ANNONS
Annons

Framkallningslabb utan profiler eller färginfo - att lita på eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
... Sedan om du skall göra bilder så är spara till webb ett sämre alternativ färgmässigt, spara hellre i jpg. Level 9-10 räcker utmärkt och bildfilerna blir lite mindre.
Mikael

Mikael,
förstår inte vad du menar, utveckla please. Blir det sämre med save for web med samma jpeg kompression?

Maverick skrev:
Ett modernt labb utgår inte alls från att en bild använder sRGB utan kollar vad som finns inbäddat. Finns det inget inbäddat så är det nog rätt odefinerat vad labbet utgår från. Men det är normalt inte ett problem.

Precis, finns en profil inbäddad så skall de utgå från denna, men.. om det inte finns någon profil inbäddad så skall bilden betraktas som sRGB, standarden stipulerar det så. Prova själv, låt kameran spara en jpeg med sRGB inbäddad, gör sedan en kopia på denna som bild du sparar utan inbäddad profil och skicka båda till labbet - de kommer tillbaks på papper likadana om labbet gjort rätt. Min erfarenhet från Crimson, Proprint och några olika tryckerier som gör kalendrar säger mig att de sköter sig fin-fint på denna punkt. Jag kan dock tänka mig att ett å annat mindre kvalitetsmedvetet labb kan strula till det.

Men om jag skulle stöta på ett labb där _samma_ bild vid olika tillfällen kommer tillbaks direkt synbart olika, då skulle jag byta labb.

De sk. proof-profiler som vissa labb har som man kan ladda ned är profiler man använder för att få en uppfattning om hur bilden kommer att se ut på papper. Ibland kan också olika profiler finnas att ladda ned beroende på vilken utskrift/print-metod man valt. Anledningen är att olika metoder, men även olika papper har olika förmågor att återge färger o nyanser. Alla som sysslat med svartvitt känner ju till det där om hur det kan skilja i kontrast mellan olika papper. T ex. att det som hade åtegetts som mycket mörkt grått på ett papper kan bli fullkomligt svart på ett annat. Talar man om färgbilder så är det framförallt kring utbrända och och väldigt färgmättade partier som det kan vara all idé och kolla hur det ser ut med labbets proof-profil, i synnerhet om man suttit och redigerat bilden, med solnedgångar som ett bra exempel.

alfin skrev:
Mikael,
förstår inte vad du menar, utveckla please. Blir det sämre med save for web med samma jpeg kompression?

Ärligt talat så vet jag inte "hur mycket sämre" det blir med jpgkomprimeringen spara för webben och om man har valt minsta komprimering=bästa kvalitet jämfört med att spara i vanlig jpg. Kollade CS3 och där skiljer det en filstorlek på 0,5 MB mellan de två.
Gör en test och se efter om du får/ser någon skillnad, det är möjligt att båda jobbar likvärdigt med att reducera bilden när man väljer högsta kvalitet.

När vi för några år sedan testade hur mycket man kunde komprimera en bildfil utan synbart sämre resultat på stora kopior så var det med andra och tidigare versioner av Photoshop och där fanns inte spara för webben med.

Mikael

Bilagor

• storlek1.jpg
    storlek1.jpg
    41.8 KB · Visningar: 200
Ja den där länken får jag ta och kika på senare idag...eller imorgon kanske. Denna dag är tyvärr väldigt busy :(

Men ok, att jag fått lite skumma okonsekventa färgresultat ska då INTE rimligen ha att göra med att jag ibland kört "save for web", ibland "save as", och ibland direkt från kameran :(

Jaja, testar i veckan iallafall får se, måste ju experimentera lite och se om man kan förstå sig på hur det hänger ihop. Vill gärna ha A3 för 49kr som bara är att springa iväg några kvarter för att hämta...

Jag har PS CS, v8.0
Betyder det att jag aktivt måste konvertera till sRGB (vilket jag inte vet hur man gör i så fall)?
Står ju iallafall Source space, Profile: sRGB IEC61966-2.1
Borde va rätt då tycker jag...

joand skrev:
Adobe RGB (1998) är en ICC-profil.
http://www.adobe.com/digitalimag/adobergb.html
Detsamma gäller sRGB.

...

Utav artikeln att döma skulle jag säga att de blandar friskt med begreppen.

"Adobe's own ICC profile for the Adobe RGB (1998) color space is included with all Adobe color-managed software applications, including Adobe Acrobat 5.0 and later, Illustrator 9.0 and later, InDesign, GoLive 6.0 and later, Photoshop 5.0.2 and later, and Photoshop Elements software. With the appropriate legal agreements, it is also available for distribution by third-party hardware and software vendors. Find out more about the Adobe RGB (1998) color image encoding (PDF: 551k) used for the Adobe RGB (1998) color space."

Så jag vidhåller att det är en färgrymd. Möjligen kan man se den som en profil till Cl*a*b eller så.

För vad skulle adobeRGB annars vara profil till eller av? En profil syftar ju till att ange en enhets speciella färgåtergivning i förhållande till t ex adobeRGB.

Mvh
Maverick

hej
utan att klyva öl-atomer eller så:
Kan man inte förenkla världen genom att påstå att profilen är till för att vara tolk (attach) eller översätta (convert) en given bild till den arbetsrymd du har. dvs tala om eller justera permanet rbg värderna så du får rätt färger för den färgrymd du valt att jobba med.

Detta gör ju att man får ett par, dels profilen som utgör mallen tex sRGB och sedan arbetsrymden som också kan vara sRGB, eller som i din text de två olika adobe RGB.

Så det är viktigt att skilja dessa två åt. För att sen röra till det jobbar ju skärmen med motsvarande, så då din photoshop visar skall det ytterligare en gång tolkas, ofta då via en kaliberad skärm som har typ en egen profil skapad för din skärm då och nu, eller sRGB som PC:n kör.

Sen rör vi till det mer, du skall skriva ut, ja då har ju skrivaren förhoppningsvis en profil som kopenserar för att tex matt papper inte kan ge blanka färger, de kan ju förhandsgranskas under view-->proofs, samma gäller vissa framkallningsföretag som har sina profiler du kan ladda ner o förhandsgranska.

Roine

Maverick skrev:
Utav artikeln att döma skulle jag säga att de blandar friskt med begreppen.

"Adobe's own ICC profile for the Adobe RGB (1998) color space is included with all Adobe color-managed software applications, including Adobe Acrobat 5.0 and later, Illustrator 9.0 and later, InDesign, GoLive 6.0 and later, Photoshop 5.0.2 and later, and Photoshop Elements software. With the appropriate legal agreements, it is also available for distribution by third-party hardware and software vendors. Find out more about the Adobe RGB (1998) color image encoding (PDF: 551k) used for the Adobe RGB (1998) color space."

Så jag vidhåller att det är en färgrymd. Möjligen kan man se den som en profil till Cl*a*b eller så.

För vad skulle adobeRGB annars vara profil till eller av? En profil syftar ju till att ange en enhets speciella färgåtergivning i förhållande till t ex adobeRGB.

Mvh
Maverick

Om du läser detta så klarnar det kanske för dig.

http://www.ekdahl.org/kurs/fargrymd.htm

Mikael

Först av allt s-rgb och adobe rgb är en profil men även en arbetsfärgrymd om du väljer någon av dessa som vald arbetsfärgrymd(profil) i din dator och i de program som stödjer färghantering exv Photoshop.

Utifrån vald arbetsfärgrymd/ profil exv Adobe RGB kan du sedan översätta de andra profilers olika stora färgrymder , detta sker genom en konvertering/rendering och genom Cie- LAB .

Alltså Adobe rgb är både en profil och arbetsfärgrymd, dvs om jag har valt den profilen som arbetsfärgrymd i exv Photoshop.
Mikael

Senast ändrad:
Maverick skrev:

En arbetsfärgrymd är den profil som du arbetar med i Photoshop. En del väljer att arbeta med en skanner- eller kameraprofil som arbetsfärgrymd för sitt arbete i Photoshop, andra väljer dessa speciella profiler som Adobe RGB eller sRGB. Den enda skillnaden mellan sådana profiler och andra är att man är garanterad att om du ser lika mycket rött, grönt och blått, då vet du att det är en neutral färg, alltså att L*=x, a*=0 och b*=0.

Sedan råkar Adobe RGB vara en profil som är framtagen för att matcha en speciell amerikansk TV-standard (SMPTE240M). Det skedde dock ett litet misstag när Adobes tekniker skrev av färgvärdena, så han skapade en annan grön färg. Då döpte Adobe om denna profil till Adobe RGB.

Stefan

stefohl skrev:
En arbetsfärgrymd är den profil som du arbetar med i Photoshop. En del väljer att arbeta med en skanner- eller kameraprofil som arbetsfärgrymd för sitt arbete i Photoshop, andra väljer dessa speciella profiler som Adobe RGB eller sRGB. Den enda skillnaden mellan sådana profiler och andra är att man är garanterad att om du ser lika mycket rött, grönt och blått, då vet du att det är en neutral färg, alltså att L*=x, a*=0 och b*=0.

Sedan råkar Adobe RGB vara en profil som är framtagen för att matcha en speciell amerikansk TV-standard (SMPTE240M). Det skedde dock ett litet misstag när Adobes tekniker skrev av färgvärdena, så han skapade en annan grön färg. Då döpte Adobe om denna profil till Adobe RGB.

Stefan

Fast att kalla det för profil skulle jag tycka bara är att röra ihop allting. Det skulle då vara en "mjukvaru-profil" vilket jag då föredrar att kalla färgrymd. Att jobba utifrån en skrivares profil kan jag inse vitsen med men inte riktigt varför jag skulle använda en skanners eller en kameras profil. Det går ju som regel inte att få ut i tryck iaf i de fall den skulle vara större än adobeRGB.

Nu har ju inte jag det värsta man kan få tag på i kameraväg men jag kan iaf inte välja några andra färgrymder än sRGB och adobeRGB. Iofs så har jag inte kollat vad som går att göra i CaptureNX eftersom jag inte använder det särskilt ofta.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Fast att kalla det för profil skulle jag tycka bara är att röra ihop allting. Det skulle då vara en "mjukvaru-profil" vilket jag då föredrar att kalla färgrymd. Att jobba utifrån en skrivares profil kan jag inse vitsen med men inte riktigt varför jag skulle använda en skanners eller en kameras profil. Det går ju som regel inte att få ut i tryck iaf i de fall den skulle vara större än adobeRGB.

Nu har ju inte jag det värsta man kan få tag på i kameraväg men jag kan iaf inte välja några andra färgrymder än sRGB och adobeRGB. Iofs så har jag inte kollat vad som går att göra i CaptureNX eftersom jag inte använder det särskilt ofta.

Mvh
Maverick

Men snälla-du har fått två bra länkar att läsa-gör det först.Sedan har du fått svar av både Stefan och mig varför en profil kallas arbetsfärgrymd. Du blandar ihop saker vilket kan ses i dina tidigare svar..
Vad vitsen är att arbeta med en stor profil från en scanner eller kamera är just nu överkurs och det kan vi ta senare.
Mikael

Maverick skrev:
Fast att kalla det för profil skulle jag tycka bara är att röra ihop allting.
Jag kallar det en profil för att det är en profil. En arbetsfärgrymd är den profil du väljer i Photoshop.

Man ska vara rädd om ordens betydelse, så att man använder dem på rätt ställe :)

Stefan

Maverick skrev:
Nu har ju inte jag det värsta man kan få tag på i kameraväg men jag kan iaf inte välja några andra färgrymder än sRGB och adobeRGB.
Om du arbetar i jpeg, då kommer din kamera att automatiskt konvertera från din kameras färgrymd till sRGB eller Adobe RGB. Men arbetar du med en råfil tilldelas den kameraprofilen i din råkonverterare och sedan kan den (kan - inte måste) konverteras till en arbetsfärgrymd. I de flesta råkonverterare, åtminstone de som är användbara, kan du välja ett antal arbetsfärgrymder. Så det krävs verkligen ingen värstingkamera för att slippa att arbeta i bara dessa två arbetsfärgrymder.

Stefan

macrobild skrev:
Men snälla-du har fått två bra länkar att läsa-gör det först.Sedan har du fått svar av både Stefan och mig varför en profil kallas arbetsfärgrymd. Du blandar ihop saker vilket kan ses i dina tidigare svar..
Vad vitsen är att arbeta med en stor profil från en scanner eller kamera är just nu överkurs och det kan vi ta senare.
Mikael

Det har jag redan gjort och som jag redan visat så verkar adobe själva använda båda benämningarna om samma sak.

Så här står det för övrigt i den länk du angivet "Adobe RGB är således INTE en profil. Det är en arbetsrymd och beskriver färgskalan som kan existera inom dess parametrar.)"

/Maverick

Senast ändrad:
Maverick skrev:
Det har jag redan gjort och som jag redan visat så verkar adobe själva använda båda benämningarna om samma sak.
Beroende på att alla arbetsfärgrymder är profiler. Alla profiler är inte arbetsfärgrymder, dock :)

Stefan

Okej, låt oss säga att jag köper det. Jag vet ju trots allt din status på området. Om nu adobeRGB är en profil, oxå, vad är den en profil av då?

För mig är det fortfarande ett mått på sandlådan vi alla kommit överrens om att leka i.

Måste kolla med manikkelmikkel i morgon oxå.

/Maverick

Maverick skrev:
Okej, låt oss säga att jag köper det. Jag vet ju trots allt din status på området. Om nu adobeRGB är en profil, oxå, vad är den en profil av då?

För mig är det fortfarande ett mått på sandlådan vi alla kommit överrens om att leka i.

/Maverick
Adobe RGB är en profil av en TV-standard där en Adobe-tekniker råkade skriva in fel färg för grönt

sRGB är en profil för en genomsnittlig skärm på en PC-dator.

Sedan måste inte alla profiler vara gjorda från någon fysisk enhet. Du kan välja en röd, en grön och en blå färg, ett gammavärde och en färgtemperatur och du har en profil. Du har en profil. Om du vill kalla det sandlåda, visst. Men det är ändå en icc-profil :)

Stefan

Jo, jag kom på det där med tv:n sen. sRGb kände jag iofs till men jag har fortfarande svårt att acceptera den som en profil, eftersom både du och jag vet att det kommer bli jäkligt fel om jag jobbar utifrån en sådan istället för en kalibrerad och profilerad skärm.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar