larsborg skrev:
Men, vad spelar det för roll om några kontaktpersoner från Pentax vill påpeka att APS-C formatet är i "pipelinen" många, många år framåt, när konkurrenterna erbjuder FF kamerahus för nästan samma pengar?
Då vill jag veta vilken information du har tagit del av som visar det.
Som jag skrivit så har jag tagit del av Pentax kommande "roadmap" över objektiv, alltså de två kommande uppdateringarna av den som ligger på:
http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/
Dels har jag en som gäller för 2008 (som släpps i slutet av Januari) och sen har jag en som gäller för 2009 (som släpps hösten 2008). Dessa visar att hösten 2009 - våren 2010 kommer Pentax ha ett fullt heltäckande sortiment av APS-C objektiv. Det handlar alltså inte om ett par objektiv hit och dit, utan det handlar om ett heltäckande APS-C system från ultravidvinkel till ultratelen med både fasta brännvidder och zoomar, både för proffs och för konsumenter.
Du menar alltså att du anser det vara helt rimligt att Pentax satsar enormt massa pengar på något som de kommer att slänga i sjön flera år innan de har kunnat hämta hem satsningen ekonomiskt, och sen tror du att jag ska tro på dig... Jag beklagar, men jag tycker faktiskt inte att dina antaganden är rimliga.
Jag ser inga bevis för dina antaganden.
Sedan så är jag övertygad om att konsumenterna kommer att välja en professionell APS-C med snabb bildframmatning, vädertätning och högre upplösning än en långsam 24x36 med låga prestanda och dålig upplösning, byggd i ett plastigt skal och med automatik istället för kreativa möjigheter - om priset är detsamma.
En proffs APS-C eller en förstorad P&S med 24x36?
Många av dagens konsumenter kommer från en verklighet med digitala kompakter och det är ett pedagogiskt problem att förklara för dem varför de ska välja en 24x36 när en APS-C ger högre upplösning, är mycket snabbare, är bättre byggd med vädertätning, har fler kreativa möjligheter och fler tekniska finesser och dessutom till ett lägre pris. Detta är verkligheten idag och det kommer vara ännu mer verklighet i Januari när Pentax släpper sin nya APS-C med mer än 14Mp och dessutom med en hastighet som får Canon att framstå som en snigel i jämförelse.
(Jag vet att ingen kommer att tro på mig, men jag vet hastigheten på kameran... och när jag såg det så trodde jag faktiskt att det var tryckfel! Inte ens jag kunde tro att den hastigheten kommer att sitta på en Pentax!
).
Enligt det jag har hört så säljer Canon sin 5D till förlust och i England har de flera kvar i lager som de försöker dumpa ut på marknaden, att jämföra med Nikon som har svårt att tillfredsställa marknadens eftefrågan på sina proffs APS-C...
Hälsar
R