överge det ena, inte pga problem med axlar o rygg utan av andra skäl... En kort summering, idag har jag följande:

* Canon 5D Mark III + 50/1.4 + 200/2L
Fördelar: Helt makalöst bra på ISO presanda och bildkvalite
Nackdelar: Klumpigt och jobbigt att släpa runt på..

* Olympus OM-D + Voigtländer 25/0.95 + Olympus 75/1.8
Fördelar: Väldigt bra bildkvalite, mycket lätt system som knappt märks i väskan!! Färger, kontrast direkt i RAW filerna..
Nackdelar: Dåligt utbud av långa ljusstarka teleobjektiv, ISO prestanda ej i klass med FF, större skärpedjup om man likt mig gillar väldigt kort..

Så vad är framtiden.. för min egen del skulle jag vilja ha båda integrerade i ett, men då det inte finns på kartan under överskådlig framtid överväger jag starkt att sälja av Canon systemet hur "jäkla" bra det än må vara. OM-D imponerar starkt trots sin lilla sensor i "halvformat" :)

Det råder dystra tider i världsekonomin som inverkar nu. Detta har åtminstone för tillfället en inverkan.

På sikt tror jag att EVF kommer ersätta alla OVF men först hos kameror med mindre sensorer än småbild. Här har man ju fördelen av att EVF bilden kan göras i princip hur stor som helst och inte är bunden av sensorformat och värmealstring blir ett mindre problem. Jag tror att Sonys SLT system är en tillfällig brygga som på sikt kommer att ersättas av system utan spegel. Däremot innan de helt kan ersätta SLR så måste vissa tekniska problem lösas:
1. PDAF i sensorn med dagens teknik är otillräcklig - PDAF sensorerna är för små och klarar inte lågt ljus så att SLR/SLT kan inte ersättas
2. Det finns problem med korta registeravstånd i spegellösa som kräver en viss mån av telecentricitet som begränsar hur små objektiven, ffa vidvinklar, kan bli för att nyttja litenheten fullt ut.
3. EVF släper i dåligt ljus och har svårt att visa kontinuerlig bild under serietagning
4. Värmealstring i större sensorer
5. EVF är billigare än en bra sökare - kunden förväntar sig en billigare kamera - då blir ju vinsten inte större för tillverkaren - titta hur billiga utgående spegellösa är j f med SLR så det är en dålig affär rent ekonomiskt att köpa en nylanserad spegellös.

På kort sikt finns andra problem. Spegellösa faller mycket mer i marknadsandelar än DSLR. Störst problem är detta för Pana/Oly som i praktiken bara har det. Avancerade kameror behåller andelar. Här har Pana/Oly delvis brännt sina skepp genom att, ffa Oly, överge sina avancerade användare i 4/3 systemet. Kommer dessa kunder vara ivriga att haka på m43 om/när de säljer dyra gluggar till m43? De sitter lite fast - instegsmodeller säljer dåligt nu och avancerade användare har skrämts bort, åtminstone från Olympus - de som de mest behöver just nu. Klarar de den här svackan kan det nog gå hyffsat ändå. Men många vågar nog inte lite på dem igen och detta gynnar nog f f a Sony som har visat lojalitet med Minoltas A ägare vilket inger förtroende i att de även stödjer E fattningen. Nikon, Canon och Pentax är antingen sena på banan, har inte fullgoda system i spegellöst eller också är tekniken inte lika fullbordad som de andra. Samsung och Fuji är svarta fåren och här får man ha koll - de har visat en vilja att satsa så det blir spännande att följa.

På sikt är vi absolut på väg bort ifrån rörliga delar av alla sorter på alla områden, det är ingen tvekan om det. Det är ju både billigare och driftsäkrare med elektronik än med mekanik vilket gynnar alla. Däremot är vi långt ifrån elektroniska sökare och sensorbaserad autofokus som är tillräckligt bra för att avancerade användare ska kunna ersätta sina DSLR.

Däremot kanske vi till och med kan få mörkerkikarteknologi i framtidens EVF och sensorbaserad AF som inte bara är lika snabb och säker som dagens utan också täcker hela sensorytan och inte som idag bara en ruta i mitten. Jag ser verkligen fram emot dagen när man slipper höjden som spegelhuset gör att ett FF-hus måste ha och kanske också djupet kamerahuset får. Däremot är jag inte beredd att ge avkall på en millimeter av AF-prestanda eller att acceptera synbart sökarlagg och liknande för att få ett mindre kamerahus. Inte heller dynamiskt omfång känner jag för att kompromissa med. Då behåller jag hellre spegeln!

Dessutom måste jag säga att jag gillar tyngden och greppet i D800, när jag har den uppe och fotar har jag absolut inget intresse av en mindre och lättare kamera. Det är inte förrän jag ska bära grejerna längre sträckor som fördelen med mindre system kommer fram. Dessutom skulle lättare grejer kräva mindre stativ, också det en stor fördel!

Det dynamiska omfånget påverkas väl knappast av spegeln, men just nu finns det däremot ingen spegellös kamera med lika bra sensor som den i D800 :)

Det dynamiska omfånget påverkas väl knappast av spegeln, men just nu finns det däremot ingen spegellös kamera med lika bra sensor som den i D800 :)

Nej, men med mindre kamerahus brukar man få mindre sensorer med mindre DR ;-)

Men ok om jag säger så här, jag är beredd att tappa rätt mycket upplösning, kanske lite ISO-prestanda och annat men DR och AF-prestanda är mycket viktigt.

AF-hastighet är inte jätteviktigt för de flesta av mina bilder, men däremot upplever jag att det händer oftare att min NEX totalmissar skärpan (trots att den påstår att den är rätt) än det gör med min D3 - CDAF är inte helt tillförlitligt i alla ljussituationer. Förhoppningsvis är detta bättre på de nya modellerna som har PDAF på sensorn som komplement.

Utan att gå in i detalj på allt som skrivits här, och utan att svara på alla ställda frågor, så tror jag så här:

Vissa personer har ett för stort fokus på att ta bort den optiska sökaren. Jag vet inte varför, möjligen har några fotojournalister spritt ut en massa desinformation, som folk byggt hela hönsgårdar av. Kameror blir mycket riktigt lite mindre av att ta bort sökaren, vare sig denna är en EVF eller optisk genomsiktssökare eller spegelreflex. Lite mindre. Men inte så mycket. Däremot har sökaren väldigt stor betydelse för hur man fotograferar. Därför påstår jag att sökaren är lika nödvändig som den alltid varit. Visst, det finns folk som tycker de klarar sig utan, men...
Jag påstår också att optisk sökare är bättre för aktiv fotografering. Vi kommer också tillbaka till beredskapen och uthålligheten, som också är överlägsen för kameror med optisk sökare. Till slut är det alltså fortfarande lämpligt med spegelreflex för optiska sökare för systemkameror, av samma gamla anledningar som alltid (se genom objektivet). Inget är ändrat.

Det är ingen *grej* att ta bort spegeln. Det ger inga större fördelar, samtidigt som allting som är bra med optisk sökare är minst lika bra som det alltid varit. Så varför tror/förväntar sig så många att det skulle vara ett tekniskt genombrott för kameror? Att ta bort spegeln?

Många tycks tro att kameror plötsligt kan bli mycket mindre, lättare och billigare utan sökare. Men så är det ju inte. Man vinner egentligen bara bulken och vikten av sökaren som man dumt nog tar bort. 'Dumt' därför man har användning för den. Någon nämnde några av skälen tillsammans med formuleringen "tekniska problem återstår att lösa". Nej, så är det inte. Det är inga "problem", det är fysiska realiteter och de lär knappast ändras.

Storleken av en kamera, ett kamerasystem, styrs av storleken på sensorn. Det finns en föreställning att det kortare avståndet till fokalplanet, som man kan ha om man tar bort spegelhuset, skulle leda till att objektiven blir mindre och lättare. Fel. Det faktum att man slipper konstruera några få objektiv utan retrofokus, påverkar just bara det - det är bara en fördel för några få fix-objektiv inom ett snävt brännviddsområde, säg 28-35mm, möjligen 24-40.
I övrigt handlar det bara om hur mycket man kan miniatyrisera den omgivande strukteren i kameran. Där är förutsättningarna desamma och leder till samma kompromisser och nackdelar. Med det vill jag säga att minsta möjliga kamera aldrig har varit det 'bästa', är det inte idag heller, och kommer aldrig att bli.

Situationen är idag en motsvarighet till situationen för analoga kameror. En del omständigheter ger fördelar för mindre format, andra ger fördelar för större format. Båda riktningarna stöter på patrull i form av fysiska och ekonomisk/tekniska förhållanden, som kommer att bilda en sorts naturliga gränser. Jag tror vi redan har sett hur framtiden kommer att se ut, eftersom jag tror att den digitala fototekniken redan har strukturerat sig. I stort sett. Förändringar i marknadsandelar kommer väl att krypa lite. Men mest tror jag det beror på att fler människor än nånsin tidigare skaffar sig fler kameror som de använder mer än vad folk brukade. Marknaden har blivit mycket större pga nya marknadssegment. Detta avspeglar marknadsandelar mer än att fotografer skulle börjat använda andra kameror.

Jag påstår också att optisk sökare är bättre för aktiv fotografering.

Jag kapade rätt mycket ur din utläggning, och påstår att en optisk sökare inte alltid är bättre för aktiv fotografering. Det beror på vad man aktivt fotograferar, och i vissa lägen är sökaren i min NEX-7 mycket bättre än den i min D3.

Det går inte att kategoriskt säga att det ena är bättre än det andra - i synnerhet om man inte ens försökt fotografera seriös med det andra alternativet, vilket ofta är fallet i såna här diskussioner.

Vad händer med fullformat kameror?
Varför betalar man 10 000 kr mera för en sådan.
Vad är det som gör att den kostar så mycket mer. Tillverkningen är inte mycket dyrare.

Två skäl. Det ena är att målgruppen är köpstark och kan betala mycket.

Det andra är att en småbildssensor är betydligt dyrare att tillverka än en APS-C-sensor. Googla på "yield".

Jag kapade rätt mycket ur din utläggning, och påstår att en optisk sökare inte alltid är bättre för aktiv fotografering. Det beror på vad man aktivt fotograferar, och i vissa lägen är sökaren i min NEX-7 mycket bättre än den i min D3.

Det går inte att kategoriskt säga att det ena är bättre än det andra - i synnerhet om man inte ens försökt fotografera seriös med det andra alternativet, vilket ofta är fallet i såna här diskussioner.

Jag baserar uttalandet i huvudsak på beredskapen. Du kan ha en kamera med optisk sökare helt beredd, hela dagen. Och du kan mer eller mindre 'se' konstant genom den, nästan hela tiden.

Dessa saker har inte med känsla eller teknik att göra. Det har väl däremot med hur man förhåller sig till fotograferandet att göra, och i vissa fall vad/hur man fotograferar. Jag valde ordet 'aktiv'.

F.ö. är det mer en argumentation för varför jag inte tror den optiska sökaren kommer att försvinna, - i trådens anda, om hur framtiden kommer att se ut, - än avsett som ett inlägg i EVF vs spegel. Det får vi slåss om nån annan gång.

Jag baserar uttalandet i huvudsak på beredskapen. Du kan ha en kamera med optisk sökare helt beredd, hela dagen. Och du kan mer eller mindre 'se' konstant genom den, nästan hela tiden.

Dessa saker har inte med känsla eller teknik att göra. Det har väl däremot med hur man förhåller sig till fotograferandet att göra, och i vissa fall vad/hur man fotograferar. Jag valde ordet 'aktiv'.

Ok, då väljer jag att avfärda det med ordet "trams" - det går utmärkt att fotografera aktivt med en spegellös kamera. Men, du har rätt i att spegellösa inte alltid är redo för fotografering lika snabbt som en DSLR, men det innebär inte med nödvändighet att man begränsas av sökaren.

Försök att se utanför just ditt användningsområde ...

/afe

Jag påstår också att optisk sökare är bättre för aktiv fotografering. Vi kommer också tillbaka till beredskapen och uthålligheten, som också är överlägsen för kameror med optisk sökare. Till slut är det alltså fortfarande lämpligt med spegelreflex för optiska sökare för systemkameror, av samma gamla anledningar som alltid (se genom objektivet). Inget är ändrat.

Det är mycket en vanesak och en inställning till hur man fotograferar. Mätsökarfanatikern skulle hävda att sökaren i en spegelreflexkamera är mycket sämre än en mätsökare eftersom man inte ser motivet direkt i en spegelreflexökare. Bilden är ju projicerad på en mattskiva (eller motsvarande).

Själv beter jag mig lite olika beroende på vilken slags sökare kameran har som jag använder. Olika sorters sökare ger olika för- och nackdelar, och jag tycker inte att någon viss sorts sökare är överlägsen en annan. Däremot tycker jag definitivt att en kamera ska ha en sökare. Att använda en liten bildkärm som sökare, och som tvingar en att hålla kameran på armlängds avstånd, är ingenting som kan göra en fotograf lycklig.

Storleken av en kamera, ett kamerasystem, styrs av storleken på sensorn. Det finns en föreställning att det kortare avståndet till fokalplanet, som man kan ha om man tar bort spegelhuset, skulle leda till att objektiven blir mindre och lättare. Fel. Det faktum att man slipper konstruera några få objektiv utan retrofokus, påverkar just bara det - det är bara en fördel för några få fix-objektiv inom ett snävt brännviddsområde, säg 28-35mm, möjligen 24-40.
I övrigt handlar det bara om hur mycket man kan miniatyrisera den omgivande strukteren i kameran. Där är förutsättningarna desamma och leder till samma kompromisser och nackdelar. Med det vill jag säga att minsta möjliga kamera aldrig har varit det 'bästa', är det inte idag heller, och kommer aldrig att bli.

Njae. Jämför digitala småbildskameror från Canon, Nikon, Sony och Leica. Vilken är minst? Vilken saknar spegel?

Njae. Jämför digitala småbildskameror från Canon, Nikon, Sony och Leica. Vilken är minst? Vilken saknar spegel?

Jo jag förstår ju vad du tycker poängen är här. Men du måste se till sammanhanget i mitt inlägg. Det du klippt/glömt bort. Jag sa att man vinner bulken av sökaren man tar bort, oavsett vad detta är för någon sökare. Sen tycker ju jag inte att kamerahuset, inom rimliga gränser, är så mycket att gnälla om. Det är ju därför jag diskuterar optiken, i det stycket du citerat.

Det är mycket en vanesak och en inställning till hur man fotograferar. Mätsökarfanatikern skulle hävda att sökaren i en spegelreflexkamera är mycket sämre än en mätsökare eftersom man inte ser motivet direkt i en spegelreflexökare. Bilden är ju projicerad på en mattskiva (eller motsvarande).

Själv beter jag mig lite olika beroende på vilken slags sökare kameran har som jag använder. Olika sorters sökare ger olika för- och nackdelar, och jag tycker inte att någon viss sorts sökare är överlägsen en annan. Däremot tycker jag definitivt att en kamera ska ha en sökare. Att använda en liten bildkärm som sökare, och som tvingar en att hålla kameran på armlängds avstånd, är ingenting som kan göra en fotograf lycklig.

