ANNONS
Annons

Framkallning med D-76 och sen stop.

Produkter
(logga in för att koppla)

BoBGunnar

Aktiv medlem
Nu finns det ju andra trådar på detta område och jag har läst många av dom men blir ändå lite förvirrad. Om man läser på burken(den gula fina) så står det att man får ut 5 liter framkallare och att det ska räcka till x antal rullar. Men har läst trådar här och på andra ställen där det står att man ska sedan späda med ytterligare vatten när man blandar framkallaren. Om jag fattat det hela rätt så ska jag alltså blanda 50/50 vatten/D-76 när jag framkallar filmen. Eller är jag helt ute och cyklar? Sen undrar jag om jag kan använda vanligt vatten som stop eller om jag måste ha stopvätska. Har gjort det innan men då med Calbe R09 som framkallare.

Efter att ha läst på devchart så har jag fattat som att man kna göra på båda sätt. Det enda som skiljer är tiden som man måste framkalla.

Men frågan om stop kvarstår, Räcker det med vanligt vatten i 1-2 min?

Outspädd D76, alltså förrådslösningen eller "stock", kan återanvändas efter framkallning. För varje ny framkallningsomgång måste man dock kompensera med lite längre tid, typiskt 1 extra minut per fyra filmer eller liknande. D76 1+1, dvs lika mängder förrådslösning och vatten, används som engångsframkallare och hälls ut efter bruk (inte i avloppet!). Med engångsframkallare ökar repeterbarheten om man har höga kvalitetskrav.

Stoppvätska är inget krav, vanligt vatten fungerar bra. Ett lätt surt stoppbad, t.ex. någon procent ättiksyra, är dock lite effektivare. Stoppet används lika mycket för att avbryta framkallningen som för att sänka pH-värdet inför fixeringen så att fixet inte buffras ut av den ganska basiska framkallaren.

Hej!

Nu är jag absolut ingen fena på att labba. Men du blandar D-76:en som det står och sen kan du köra den färdigblandad eller 1+1, blandat med vatten, fast du får ju självklart framkalla längre tid utspätt.

Vad gäller stoppen så har vi bara framkallare, fix och vatten i klubblabbet. Vilket bör innebära att du stoppar med vatten. Jag tror det är så till 70%, men jag vågar inte lova.Men jag har aldrig använt något mer än framkallar, fix och vatten.

Hoppas det klarnar lite! Och lycka till!

/ Alexander Ödman

P.S. Jag och Emil svarade samtidigt. D.S.

Skaka inte för häftigt bara, det kan bildas luftbubblor mellan filmytorna då! =)

Ingen fara så länge man inte går till överdrift men dunka gärna dosan i bänken ett par gånger när du hällt på framkallaren för att slå loss ev bubblor.

Det blev finfint resultat tror jag. Fast riktigt säker kan man ju inte vara förrän dom ligger under luppen. =D

Jag körde alltid med isättika (kan köpas i livsmedelsbutik) i stoppbadet, en tredjedels kapsyl till normalfylld framkallningsskål, därefter fix följt av skölj i minst 15 min.
Det funkar bra till D-76, C-41 samt RA-4 processen.

Det finns massor av teorier om stoppbadets funktion i forumen. Visst kan man använda enbart vatten men fördelarna med stoppbad i rätt koncentration är flera (tredje gången jag skriver detta i forumen nu tror jag):

* Stoppar framkallningen direkt.

* Förlänger fixerbadets livslängd eftersom det bevarar surheten bättre.

* Motverkar fläckbildningar och dikroitisk slöja som är en mycket svårlöst utfällning av metalliskt silver på filmytan.

* Tar bort kalciumskum på filmytan som annars är omöjligt att skölja bort.

* Motverkar uppsvällning av filmens gelatin och minskar därmed risken för a) mekaniska skador på emulsionen vid sköljning och tork, b) fläckar i silveremulsionen som kan uppstå när den sväller av kvarvarande vattendroppar vid torkning (vätmedel med alkohol motverkar även droppbildning på filmytan).

Kan vara så att en del filmer är känsligare för detta än andra. Har sjäv stoppat hundratals filmer i vatten och aldrig råkat ut för några problem, de vattenstoppade är omöjliga att skilja från de som är stoppade i stoppbad. Har dock hört att vissa filmer behöver stoppas i stoppbad, men har själv aldrig haft några problem med fuji neopan 400, fuji acros, ilford delta 100, ilford fp4, ilford hp5, kodak plusx eller kodak trix. Men jag använder numera alltid stoppbad av det enkla skälet att fixet håller bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar