Fredrik AVT
Aktiv medlem
Kör fn 1Ds II 24-70/2,8L, 70-200/2,8L och 300/2,8 L IS. Detta fungerar utmärkt just nu för porträtt (grupper 24-70, individer 70-200 & 300) och natur. Canon tror ju att FF kommer plana ut vid 50MPX. Redan nu om man tittar på en artikel om D3X i Kamera och Bild är skilnaden mellan D3X och D3 med deras 24-70 vid bl 2,8 och förbi bl 11 obefintlig (24-70 vid 2,8 har för låg skärpa vid 2,8 och diffraktion förbi bl 11 ta'r bort vinsten av 25MPX). Sannolikt skiljer sig Canons 24-70 inte till bättre. Tittar jag på bilder 100% on screen med min nuvarande utrustning är det ändå slående hur mycket mer "bett" det är med min 300 än mina zoomar. Däremot i tryck är skillnaden inte så stor att jag idag behöver byta ut zoomarna. På sikt kommer man ju uppgradera sig till en modernare kamera om 2-4 år och denna kommer (tyvärr??) sannolikt ha ännu högre pixeltal än 17MPX. Det vore ju synd ändå om man nu måste ha ännu fler pixlar att inte ha nytta av dem ändå. Just nu är ju beg priser på Canon ganska höga så det finns ju möjlighet att sälja, sätta pengarna på banken och senare skaffa fast optik då jag nog kan klara mig ett tag utan antingen 24-70 eller 70-200. Frågan är: Ni som har kört zoom och fast optik inom 24-200mm brännvidd, hur stor är skillnaden vid bl 4 och större öppning mellan zoom L optiken och fasta gluggar? Vad skulle ni göra? Det är ju inte roligt att bli tvungen att alltid fota på bl 8 eller 5,6 bara för pixlarnas skull i nästa/näst-nästa generation.