ANNONS
Annons

Framkallning av 35 mm till webben?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersab

Aktiv medlem
För något år sedan fanns det ett företag som hette snapsend.se där man kunde skicka in sin 35 mm film för framkallning. Sedan la dom upp bilderna (högupplösta) på webben. Man kunde då gå in på webben och beställa bara dom kort man önskade.

Finns det ingen liknande tjänst idag? Jag vill gärna fortsätta fota med min systemkamera och inte bli digital (för dyrt!) men jag vill ändå kunna jobba med högupplösta bilder digitalt (visst, man kan få korten på CD, men det är ju också dyrt!)

Någon som har några tips?

----------
Mötesplatsen kring användbarhet
http://www.interakt.nu

Jag antar av ditt resonemmang att det inte är aktuellt att skaffa egen filmscanner?

De är ju annars ett sätt att enkelt få dina bilder digitala.

Konsumentscannrarna blir idag bara bättre och bättre och du får en duglig scanner för hemmabruk för inte alltför många tusenlappar.

Om du bara låter framkalla filmen och sedan själv hemma väljer bilder som skall ut på papper borde du gå +/- 0 efter ungefär 15-40 rullar beroende på hur dyr scanner du köper.
Då räknar jag att det kostar c a 300kr att få filmen framkallad, scannad och bränd till CD.
Att bara låta framkalla en film går på c a 50-lappen, CD-skivan på högst en tia, därefter är det upp till dig att sitta med scanner och bildredigeringsprogram.

Dvs även dyrare konsumentscanners kan ganska snart komma att löna sig jämfört med att beställa framkallning och scanning på labb.

Intressant tanke, är konsumentfilmscanners såpass bra kvalitet att det är jämförbart med inscannde från fotolabben??

Jag har hört en del klaga på någon billigare variant som har sönder negativen osv.

Även labben är duktiga på att repa den negativa filmen....Diapostiv brukar i allmänhet efter min ringa erfarenhet vara orepade. Det är i mitt tycke även lättare att skanna ett diapositiv.

Väntar på en skanner som plåtar hela bildrutan på en gång så jag slipper vänta åtta minuter på skanningen...

Konsumentscannrarna blir som sagt bättre och bättre. T ex är ju Minoltas Dual Scan III något som ger dig förhållandevis mycket per investerad krona, och dem får du för c a 3500-4000 idag.

Går du upp ett steg hittar du entusiastscannrar som t ex Minoltas nya Elite och Canons mostvarande (kan den heta 9000?). Bägge läser bilder med 4000DPI-upplösning och har rimligtvis ett ännu bättre dynamiskt omfång än DSIII. Titta på t ex www.dpreview.com och läs tester av de olika filmscannrarna.

Öppnar du plånboken ytterligare och tittar på avancerade entusiast/semiproffsscanners så finns ju t ex Nikons Coolscan LS4000 resp 8000 men då får du öppna plånboken rejält iom att priserna är femsiffriga.

Vad gäller att repa negativ så tror jag att det när det gäller dessa modeller handlar om rena handhavandefel för att scannern ska sabba neggen.

andersab skrev:
Menar du att det tar 8 minuter att scanna en negativremsa?

Beroende på scanner, anslutning, dator etc och sist men inte minst inställningarna för bildinläsningen kan det ta en stund att läsa in varje bild. Om du ställer in att scannern ska läsa samma område t ex 8ggr så tar själva scanningen 8ggr så lång tid som om den bara gör en enkel inläsning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar