Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning i kalkrikt vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

oloan

Aktiv medlem
Jag håller på och bygger mörkrum :). Har dock väldigt kalkrikt vatten (egen brunn), hur kommer det påverka film och papper vid sköljningen? Jag har tidigare använt ett mörkrum med kommunalt vatten och då aldrig använt sköljmedel el. dyl. och har inte haft problem med tork- eller andra fläckar. Hur ska man hantera kalkrikt vatten på bästa sätt?

...funderar samtidigt på om det finns risk att vattnet buffrar framkallare och fix, ska man ha andra koncentrationer kanske?

Om filmen skulle bli fläckig så är det enklast att blanda till slutsköljen av batterivatten men sköljmedel bör man använda eftersom filmen då torkar snabbare och blir mindre utsatt för statisk elektricitet.
Om man tar vatten från egen brunn bör man ha ett bomullsfilter på trycksidan av hydroforen. Det kommer annars alltid med pyttesmå jordkulor eller sandkorn som ställer till förtretligheter.
Hårt vatten kan säkert buffra eller dra åt sig vissa ämnen i fotovätskorna. Om framkallaren försvagas så märker man ju liksom detta. Om fixet försvagas är det inte lika lätt att upptäcka. Ett test är att fixera en filmbit och tumregeln säger att man ska fixera minst dubbla klarningstiden dvs om filmen blir ”klar” efter två minuter så fixera i minst 4 minuter men inte så mycket längre för då kan i varje fall färskt snabbfix bleka filmen.
/Harald

ok, tack för svaret! Undrar om det sitter ett filter vid hydroforen, jag får kanske gå ner i pumphuset och kolla... Och så blir det till att köpa sköljmedel.

Uppsalavattnet är väldans kalkrikt och har mycket partiklar, jag har dock aldrig upplevt det som ett problem annat än om man saknar dest. vatten till sista sköljningen med vätmedel. Har kört vattnet både till vanlig svartvit framkallning och E6.

Framkallare och fix är ju i sig buffrade för rätt PH så kalk i vattnet gör nog rätt lite. Sedan finns det också teststickor för att kolla ph och silverhalt i fixet.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.