ANNONS
Annons

Framkallningslabb utan profiler eller färginfo - att lita på eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det är sjukt att det finns färgrymder med olika "bredd" på färgerna.
Jag menar, man har väl ändå 24-bitars färger, eller 32-bitars färger tex. Si och så många miljoner färger...där det pga digitala världen är vissa diskreta värden som dyker upp. 7 bitar ger 128 kombinationer av en färg, 8 bitar ger 256. Det finns inga mellanting.

Vet inte hur många färgskiftningar min kamera kan ge, men borde väl va 24 bitar eller uppåt. Alltså tex 256 röda, 256 gröna, 256 blå. Passar ju perfekt i digitala bit-världen.
Varför ska man sen säga "nu trycker vi in bilden med sina enkelt definierade och blandade bit-färger i en skum profil där färgrymden är lite mindre och en del av färgerna faller bort"?
Lär ju inte va att monitorer inte pallar att visa så många färger, dom är ju ofta inställda på 32-bitars färg.

Så, borde ju räcka med en standard tycker man, en som är rätt. Det är ju ändå digitalt exakt allting. Om nån sen har en printer som ger lite fel färger så får dom väl korrigera den så den printar motsvarande en monitor.

Ungefär som att "24-bitars färg, det låter lite trist, vi kallar den Adobe RGB blahaha istället. Men vänta nu, vad ska vi då kalla 32-bitars läget med ännu fler färger? RGB blaha2 kanske".
Äh :D
Nu ska jag läsa mer på den där sista länken och se om den reder ut det mer :)

Sjuka grejer iallafall....hmmm... ;)

Nja, även om en skärm har 32-bitars teknik så är det få som klarar av att återge adobeRGB. Fast vad värre är att de flesta tryckprocesser inte klarar av det och det är mot dessa som vi måste färghantera.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Nja, även om en skärm har 32-bitars teknik så är det få som klarar av att återge adobeRGB. Fast vad värre är att de flesta tryckprocesser inte klarar av det och det är mot dessa som vi måste färghantera.

Mvh
Maverick
Man tycker ju skrivarna själva internt skulle kunna lösa det på nåt hemligt sätt. Få det så likt som möjligt bara.
Själva bit-kodningen av färgblandningarna från tex 32-bits färgdjup är ju kristallklart och enkelt, tre färger att blanda. Är väl iofs 8 bitar av röd/grön/blå och sen 8 bitar till med nån annan info, eller typ nåt sånt, men teorin är ju enkel. Tre färger att blanda och diskreta digitala värden.
Bara för printern att tolka det på bästa sätt. Få det så likt verkligheten som möjligt. Borde vi vanliga dödliga inte behöva bry oss om tycker jag.
Nåväl...jag är nöjd om jag får hyfsad färg på mina framkallningar, får se på tisdag/onsdag när nästa "batch" dyker upp hur det ser ut. Har testat lite olika saker nu iallafall.

Sebastianr skrev:
Vet inte hur många färgskiftningar min kamera kan ge, men borde väl va 24 bitar eller uppåt. Alltså tex 256 röda, 256 gröna, 256 blå. Passar ju perfekt i digitala bit-världen.

En av de saker en profil gör är att definiera vad som är rött, grönt och blått. Det är som med människor, alla har sin egen uppfattning. Eller tror du att alla har samma uppfattning om vad som är t.ex. maximalt rött?

Att man sen har 256 nivåer inom varje färg säger ingenting om hur starka/intensiva färgerna är. Jämför med en trappa med 256 steg. Hur hög är den? Det vet man ju inte bara genom att veta antalet steg. Men antag sedan att det finns en standard som säger att en trappa ska vara 4 meter hög. Med 256 steg blir varje steg 1,56 cm. Men om du har en 7-bitars-trappa så blir stegen 3,125 cm, men trappan är fortfarande 4 meter.

erro.se skrev:
En av de saker en profil gör är att definiera vad som är rött, grönt och blått. Det är som med människor, alla har sin egen uppfattning. Eller tror du att alla har samma uppfattning om vad som är t.ex. maximalt rött?

Att man sen har 256 nivåer inom varje färg säger ingenting om hur starka/intensiva färgerna är. Jämför med en trappa med 256 steg. Hur hög är den? Det vet man ju inte bara genom att veta antalet steg. Men antag sedan att det finns en standard som säger att en trappa ska vara 4 meter hög. Med 256 steg blir varje steg 1,56 cm. Men om du har en 7-bitars-trappa så blir stegen 3,125 cm, men trappan är fortfarande 4 meter.
Jojo, visst kanske det är så. Men det känns överdrivet komplicerat, men kanske det behöver vara så trots allt.

Inte alls märkligt. Den skrivaren har en inbyggd kalibrator som kan profiliera skrivaren.

Mvh
Maverick

Sebastianr skrev:
Tycker det är sjukt att det finns färgrymder med olika "bredd" på färgerna.

Tror att du rör samman en rad olika saker. Tänk dig olika färgrymder och olika bitdjup som olika stegar. En stor färgrymd är en hög stege. Har den ett stort färgdjup finns det många stegpinnar. Man kan tänka sig en låg stege (=sRGB) med många stegpinnar (=högt färgdjup). Man kan tänka sig en hög stege (Adober RGB är högre än sRGB, men Prophoto är ännu högre) med få stegpinnar (=lågt färgdjup).

Nackdelen med den senare stegen är ju att skillnaden mellan varje pinne (=varje färgvalör) blir rätt stor.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar