Lars Johnsson skrev:
Om det är kort tids-perspektiv så förstår jag inte att du oroar dig för raw filer ??
Då tar vi trådens inledning i från början en gång till.
Framtid och filformat
Rawfiler ,JPG. TIF framtid o filformat
Jag funderar fortsättningvis att spara alla mina bilder i JPG så länge vi inte har någon vedertagen Raw standard. Att idag försöka konvertera d2x filerna till dng går inte. Konvertern stödjer inte D2x raw. Vem vet föresten om dng existerar om 10år? Dessutom tar dessa filer enorm plats .
Om 10 år skall mina bildfiler kunna öppnas, just nu så lutar jag åt att spara alla färdigbehandlade bilder i JPG level 12. ( Kunden får alltid bilderna av mig i jpg+tif på cd eller dvd.)
Ett märkligt val kan tyckas, men just nu känns jpg och tif tryggast och är en standard som kommer sannolikt att finnas en lång tid framöver.
En av huvudanledningarna till jpg är att bilderna tar mindre plats på backuppen, dvd , hårdiskar
Skillnaderna är dessutom så marginella mellan en jpg bild level 12 och en tif bild att detta inte kan ses i utskrift eller tryck.
Hur tänker du förvara dina bildfiler inför framtiden ?
Mikael
Alltså: raw tar en förfärlig plats=19Mb /bild
Att bränna dessa på dvd tar tid.
Jag får mao in flera bilder på en dvd om jag använder jpg, har därmed säkrat mina bilder för en tid framöver.
Jag är inte emot raw, jag vill ha en diskussion om hur vi skall säkra våra bilder inför framtiden. Jag vill också höra hur kollegor har tänkt eftersom vi har ett ansvar över den tagna bilden.
Mikael