Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på med lite förberedande fönstershoppande och allmän hemläxa inför mitt eventuella införskaffande av en Rolleiflex framöver. Men jag har problem med att hitta någon som överhuvudtaget tar i 6x6-film. Några förslag? Kallas alls filmformatet så eller heter det något annat, kan ju underlätta sökandet. :)
 
Svartvitt kan du framkalla själv, det är inte svårare än enklare matlagning. Som att laga sockerkaka kanske. Sen kan du scanna eller kopiera med förstoringsapparat.
 
Framkallning

Jag överväger att framkalla själv, höll på mycket med det för ca 30 år sen, men det kommer ju att krävas en del misslyckande på vägen mot att ta upp kunskapen. Men den biten kan jag ju ta med det betydligt billigare småbildsformatet.

Ska kolla dom där länkarna också, då kanske man kan få bilderna scannade också. Man får ju väga in investeringar mot kostnad för att köpa tjänsterna. Men i längden blir det säkert billigare med att göra jobbet själv, och mer givande säkert.
 
Crimson

Om jag nu lyckats tolka deras, en smula röriga, prislista så kostar framkallning och scanning i 20 mb-kvalitet 95:- + ev. frakt 29:-. Det tycker jag är ett högst humant pris, men man hämtar ju hem den kostnaden på mindre än 30 rullar om man köper en scanner för 3000:- Men då löper man iofs risken att tabba bort sig på nån rulle ibland, men det kan jag leva med. Men jag börjar nog med att skicka in rullarna så får vi se vart det tar vägen sen. :)
 
Jag köper framkallningspåsar för 120-film (färg) från Scandinavian Photo, och de går till http://www.proffskopia.se för framkallning och man får kopior i formatet 15x15 cm eller bredare beroende på kamerans format. Jag är helnöjd; klara rena färger, och det större formatet på kopiorna tar verkligen fram detaljerna.

Svartvitt framkallar jag dock själv, men de har en framkallningspåse för svartvitt också.
 
Om jag nu lyckats tolka deras, en smula röriga, prislista så kostar framkallning och scanning i 20 mb-kvalitet 95:- + ev. frakt 29:-. Det tycker jag är ett högst humant pris, men man hämtar ju hem den kostnaden på mindre än 30 rullar om man köper en scanner för 3000:- Men då löper man iofs risken att tabba bort sig på nån rulle ibland, men det kan jag leva med. Men jag börjar nog med att skicka in rullarna så får vi se vart det tar vägen sen. :)


Jag får det till att det kostar 290:- + moms för framkallning och scanning av en rulle 120 film på Crimson.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.