Men min argumentation var att jag tror spegelreflexen kommer att leva kvar, för överskådlig tid. Att spegelreflexsökaren är relevant.
Men för all del. Framförallt Afe's reaktion var fullt väntad.

Jag tror också att spegelreflexkameran kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid, men den kommer antagligen att få minskade marknadsandelar. Det finns rätt mycket pengar nedlagda i objektiv för de fattningar som sitter på dagens spegelreflexkameror, och kameratillverkarna vill nog gärna ha sina "inlåsta" kunder kvar.

Man kan också notera att varken Canon, Nikon, Pentax eller Sony har samma objektivfattning på sina spegelfria systemkameror som de har på sina spegelreflexkameror. Adaptrar finns, men att de har bytt fattning tyder på att de ser den spegelfria systemkameramarknaden som en ny marknad med nya kunder.

Men min argumentation var att jag tror spegelreflexen kommer att leva kvar, för överskådlig tid. Att spegelreflexsökaren är relevant.
Men för all del. Framförallt Afe's reaktion var fullt väntad.

Hur så?

Jag tycker spegellösa kameror kan vara bra. I vissa lägen är de inte bra. Det jag vänder mig mot är påståenden med rena felaktigheter om hur de fungerar. Ska jag plåta rörliga motiv är min D3 från 2008 mycket bättre än min Nex, men om jag ska plåta jordgubbar i trädgårdslande är Nex bättre.

Jag tror också att spegelreflexkameran kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid, men den kommer antagligen att få minskade marknadsandelar. Det finns rätt mycket pengar nedlagda i objektiv för de fattningar som sitter på dagens spegelreflexkameror, och kameratillverkarna vill nog gärna ha sina "inlåsta" kunder kvar.

Man kan också notera att varken Canon, Nikon, Pentax eller Sony har samma objektivfattning på sina spegelfria systemkameror som de har på sina spegelreflexkameror. Adaptrar finns, men att de har bytt fattning tyder på att de ser den spegelfria systemkameramarknaden som en ny marknad med nya kunder.

Om man tittar på Canon och Sony, som ju har APS-C system i båda kategorierna, så finns ju faktiskt klara tekniska skäl: Om systemen hade haft samma fattning, så skulle ju fokalplanen hamnat på fel ställen. Det normala är ju att man undviker sådana misstag helt enkelt genom att ändra fattningen. Adapterns syfte är huvudsakligen att flytta ut objektivet till rätt avstånd. Kompatibelitet med äldre objektiv var nog faktiskt en egenskap man lade stor vikt vid. Sen hittade väl inte Canon alla de kunder (gamla och nya) man tänkt sig med EOS-M. Därför EOS 100D.

För övrigt är det ju som du säger. Marknadsandelarna ändrar sig därför att det är så många nya kunder till riktiga kameror. Man behöver inte ens ha foto till hobby längre, för att tänka sig nåt systemkamera-aktigt. Vilket ju är klart annorlunda mot när jag var ung.

Parsi, jag tycker att just bulken av sökaren på min D800 vore väldigt värdefullt att bli av med, mer värdefullt än något annat på huset.

Resten av huset har ju ungefär samma höjd som ett 24-70 eller 70-200 så mer vore inte meningsfullt att förminska för mig. Däremot är det ofta just spegeln som hindrar kameran från att få plats i många väskor, hakar upp sig i grejer och är allmänt i vägen. Bredden stör mig inte på samma sätt och dessutom krävs den för att få ett bra grepp om kameran. Möjligen kunde man banta vänstersidan om man ville men vinsten vore mindre. Dessutom väger ju prismat rätt mycket som jag förstår det.

Sedan håller jag till största delen med dig om ditt första inlägg, men jag tror inte att de tekniska svårigheterna är omöjliga att lösa och jag tror att det finns en större vinst i att slippa spegeln om man väl lyckas lösa dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar