Annons

Framkallat svart-vitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framkallat svart-vitt?

  • Ja

    Röster: 1,175 79.8%
  • Nej

    Röster: 298 20.2%

  • Totala väljare
    1,473
Framkalla Sv-v

Typ varje vecka om du slår ut på hela året!!
Se också att många labbar hemma, hur faan har ni rå med det?
Det kostar ju en hel del med vatten och uppvärmningen av dito!
 
Självklart.

Framkallar allt själv för att behålla kontrollen över bilden från början till slut.

Har svårt för svartvitt arbete på datorer och utskrifter, inte samma känsla. En helt annan sak att sätta upp en handkopierad bild på väggen. Mer konst, för mig i alla fall.
 
Självklart har jag framkallat s/v själv! Framkallar rullarna hemma och kopierar bilderna i fotoklubbens mörkrum. Vill ha utrymme nog för att inreda ett eget mörkrum men får tills vidare hålla tillgodo med fotoklubbens. För mig är det rena rama terapin att kliva in i mörkrummet och jobba med mina bilder, ett rejält "miljöombyte" när man mest sitter framför datorn halva dagarna.
 
Jodå, köpte ihop lite grejer så att jag kan framkalla filmen från min Holga hemma. Sedan scananr jag på flatbädd, men kopierar också på skolan så fort tillfälle ges.
 
Då och då fotograferar jag med Agfapan 100 och framkallar i T-max.

Det är en trevlig känsla att ibland använda den teknik man började sin karriär med.

Framförallt att fotografera med 6x7.

Skall nog köpa ett rullfilmbakstycke till storformataren för en del porträtt.

Skannar in allt men kopierar i mörkrummet kanske 4-5 gånger per år.
 
En svartvit bild kan aldrig se i närheten av lika bra ut digitalt, som den gör när den blivit ordentligt kopierad på papper. Tack för ordet.
 
Massor.. fast det är länge sedan sist, och jag längtar tillbaka..

Jag sålde min förstoringsapparat p.g.a. platsbrist för säkert tio år sedan, men har behållit resten av utrustningen.. så i förrådet står akriskop, skålar, glanspress, exponeringsur m.m. m.m.

Är det tecken på separationsångest??

Jag är på väg igen.. köper en förstoringsapparat vilken dag som helst.. för ett av barnen tjatar.. och bara tjatet som sådant ger mig njutningar.. =)

Svart-vitt är vackert.. och nära.. och jag är som sagt på väg tillbaka.. nu, för att lära barnen och föra kunskapen vidare..
 
Japp, det kommer jag ihåg. Det var 1977 och en fotokurs i skolan och jag hade tagit ett par rutor av snyggaste pinglan i grannklassen.
 
Re: Framkalla Sv-v

Finland skrev:
Typ varje vecka om du slår ut på hela året!!
Se också att många labbar hemma, hur faan har ni rå med det?
Det kostar ju en hel del med vatten och uppvärmningen av dito!

Vattnet ingår i hyran :)

Soppar film på diskbänken och har dosan i vattenbad. Kopierar i badrummet där Dursten står permanent sedan 1,5 år. Det största problemet är det f-bannade dammet . Blir mest melllanformatsbilder nu för tiden.

Framkallar och kopierar några gånger i månaden. Gillar mest att kopiera de senast tagna bilderna så det blir en del som aldrig blir kopierat tyvärr.
 
Ja, en hel del faktiskt. Det flesta bilderna togs, framkallades och förstorades under hela 80-talet och en bit in på 90-talet. Samtidigt fotade jag med dia som tog över till 99%, och dian har väl också blivit det jag jobbar helst med i mörkrummet, i form av förstoringar, ej framkallning av film,(dia). I början hade jag tillgång till mörkrum på mitt dåvarande jobb, men efter byte av arbetsplats "tvingades" jag inreda eget labb hemma.Vad gäller kunskapen är jag helt självlärd genom studier av allehanda böcker och fototidningar och givetvis praktiska övningar. Genom att andra intressen inkräktar på tiden så har det inte blivit så mycket s/v-jobb i labbet sista åren men nån gång ska jag väl åter börja slabba, för kul är det!
 
joo

of coz.. framkalla o kopiera e ju super nice., speciellt med massa olika pappers sorter o grejjer ;-)
 
Hej!
Som villaaegare betalar jag allt sjaelv. Fast jag koer inte med rinnande (varm)vatten! Jag byter bad manuellt. Kopieringen tar mest. inte dosan. Vad damm betraeffar, LABBA NAKEN!!! Nej, inget skaemt, DET FUNKAR! Jag har ZIP ZERO dammproblem! Ursaekta mina tecken, men jag skriver detta i Florida paa en USA-maskin
 
drlomo skrev:
Hej!
Som villaaegare betalar jag allt sjaelv. Fast jag koer inte med rinnande (varm)vatten! Jag byter bad manuellt.
Men du sköljer väl? Jag bor inte längre i villa, men då jag gjorde det steg vattenräkningarna markant sedan jag började labba hemma. Dock fortsatte jag för att jag anser det värt att ha kontrollen själv, men de onormalt höga vattenräkningarna sved alltid att betala. Vilken temperatur sköljer du i utan varmvatten om inte det rinner?
 
Man behöver inte skölja med rinnande vatten.
I dosan kan man skölja genom att fylla den med vatten, agitera, byta vatten och upprepa det några gånger.
Ilfords hemsida kan man bland annat hitta information om den tekniken.
Det finns någon tysk sajt där tekniken har utvärderats med restkemikaliemängd och sådant.

Värt att tänka på.
Även pappersbilder kan sköljas med manuella vattenbyten, många amerikaner använder den tekniken på grund av vattenbrist under torra somrar. Jag har läst många artiklar om olika tester för hur ofta vattnet skall bytas (tre gånger för RC-papper).
 
Framkallar ca 1-2 rullar i veckan, utslaget över tiden. Gör det i köket under "håltimmar", dvs när jag lyckas få lite ledigt från föräldrarskapet. Dottern och hennes kära mor skapar mig inget tid över för mörkrumsarbete så det har denna höst mest varit skannerarbete och allmänt ströläsande på FS.

Skulle gärna vilja flytta till villa där ett rum i källaren ska vikas för ett permanent mörkrum. Nåväl, drömma är kostnadsfritt.
 
Japp, men alldeles för sällan. Eftersom jag inte har något permanent mörkrum hemma så blir det bara 3-4 helger per år, oftast på hösten och vintern. Som det är nu blir det "intensivrace" i labbet med de senaste månadernas rullar varje gång. Skulle önska att det fanns mer tid för det...
 
jajamen, under det förra årtusendet förekom det ibland... idag vore det väl ungefär som att stöpa ljus eller knyppla, klart man kan, men varför ;-)

Fast det där med knypplingen var ljug...
 
KGS skrev:
jajamen, under det förra årtusendet förekom det ibland... idag vore det väl ungefär som att stöpa ljus eller knyppla, klart man kan, men varför ;-)

Fast det där med knypplingen var ljug...

Kan vara för att resultatet inte liknar något man kan få digitalt?
 
Ja, ungefär, saknar inte det slumpmässiga i "hemframkallning" särskilt mycket *s* o känslan av att förstöra dyrbart fotopapper genom att blanda fixering o framkallning har jag ersatt med trilskande bläckstråleskrivare. Same shit men väldigt different *s*

Skummade igenom "Mörkrumsskolan" i senaste FOTO, med rubriken "Framkallningen avgör hur bilden ska se ut" Snacka om att jobba i mörker :)

Men visst är det kul att ha gjort det. Nåt att berätta för barnbarnen en vacker dag... fast de kommer väl inte tro mej.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.