Annons

Framtid och filformat

Produkter
(logga in för att koppla)
StaffanH skrev:
Så gör jag och den dagen det inte fungerar eller mina RAW filer inte går att läsa (vilket jag betvivlar), så får man väl hitta på något annat. Men tills dess så är det inget jag tänker lägga någon större energi på att ändra.

Staffan
Och då avslutar jag med:jag tycker det börjar bli tungjobbat, men / och får därmed vänta in något bättre/snabbare sätt att säkra bilderna på.
Mikael

Senast ändrad:
Johannes-S skrev:
När en programtillverkare en gång lagt in funktionen att läsa ett visst format så finns det ingen anledning för dem att någonsin ta bort den i framtida versioner av programmet.

Men som du själv säger, operativsystem och program kommer och går. Och nya program kommer inte nödvändigtvis att implementera stöd för alla gamla format sedan Kristi födelse.

Om man har specifikationerna för ett format går det ju att skriva ett program som läser det, om man har kunskaperna till det. Tyvärr är det något som de flesta fotografer inte har.

Även om man har dcraw.c liggande tillsammans med bilderna, så måste man ju kunna läsa det format _den_ genererar (som visserligen är en väldigt enkel vanlig bitmap, men ändå). Ska man vara alldeles säker på att få behålla det man sparar, får man då och då kolla att det man har går att läsa med moderna läsare/program, och om inte, använda det näst modernaste (som förhoppningsvis fortfarande fungerar), och konvertera till vad det nu är som är inne.

stäck skrev:
Men som du själv säger, operativsystem och program kommer och går. Och nya program kommer inte nödvändigtvis att implementera stöd för alla gamla format sedan Kristi födelse.

Om man har specifikationerna för ett format går det ju att skriva ett program som läser det, om man har kunskaperna till det. Tyvärr är det något som de flesta fotografer inte har.

Även om man har dcraw.c liggande tillsammans med bilderna, så måste man ju kunna läsa det format _den_ genererar (som visserligen är en väldigt enkel vanlig bitmap, men ändå). Ska man vara alldeles säker på att få behålla det man sparar, får man då och då kolla att det man har går att läsa med moderna läsare/program, och om inte, använda det näst modernaste (som förhoppningsvis fortfarande fungerar), och konvertera till vad det nu är som är inne.

På Photokina presscentra fanns det ett 40 tal PC av senaste modell. AMD 64 huper superduper. Snabba och bra. När jag sände hem bilder kom en Italiensk dam med en diskett i handen. Hon provade ,letade och frågade till sist oss andra , hur skall jag göra, maskinerna har ingen diskettstation.
Jag hade en bärbar pc med diskettstation och la över informationen via usb-minne till superdatorn. Där hade hon text som skulle skickas till en italiensk fototidning
Så fort går utvecklingen.
"Snart ser vi kanske på cd skivan på samma sätt".

mikael

Så fort går utvecklingen. "Snart ser vi kanske på cd skivan på samma sätt".
Disketterna har funnits minst 20 år. CD-läsare till datorer har funnits sen början av 90-talet.

Vi har du DVD-skivor som "börjar" ta över från CD. Sen kommer HDDVD-skivor/läsare - vilka även kommer läsa DVD och CD.

Det tar nog 10 år för en typ av teknologi att fasas ut helt, så nog har du tid att migrera över dina backuper =). Disketterna har ju trots försök att fasas ut ändå hållit sig kvar mycket länge.

Hej,

Jag provade mixtra lite snabbt med olika filformat bara för att se...

1. (5257 kb) Jpeg-12
2. (7555 kb) Jpeg 2000 lossless (8-bit, EXIF lost...)
3. (9733 kb) Rar:ad 8-bit TIF
4. (23536 kb) 8-bit TIF
5. (38785 kb) Rar:ad 16-bit TIF
6. (47053 kb) Orginal 16-bit TIF konverterad med RSE från en Canon 350D .cr2 fil på 7743 kb.

Ditt val av Jpeg-12 är ju förstås bra ur storlekssynpunkt... Vill du gå upp i kvalité så är kanske en rar:ad 8-bit TIF inte helt fel val. (Tyvärr så funkar det inte så bra att komprimera jpeg/RAW-filer). Dock så tar det en del tid att komprimera filerna (det är det nätterna är till för)!

Googlade även lite... hittade nåt kompressionsprogram-test... Om du nu vill ha ännu mindre filstorlek på jpeg, prova då Stuffit Deluxe 9.0. Denna version ska tydligen göra jpeg filer 30% mindre. Jag har dock inte provat detta program själv...

Vad gäller lagring så finns det inte så många fler alternativ än DVD och HD... Blue-ray/HD-DVD är ju "på gång" men innan dess så......

Tack för ett trevligt svar- sitter och tittar på rawfiler från d70 som är 5MB stora från en filminspelning i Ystad idag. Samtidigt så skall jag öppna en 19Mb d2x fil. Det är tungt för datorn, allt tar mycket mer tid, väntan blir längre.Filterhantering, allt känns trögt.Dessutom funkar inte PS med d2xfilerna. Får växla mellan program
Ny dator som bränner dvd i 150ggr hastighet eller mer önskas
Godnatt
Mikael

Varför funkar inte D2X NEF-filer med Photoshop?
Gäller det även senaste versionen CS2?

Vilket RAW-program ger bäst bildkvalitet med D2X egentligen?

M.v.h
/Micke E

PS stödjer inte d2x än. Samtidigt pågår det en diskussion mellan Adobe och Nikon , Adobe tycker att Nikon försvårar utläsningen av rawfilsdata. Nikon har krypterat viss del av data.

Läs här på forumet, finns en lång tråd i ämnet.

Snyggast bilder i uppräkningen tycker jag PhaseOne ger. Nu har även det programmet problem att tolka vitbalansvärdet (som är krypterat av Nikon) Men det är lätt fixat med programmets autovitbalansering. Ett gratisprogram Rawshooter är snabbt och duger mycket väl. Sedan finns det Nikon Capture som är trögt,långsamt men ytterst kompetent + ett antal andra program som exv Bibble mfl.
Mikael

Senast ändrad:
stäck skrev:

Det är naturligtvis ingen naturlag, men jag kan nästan lova dig att oavsett vilket filformat du än släpar fram från efter 70-talets mitt eller så så går det att efter lite Googlande hitta en liten programsnutt någonstans på nätet som kan läsa det.

Det finns med andra ord ingen praktisk anledning att oroa sig. Alla nuvarande bildfilsformat kommer med i praktiken 100% sannolikhet att kunna läsas i all framtid (eller åtminstone så länge vår civilisation inte utplånas).

Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar