Allt beror ju på sitt sammanhang - jag vet ingenting om den avbildadde personen i fråga. Är hon ett yrväder så kanske bilden eg. är väldigt representativ och bra. En bild skall ju berätta en historia oftast, och då kan den typen av uttryck (suddigheten) mycket väl vara en del av heheten. Så hade jag sett bilden utan att ha sett detta inlägg först - så hade min tolkning av bilden blivit att det är en mörkhyad dam med gott humör som håller ett sjujäkla tempo. Jag hade blivit mer intresserad av att skumma artikeln än om det varit en knivskarp bild på en leende kvinna bara...
Däremot finns det en annan aspekt av fotografin som du berör lite här som jag också kan bli lite trött på ibland.
Det här med att OM du är en redan etablerad fotograf så kommer man undan med det mesta...men om du är nybörjare så har du inte en chans...
Här tänker jag bl.a. på Jan Töve's Boråsböcker, eller varför inte vinnarbilderna i mästartävlan i svartvitt...
Jag vet att Töve kan ta riktigt bra bilder - men ibland känner jag att vissa av hans bilder får oförtjänt mycket uppmärksamhet...
Detsamma kan sägas om t.ex. Strömholm, Berg, Clarén, Lindström etc...f-n vet om de hade fått publicera vissa av sina bilder om de inte varit kända först...men nu anses de som förebilder...
Nu vill jag inte att någon här tolkar mitt inlägg katergoriskt - alla här nämnda fotografer är bra fotografer. Men ALLT de gör är inte bra bara för att de är kända...
Det var lite OT men samtidigt en tolkning av vad jag tror du ville belysa...
En utsvävning på samma tema lite grann - en bekant till mig är keramiker. Hon har utbildat sig på folkhögskola. När hon ville bli medlem i en konstnärskrets (hon gör mycket brukskonst) där hon bor blev det nej. Ingen kände till henne och hon hade inte läst vid någon erkänd skola...så hon fick inte vara med. Så när kretsen har t.ex. konstvandringar så får hon inte vara med i reklamutskick och liknande.
De var aldrig ens där och tittade på hennes verk innan de avslog...
Ett likartat "problem" baserat på samma grundtes.
Kultureliten skall vara en liten exklusiv klubb för inbördes beundran...om jag spetsar till det lite grann...
M.v.h.
/ Magnus