Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning och format

Produkter
(logga in för att koppla)
Men hur gör jag nu då för att få rätt på allt. Jag vill ju skicka mina foto till framkallning och sedan sätta in det i våra familjealbum men det fungerar ju inte så bra med 11x15. Det är ju inte riktigt bra att formatet avviker från standard 10x15 även om jag personligen tycker 11x15 är ett bättre format.

Vilka kameror använder standardformat 10x15 rakt ut från kameran? Är det DSLR kameror?
 
Tänkte framkalla lite bilder som jag tagit med min digitalkamera. Vilken sida rekommenderar ni att göra detta på?

Ska jag köra med 10*15 och därmed kunna använda befintligt fotoalbum, eller välja 11*15 och istället köpa ett album där man klistrar in bilderna?

Blir bilderna väldigt förstörda av beskärning, vid val av 10*15?
 
xray skrev:
Tänkte framkalla lite bilder som jag tagit med min digitalkamera. Vilken sida rekommenderar ni att göra detta på?

Ska jag köra med 10*15 och därmed kunna använda befintligt fotoalbum, eller välja 11*15 och istället köpa ett album där man klistrar in bilderna?

Blir bilderna väldigt förstörda av beskärning, vid val av 10*15?

Jag tycker inte 10x15 blir speciellt beskurna men man måste vara medveten om det när man fotograferar och viktigast att det beskärs i över och underkant och inte i sidan som vissa tror.

Jag har börjat framkalla i 11x15 eftersom jag tycker det formatet är mycket bättre. Det känns mer gediget och bilden ser faktiskt bättre ut i 11x15 än 10x15. Jag har fått ett fint album i julklapp med tillhörande fotohörn som man klistar fast fotona med. Det går alldeles utmärkt det också.

Självklart som mycket annat inom foto-behandling och arkivering så är det en smaksak men nu har du kanske fått lite kött på fotot =)

Lycka till!!!
 
wikman skrev:
Min fråga är när kan man till ett rimligt pris pfå sina digitalbilder till dia?

Det kallas för projektor metoden att omvandla dem till projecering.

TV:s 575 linjer duger bra till att visa långfilm på som i nu som oftast inte ens hela den ytan som teven har till till förfogade genom att de fuskas med bredbild. Dagens dator- och teveprojektorer är i dyraste laget, men de kommer sjunka i pris samtidigt som upplösningen förbättras. Jag gjorde ett experiment för några år sedan med att projecera bilder på detta vis och det fungerade nästan så jag slapp se pixlarna. Ett avstånd på 5-6 meter gjorde bilden pixellös.

I princip har diafilmen liksom all annan film nått en gräns där den kommer se sig besegrad av elektronisk film. Utvecklingen av elektroniken går rasande fort och inom några år konmmer filmbaserat foto att vara en särskild konstform med särskilda kulturbidrag från kulturdepartementet.
 
Lionheart skrev:

Och hur gör ni andra som framkallar era bilder och vill sätta dom i album?

Tacksam för svar!

Om man använder fotofickor och tar lite blandat digitalt och vanligt är väl det lättaste att beställa i 10x13 och sätta i vanliga 10x15 fickor tillsammans med andra 10x15 bilder.
 
Rastignac skrev:
Om man använder fotofickor och tar lite blandat digitalt och vanligt är väl det lättaste att beställa i 10x13 och sätta i vanliga 10x15 fickor tillsammans med andra 10x15 bilder.

Det är bara det att 10x13 är ett så förbaskat tråkigt format enligt min mening. Litet och fjuttigt,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.