ANNONS
Annons

Framtiden för aps-c-formatet

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Med tanke på att Pentax har övergett sina mellanformats-satsningar så tror jag absolut att de kommer släppa FF-kameror i framtiden..

Nej, Pentax har inte övergett sin digitala mellanformatare - de har bara valt att inte ge den högsta prioritet därför att alla tillgängliga utvecklingsresurser behövdes för att få klart de nya APS-C kamerorna.

Det är min övertygelse att Pentax kommer att återvända till sitt digitala mellanformatsprojekt när de nya APS-C modellerna har introducerats på marknaden.

Visst kan det vara möjligt att Pentax gör en 24x36 om 5 år, men isåfall för att samexistera med APS-C systemet. Det finns utrymme för APS-C, 24x36 och digitalt mellanformat på marknaden. Jag hyser dock tveksamhet till Pentax förmåga att satsa på tre format, jag tror det blir två och det är APS-C och digitalt mellanformat.

Hälsar
R

jorgene skrev:
Frågan är bara om Pentax har optik för att dra nytta av 14MP APS, eller 35MP FF om man så vill?

Pentax anser att de äldre objektiven för 24x36 film inte räcker till för de nya högupplösta sensorerna och därför satsar de så hårt på DA-objektiv för APS-C. Som jag redan har skrivit så utvecklar Pentax en full uppsättning av ett heltäckande sortiment med APS-C objektiv.

Det är min personliga övertygelse att objektivavdelningen är informerad om Pentax utveckling av högupplösta APS-C sensorer.

Standardzoomen DA 18-55 får med stor sannolikhet en uppgradering för att fungera bättre med högupplösta sensorer. De andra DA objektiven som finns nu är redan anpassade.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Är det inte så att, när full format kommer en prisklass, som konsument är villig ge? Då kommer inte konsument vara intresserad av APS-C. Jag tycker man hör ofta personer som klagar över APS-C formatet. Fram för alt de som har många år erfarenhet av analog småbild format. Fast det kommer ta tid att ersätta APS-C, jag tror mer på att APS-C kommer att finnas 9-10 år fram över.

Roland, jag räknade med många argument från din sida, att Pentax visst kommer att tillverka för APS-C formatet, ha-ha!

Men, vad spelar det för roll om några kontaktpersoner från Pentax vill påpeka att APS-C formatet är i "pipelinen" många, många år framåt, när konkurrenterna erbjuder FF kamerahus för nästan samma pengar?

Alla tillverkare av produkter nämner enbart det de säljer för närvarande, t.ex. APS-C formatet, även om de testar andra lösningar, för att inte förstöra den nuvarande försäljningen, gäller säkert oxå Pentax!
Minsta lilla antydan till att man tvekar, i förskott, om framtiden för APS-C, då blir den ansvarige för den antydan klart sparkad, från sin post!

Du mämner mellanformatet inom det digitala, skulle vara bättre än FF, må så vara, men då blir kamerahusen/objektiven oxå mycket större än motsvarande för FF!

Småbild (24x36mm /FF) bör ge en alldeles lagom storlek på kamerahus/objektiv, kanske vi får se ett FF kamerahus i storlek med en A-SLR Olympus OM1, jag hoppas det, dagens FF kamerahus från Canon och Nikon vill inte många amatörer ha.

Yrkesfotografen använder dagens FF kamerahus, med framgång, men ofta privat blir det en betydligt mindre kamera, lättare att ta med sig.

larsborg skrev:
Men, vad spelar det för roll om några kontaktpersoner från Pentax vill påpeka att APS-C formatet är i "pipelinen" många, många år framåt, när konkurrenterna erbjuder FF kamerahus för nästan samma pengar?

Då vill jag veta vilken information du har tagit del av som visar det.

Som jag skrivit så har jag tagit del av Pentax kommande "roadmap" över objektiv, alltså de två kommande uppdateringarna av den som ligger på:
http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/

Dels har jag en som gäller för 2008 (som släpps i slutet av Januari) och sen har jag en som gäller för 2009 (som släpps hösten 2008). Dessa visar att hösten 2009 - våren 2010 kommer Pentax ha ett fullt heltäckande sortiment av APS-C objektiv. Det handlar alltså inte om ett par objektiv hit och dit, utan det handlar om ett heltäckande APS-C system från ultravidvinkel till ultratelen med både fasta brännvidder och zoomar, både för proffs och för konsumenter.

Du menar alltså att du anser det vara helt rimligt att Pentax satsar enormt massa pengar på något som de kommer att slänga i sjön flera år innan de har kunnat hämta hem satsningen ekonomiskt, och sen tror du att jag ska tro på dig... Jag beklagar, men jag tycker faktiskt inte att dina antaganden är rimliga.

Jag ser inga bevis för dina antaganden.
Sedan så är jag övertygad om att konsumenterna kommer att välja en professionell APS-C med snabb bildframmatning, vädertätning och högre upplösning än en långsam 24x36 med låga prestanda och dålig upplösning, byggd i ett plastigt skal och med automatik istället för kreativa möjigheter - om priset är detsamma.

En proffs APS-C eller en förstorad P&S med 24x36?
Många av dagens konsumenter kommer från en verklighet med digitala kompakter och det är ett pedagogiskt problem att förklara för dem varför de ska välja en 24x36 när en APS-C ger högre upplösning, är mycket snabbare, är bättre byggd med vädertätning, har fler kreativa möjligheter och fler tekniska finesser och dessutom till ett lägre pris. Detta är verkligheten idag och det kommer vara ännu mer verklighet i Januari när Pentax släpper sin nya APS-C med mer än 14Mp och dessutom med en hastighet som får Canon att framstå som en snigel i jämförelse.
(Jag vet att ingen kommer att tro på mig, men jag vet hastigheten på kameran... och när jag såg det så trodde jag faktiskt att det var tryckfel! Inte ens jag kunde tro att den hastigheten kommer att sitta på en Pentax! :) ).

Enligt det jag har hört så säljer Canon sin 5D till förlust och i England har de flera kvar i lager som de försöker dumpa ut på marknaden, att jämföra med Nikon som har svårt att tillfredsställa marknadens eftefrågan på sina proffs APS-C...

Hälsar
R

Ulf-Göran skrev:
Är det inte så att, när full format kommer en prisklass, som konsument är villig ge? Då kommer inte konsument vara intresserad av APS-C.

Många av dagens konsumenter har ingen relation till 24x36 formatet, och varför ska de betala för 24x36 när en APS-C ger högre upplösning, bättre prestanda, fler kreativa möjligheter och detta i ett hus som är bättre byggd? Det kommer alltid finnas en prisskillnad mellan 24x36 och APS-C. Kommer verkligen konsumenter välja en långsam och dåligt utrustad 24x36 med låg upplösning istället för en maxutrustad och snabb APS-C med högre upplösning om de kostade samma?

Jag tror att konsumenterna kommer välja den kamera som ger högst upplösning, snabbhet och bäst byggkvalitet för pengarna.

En Canon 400D uppiffad med 24x36 eller en Nikon D300, eller Pentax kommande 14Mp APS-C - vilken väljer du om de har samma pris? Konsumenter i England verkar välja proffs APS-C istället för den mer konsumentinriktade 5D.

Hälsar
R

larsborg skrev:
Minsta lilla antydan till att man tvekar, i förskott, om framtiden för APS-C, då blir den ansvarige för den antydan klart sparkad, från sin post!

Den information som jag har tagit del av för APS-C till 2009/2010 visar absolut ingen tvekan. Det visar på en större satsning än Pentax gjorde för FA serien (24x36).

Ytterligare fakta i målet är att Pentax har lagt ner de allra flesta av sina 24x36 objektiv, det är i stort bara FA Limited serien kvar - och 50 f/1.4 samt 35 f/2, dessa ersätts under 2008 med APS-C objektiv.

Även om Pentax i lönndom skulle arbeta på en 24x36 lösning så finns det inget som helst tecken som tyder på att en sådan lösning skulle ta över APS-C formatet så att APS-C dör.

Jag ser en framtid för både 24x36 och APS-C, jag är övertygad om att de kan samexistera. Att sedan vissa 24x36 fanatiker har drömmar om att 24x36 kommer erbjuda samma saker som de bästa APS-C kamerorna, utan att vara dyrare, det är drömmar och inte verklighet. APS-C kommer därför även i framtiden vara det första valet för konsumenter och semi-proffs, och proffs som vill ha en lätt packning.

Konsument 24x36 eller proffs APS-C, det är valet idag om vi ser till priset och det valet består i framtiden.

Hälsar
R

Även om Pentax i lönndom skulle arbeta på en 24x36 lösning så finns det inget som helst tecken som tyder på att en sådan lösning skulle ta över APS-C formatet så att APS-C dör.

Jorru, Roland, du får leva på din tro, några år till och välja naturligtvis vad du själv anser är bäst!
Jag vill ha en större sökare, än den fjuttiga i ett APS-C kamerahus, nästan inget brus, kunna använda mina tidigare objektiv, - valet är lätt!

Canon, Nikon och Sony kommer att/satsar på APS-C och (antagligen Sony oxå) på 24X36.
Pentax(och Samsung) har och kommer med APS-C precis som ovan, men allt tyder på att Pentax satsar på mellanformat istället för "FF".
Mellanformat ger ännu högre upplösning.

Men jag är mer frågande till vad Fuji kommer att hitta på antagligen tillsammans med Mitsubihi.

Olympus/Panasonic/Leica använder halv-format 4/3 som dom satsar på. Dom kommer antagligen med 24X36 eller större så småningom om det visar sig att det säljer. Leica har optik-konstruktioner som kan användas, så dom kan säkert ta fram objektiv på några år.

Sigma kan dyka upp som en stor aktör om några år om dom hittar en partner(Phenix?) i Kina...

Pentax ser antagligen skillnaden mellan APS-C och 24X36 som för liten samtidigt Pentax har traditionen med mellanformat.

Vi får se vilka som blir vinnare....

Roland Mabo skrev:
Den information som jag har gällande Pentax objektivlanseringar 2008 - 2009 indikerar tydligt en enormt kraftfull satsning på APS-C, både objektiv för konsumenter och mer proffsinriktade objektiv. Pentax satsar på en heltäckande APS-C lösning från ultravidvinkel till ultratele, med både zoomar och fasta brännvidder.

Hälsar
R

Ja, det finns bara två val utifrån dagens låga nivå på Pentax försäljning:

1. Satsa järnet
2. Lägga ner

Lite som Goldstar, numera LG (lucky goldstar).
De höll på att försvinna i svåra den tiden i början på 1990 talet. Styrelsen gjorde då ett val, de samlade massor av pengar och satsade järnet, vilket med facit i hand var rätt. Frågan är om Pentax har tillräcklig bredd på sortimentet för att klara av det - och om de har råd.

Ang aps-c:
Men aps-c har en självklar fortsättning, det är ju ganska solklart känns det som. Det lär ju dröja ett tag innan det kommer en lagom kompakt DSLR för 5000kr i med 24x36 sensor....

Hälsningar

Adam

Glömmer fördelarna

Tycker inte ni har nämnt alla fördelar med det mindre formatet. Som djur/fågel- eller makrofotograf blir ju det mindre formatet allt mer lockande ju bättre brusprestanda blir. cropfaktorn och det större skärpedjupet vid samma skenbara avbildningsskala gör att många aldrig kommer att går över till fullformat annat än som komplement.

Vad framtiden har i sitt sköte vet ingen, och då menar jag verkligen ingen. Det finns massor med folk med insyn i olika företag som tror sig veta vilken riktning utvecklingen går. Jag har jobbat med utveckling inom medicinteknik i 30 år och jag kan aldrig veta exakt vilket håll vårt företag är på väg fast jag sitter mitt i smeten. Vad jag inte vet är vad styrelsen vill och vilka tvärkast de gör. Detta har jag sett många gånger genom åren och alltid förvånats över många beslut. Aktierna byter ägare och nya får majoriteten och styrelsen byts ut. Så har det sett ut under de gångna åren. De som påstår sig veta var ett visst kameramärke är på väg eller vad de tänker satsa på pratar bullshit! Inte ens styrelsen i företagen vet hur det kommer att se ut om tre år då företaget kanske har både bytt ägare , namn och inriktning.

Jag skulle akta mig för att göra alla dessa utfästelser som Mabo gör då Pentax kan prioritera om sin tillverkning och utveckling beroende på marknadssvängningar och vad konkurrenterna har för sig.

En fråga är hur många som köper systemkamera som bryr sig om sensorstorlek. Att teknofilerna som läser märkesforumen på fotosidan har det är självklart, men har bulken av de som köper en systemkamera verkligen det? Jag är inte så säker på det.

Om vi går tillbaka till utgångspunkten för denna tråden så tror jag som flera andra här i tråden att APS-C systemet kommer att stanna bra många år till framöver oavsett om det kommer fler fullformatare 24x36. Hur exakt denna fördelning kommer att se ut mellan märkena får vi nog vänta och se. De eventuella långtisprognoser som vissa märken lämnat ut råder nog en stor portion förbehåll för ändringar och omprioriteringar. Det är så det fungerar i praktiken inom produktutveckling.

Re: Glömmer fördelarna

Tonyeagle skrev:
Tycker inte ni har nämnt alla fördelar med det mindre formatet. Som djur/fågel- eller makrofotograf blir ju det mindre formatet allt mer lockande ju bättre brusprestanda blir. cropfaktorn och det större skärpedjupet vid samma skenbara avbildningsskala gör att många aldrig kommer att går över till fullformat annat än som komplement.
Nej då, jag glömmer inte fördelarna (svårt att göra när man sitter på tre APS-DSLR:er själv). Hela poängen är bara, att om några år kommer du att kunna få din 10MP APS-crop "på köpet", när du köper ditt 22MP prosumer-hus för 15-20000kr. Fördelarna med att ha *både och* i samma hus kommer sakta men säkert att minska betydelsen av att ha "rena APS-hus".

Men, självklart kommer APS-sensorn att finnas kvar länge i de billigaste husen. Samtidigt vet vi hur prisutvecklingen sett ut de senaste 5 åren för just APS-husen: från 30000kr för 5 år sedan, till några få tusenlappar idag. Tekniken att framställa FF-sensorer kommer så klart på liknande sätt att utvecklas över åren, samtidigt som ökande volymer pressar ned priserna. T.ex. kommer priset att sjunka kraftigt den dagen då man kan framställa en FF-sensor med en enda exponering.

Kort sagt: jag tror detta kan gå fortare än många förutser idag.

Betänk

Betänk då att för t.ex fågelfotografen så behövs det en fullformatssensor på 42 Mpixlar för att få samma upplösning på en pippi jämfört med om du fotograferat den med Olypmus E3 eller 27 Mpixlar om du fotat med en 40D. (Förutsatt att vi har samma brännvid och fotat på samma avstånd). När det kommit en 27 Mpix fullformatare till överkomligt pris lär nog den mindre sensorn utvecklats i samma takt. Är helt övertygad om att den mindre sensorn är här för att stanna.
Tony (som funderar på E3 till makrofoto endast pga av den mindre sensorn)

42 mpixlar ska det nog inte vara eftersom formaten är olika men säg 37 så är det nog mer korrekt)

Jo, men visst finns det nisch-områden där det ena eller andra alltid kommer att vara mer eller mindre motiverat. Jag spånade nog lite mer om marknaden i sin helhet här.

Och det finns ju också en gräns, där litenheten hos sensorn börjar sätta spår i bildkvaliteten, med avseende på brusnivåer och annat. Diffraktion är också ett problem som kommer med hög pixeldensitet; på D2X vid f11-f16. Var dyker den upp med Pentax nya 14MP APS-sensor?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar