Annons

Framsidan på DN kultur - Hjälp att förstå bilden och budskapet

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Okey, jag bara gapade idag när jag plockade ut Dn Kultur. Första sidan, Gina Yashere av Paul Hansen. Jag vet inte hur många sådana bilder som åkt i min papperskorg....

Nu vet jag ju att de som verkligen bemästrar bildbudskapet kan förklara för mig varför denna bild kan stå som första sidan i en dn-bilaga...?

Jag tror knappast att jag hade fått med bilden om jag ringde och sa "Ni måste bara titta på en bild jag tagit. Tror det kan vara en framsida...". Paul är ju sto och det spelar säkert in. Tycker också att det är en direkt dålig bild, men smaken är som sagt som baken..

Ja, baken är delad och jag är den andra halvan verkar det som.
Det är ju en skitbra bild! Vilken bild på sidan som länken visar är bättre? Den på Madonna som ligger precis under?

Jag tycker att bilden på Gina visar att hon är ett roligt yrväder. Jag har inte upplevt henne så jag kanske skulle bli besviken om jag såg henne.
Men bilden på Madonna? Min ungdoms gudinna, avbildad som vilken jäkla sekreterare som helst. Inget i bilden som visar henne som den artist hon är.

Och de övriga bilderna på sidan? På vilket sätt är de bättre? Skarpare kanske, men det är inte finnarna i ansiktet som bilderna ska berätta om, tror jag.

En liknande, och mycket suddigare, bild auktionerades ut för hiskeliga summor för nåt år sen. Någon kanske vet vilken jag menar, det ser ut som nån fotat av TV:n medan han tittade på en gammal Tracy Lords rulle. Man ser knappt vad bilden föreställer, nån blå tröja(?) och lite bar hud.

Hej! Va kul att ni svarade. Jag har inte sagt att den är bra eller dålig. Jag har alldeles för dålig koll för att kunna avgöra det. Men tack för tolkningen (roligt yrväder).

Men når detta fram till alla tusentals icke bildkunniga dn-läsare då? Min man tyckte nämligen att jag borde söka som fotograf till dn efter att ha sett bilden (jag bara skakade på huvudet). Hur ofta blir det konst av fotografierna som vanligt folk inte kan ta till sig.

Nu har ju bilder i en tidning flera syften varav att dra till sig läsare är en. Det verkar ju åtminstone ha fungerat.

Sedan tror jag absolut att de flesta förstår bilden, att de inser att det där är en glad skit som har fullt upp hela tiden.

Men även om vi skulle utgå från att folk inte kunde förstå bilden så är det inte anledning till att låta bli att köra bilden som jag ser det. Det vore som att låta bli att köra en artikel med samma motivering. "Det här förstår ändå inte folk..."

Den här bilden är kanske den typ av bilder som folk har svårast för att förstå eftersom den bryter mot de flesta referensramar om hur ett "bra" foto ska vara. Ett blogginlägg som avhandlar ämnet:

Bildens känsla

Mvh
Maverick

Nu har jag bara sett bilden på webben och den var lite och suddig. Hade den legat här på fotosidan för att få kommentarer hade den troligen sågats, men eftersom den hamnar i ett sammanhang kan ju bilden fungera. Alla bilder har inte den där krispa skärpan, eller behöver ens den för att fungera.

Jag själv gillar inte bilder som är oskarpa, speciellt inte när de mest ser ut som om det är ett misslyckande från fotografen. Fast, oftast kan man rädda situationen och göra bilden svartvit... verkar det som en del tänker. Konstigt att de inte gjorde så här.

En annan sållning

Tack för länken, kul tråd!

Fotografen tar en serie bilder. I ateljén där kunden betalar sållas de prydligaste fram. Inga blinkningar, inga konstiga ansiktsuttryck, skarpt på ögonen och mindre skarpt på rynkorna. Här har Hansen/DN sållat fram en som jag tycker positivt uttrycksfull bild. Själva sållandet är delvis modestyrt. Hansen själv hade kanske sållat bort den här bilden innan han blev så driven fotograf att tekniken inte längre är en utmaning.

Göran Segeholms nya bok är en bra genomgång av hur man kan lära sig att ta till sig nya och nygamla strömningar i fotokonsten. En råare och roligare är Tom Wolfes klassiska sågning av den amerikanska konstvärlden.

Bra bild

är det, finns det nån annan bild på länken som berör mer?

Kanske bilden på intorkade skrynkliga Madonna?
(hon är ju yngre än mig!!!)

Regeln att en bild ska vara skarp försvann med Vincent van Goog eller nån annan för länge sen ...

Allt beror ju på sitt sammanhang - jag vet ingenting om den avbildadde personen i fråga. Är hon ett yrväder så kanske bilden eg. är väldigt representativ och bra. En bild skall ju berätta en historia oftast, och då kan den typen av uttryck (suddigheten) mycket väl vara en del av heheten. Så hade jag sett bilden utan att ha sett detta inlägg först - så hade min tolkning av bilden blivit att det är en mörkhyad dam med gott humör som håller ett sjujäkla tempo. Jag hade blivit mer intresserad av att skumma artikeln än om det varit en knivskarp bild på en leende kvinna bara...

Däremot finns det en annan aspekt av fotografin som du berör lite här som jag också kan bli lite trött på ibland.
Det här med att OM du är en redan etablerad fotograf så kommer man undan med det mesta...men om du är nybörjare så har du inte en chans...
Här tänker jag bl.a. på Jan Töve's Boråsböcker, eller varför inte vinnarbilderna i mästartävlan i svartvitt...

Jag vet att Töve kan ta riktigt bra bilder - men ibland känner jag att vissa av hans bilder får oförtjänt mycket uppmärksamhet...

Detsamma kan sägas om t.ex. Strömholm, Berg, Clarén, Lindström etc...f-n vet om de hade fått publicera vissa av sina bilder om de inte varit kända först...men nu anses de som förebilder...

Nu vill jag inte att någon här tolkar mitt inlägg katergoriskt - alla här nämnda fotografer är bra fotografer. Men ALLT de gör är inte bra bara för att de är kända...

Det var lite OT men samtidigt en tolkning av vad jag tror du ville belysa...

En utsvävning på samma tema lite grann - en bekant till mig är keramiker. Hon har utbildat sig på folkhögskola. När hon ville bli medlem i en konstnärskrets (hon gör mycket brukskonst) där hon bor blev det nej. Ingen kände till henne och hon hade inte läst vid någon erkänd skola...så hon fick inte vara med. Så när kretsen har t.ex. konstvandringar så får hon inte vara med i reklamutskick och liknande.
De var aldrig ens där och tittade på hennes verk innan de avslog...

Ett likartat "problem" baserat på samma grundtes.

Kultureliten skall vara en liten exklusiv klubb för inbördes beundran...om jag spetsar till det lite grann...

M.v.h.

/ Magnus

Inte bara

..............

Kultureliten skall vara en liten exklusiv klubb för inbördes beundran...om jag spetsar till det lite grann...

M.v.h.
/ Magnus

Det är inte bara "kultureliten" som ägnar sig åt inbördes beundran, vanliga fotoklubbar och i dom flesta sammanhang gaddar människor ihop sig mot/för nån eller nåt. Mobbning, varghat osv, misstänker att även det lokala A-laget inte tar emot vem som helst ...

Men att bilder måste vara skarpa, det finns inte i min värld, men det finns i vissas världar. Det är mycket ska vara i olika grupper.

Väldigt intressant läsning det här. Det får mig att verkligen begrunda mitt eget bildutryck.

Men sen är väl grundregeln att man måste bemästra reglerna innan man får lov att bryta dem.

Föresten, är det nån som har sett den i tidningen? Det blir verkligen märkbart effektfullt när bilden är så stor som en hel framsida haha. Den är jäääätte suddig.

Japp, lärorikt...verkligen. Men jag gillar fortfarande inte oskarpa bilder, men det beror nog på att jag är i starten av min fotokarriär och kritiserar mig själv enormt hårt för alla oskarpa bilder (och alla andra också för den delen haha).

I´ll get over it!

"Problemet" är väl att våga välja ut en sån bild, när fotovärlden är så full av teknik och pixelpeeping och kanske lite väl fokuserad på teknisk fulländning i fotograferandet. Fast det kanske är mest här på FS, inte ute i verkligheten :)

Någon postade en länk i en annan tråd kring berömda fotografer. Där fanns bl.a. den här bilden, antagligen en av de mest kända bilderna från d-dagen normandie. Tekniskt fullständigt miserabel, men jeeeesus vilken bild!

http://fotometria.files.wordpress.com/2007/04/capa_d-day1.jpg

Ja förresten, det gäller även denna från samma fotograf (fast nu spanska inbördeskriget):

http://fotometria.files.wordpress.com/2007/04/capa_death_of_a_loyalist_soldier.jpg

ANNONS