Annons

Framkallat svart-vitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framkallat svart-vitt?

  • Ja

    Röster: 1,175 79.8%
  • Nej

    Röster: 298 20.2%

  • Totala väljare
    1,473
hasse lundberg skrev:
Kan ju vara trevligt med lite ny bilder och inte bara gammal skåpmat!
*ironi*

Apselut! Nya bilder eller nya varianter av gamla bilder livar upp. Och var och en gör det på de sätt som vi finner trevliga, intressanta, utvecklande, stimulerande...

*glädje* + Gott Nytt FotoÅr!
 
Självklart! Majoriteten av all film jag fotar är svart/vit och det är känns alltid bäst att ta fram bilderna själv.
 
Jepp, sparar ihop en sisådär 20 rullar och blad och tar en helkväll för framkallning då och då, mycket spännande då jag i regel glömt var som kan finnas på dom. Har dessutom införskaffat ett Reversalkit (ska bara komma på hur det fungerar) då det är så tidsödande att göra s/v dia genom kontaktkopiering. Ska prova färgframkallning när jag fått ihop tillräckligt med rullar vilket blir nån gång i sommar med min takt på färgfotografering.
Negativen är basen i alla mina bilder vare sig vanliga kopior eller till alternativa tekniker. Sen älskar jag att sitta och titta igenom negativalbumen då jag varje gång hittar nya bilder som ser spännande ut när minnet av fototillfället bleknat och synen är mer objektiv.
 
Senast ändrad:
Visst framkallar man s/v själv. Jag skulle aldrig släppa mina s/v filmer i någon annans händer ;)

Dock så hamnar negativen numera i skannern i stället för förstoringsapparaten.
 
jimh skrev:
Absolut. Fast nuförtiden framkallar jag bara film, förstoringsapparaten har ersatts av skannern.

Jepp och jag anvander din gamla forstoringsapparat nu. Men planerar pa att skaffa en ny sa jag kan kopiera ifran 6x7 ned (den jag kopte av dig tar ju bara 6x6 grrr) :)

Men det ska nog ocksa bli en fargmaskin sa det gor inte sa jatte mycket.
 
Framkallade och kopierade mycket svartvitt förr. Men när jag flyttade försvann tillgången till mörkrum så då blev det bara färgdia ett antal år. Nu har jag börjat framkalla svartvitt igen som jag sedan skannar.
Tycker om att kunna framkalla filmen själv för att påverka resultatet och saknar inte förstoringsapparaten särsklit mycket, det är smidigare med dator.
 
Skulle inte klara mig utan Pan-F och kartongtjockt fiberpapper. Det finns ingen utskriftsmetod som har samma känsla som en selentonad kopia. Tyvärr finns inte Agfa Record Rapid att köpa längre. Uppväxt med Orwo-papper.

Jag tycker det luktar om kemikalierna, därför använder jag luktfria sådana.

Det är instängt i mörkrummet, därför sågade jag upp ett stort fönster med rödfilter.

Det är jobbigt att hålla på med testremsor, därför använder jag ett halvautomatiskt exponeringsur.
 
Framkallar själv på skolan (går 3:de året på Naturvetenskapliga programmet, gymnasiet), där jag har valt till en foto-kurs på 100p på individuella valet.

Det är inte bara bra att kunna lära sig sådant på skolan, utan även helt gratis :)
 
Började mitt fotande med svartvitt och hela gör-det-själv köret och bodde nästan stundvis i mörkrummet. Lyckades övertala morsan att tömma klädkammaren till förmån för mörkrumsarbetet. Tri-x och barytpapper var standard, gärna kartongkvalisorten. Körde periodvis med plastpapper och då blev det Agfa Rapid annars var det Orwo och Emaks som gällde. Körde slut på en rulle och 10-20 papper i veckan. Men det var för drygt 20 år sen när jag i stort sett bara behövde tänka på mig själv. Sen började intresset gå i vågor och det blev lite slentriant periodvis och kvalitén fick sig en törn liksom känslan för vad jag sysslade med.

Gick sedan över till färgnegativ (fotopåsemodellen) ett tag. Sen blev det en variant på svartvitt, men då jag saknade mörkrum och hade sålt min utrustning lämnade jag in det. Tröttnade efter ett tag eftersom kvalitén på kopiorna mest blev anus.... Så jag hoppade på färgneg igen. Fick nytändning och körde igång med dia en period - men tröttnade på visningsläget efter ett tag och började med färgneg igen. Sen var det stendött ett tag. En ny lustattack slog till och jag började fota svartvitt och körde igång med gör-det-själv-metoden (brf området vi bodde på hade mörkrum - ett riktigt glassigt välutrustat sådant). Det blev några omgångar, men sen tog tidsutrymmet slut för mina mörkrumsorgier och jag började med färgneg igen.

Då började jag inse att min hobby med färgneggen började suga för mycket i plånboken och när jag inte får utrymme att vräka på efter behag så tappar jag lätt lusten. Så jag övergick till en slumrande "helg och semesterfotograf". Ja, så slog lusten med svartvitt till igen, men det föll på att vi flyttade och inget mörkrum. Färgneg och dia lockade inte eftersom jag blir för dyr i drift.

Men nu började jag bli sådär rastlöst hysteriskt sugen på att komma igång med fotandet igen. Det optimala alternativet för mina behov blev det digitala. Äntligen, nu kan jag jobba med bilder precis som jag vill och hur mycket och hur som helst. Så det är väl det närmaste det svartvita man kan komma och ett bra surrogat.

Men jag saknar ofta känslan med det svartvita hantverksjobbet och tanken bubblar där hela tiden på att skaffa grejer och sätta igång igen. Men det blir nog först så att jag skaffar en skanner till alla mina tusen svrtvita neg och nästan lika många färg. Sen får vi se... efter att jag skaffat mig en kreativare digitalkamera också. Sen får vi se...

Ursäkta att jag vräker ut mig såhär - jag vet inte vad som flög i mig.
 
Smikehead skrev:
Började mitt fotande med svartvitt och hela gör-det-själv köret och bodde nästan stundvis i mörkrummet. Lyckades övertala morsan.Ursäkta att jag vräker ut mig såhär - jag vet inte vad som flög i mig.

Bara vräk ur dig! Det är bra för den mentala hälsan.
Hälsn, Nils.
 
Jadå , visst har jag kopierat mina bilder. Jag hade visserligen inte möjligheter att ha ett eget mörkrum före sjuttiotalet men det fanns klubbar som hade utrustning. Jag hade mörkrummet igång under femton år men tyvär ligger det i träda just nu. Hoppas på en tillbyggnad av huset och då blir det ett ännu bättre mörkrum med både våtdel och torrdel. Jag tar mycket svartvitt fortfarande men eftersom jag inte kan kopiera har jag provat med neg färg. Nu finns ju PS men att påstå att det är "lika kul" eller samma känsla som att soppa filmer eller krama fram bilder med vätska, tycker jag då inte.
PS är ett snabbt sätt att ta fram bilder på och bra som ersättning då man inte har mörkrum. Men inte är det detsamma inte.
 
Minns att det var skitkul

Var med på kurser i mitten 1980-talet. Kanonskôj. Skulle dra igång riktigt hårt tänkte jag. Då komden lille nu 1,90. Sen har det varit ett evigt skjutsande runt till olika aktiviteter.
Men jag säjer det är något att testa igen. S/V gör att man måste tänka mer när man plåtar.. Lite mer konstnärlig.
 
Svartvittkopiering är den viktigaste biten för mig. Jag fotar och kopierar då mest i MF. Jag har permanent labb i villan, så det är inget problem. Dock kör jag i perioder för att maxutnyttja kemikalierna som är tillredda. En del av mitt 35mm-färgfotande har tagits över av digitalfoto.
Om jag har för avsikt att ställa ut äär det nästan enbart svartvita kopior från MF. När jag vill sända en bild till en tidning (oftast "Tofsen" på senare tid) gör jag en kopia (där så passar) eller sänder dem det svartvita neget.
/Robban
 
Under de senare skolåren, gymnasiet och på andra utbildningar har kommit i kontakt med mörkrum. När jag för några år sedan gick på en folkhögskola tog jag chansen att utveckla mitt kunnande. Blev inte någon expert, men åtminstone något mer självgående. På grund av allt flyttande på grund av vikariejobb så har jag inte kunnat rota mig i något mörkrum.
Sen hösten -02 har jag dock gått med i en fotoklubb med tillgång till mörkrum. Det är bara jag som använder det, så nyckeln behöver jag inte lämna ifrån mig utan kan gå dit när det passar. Så sent som härom natten gjorde jag en beställning hos Scand Photo för att också kunna göra kopior. Jag längtar...
 
när jag gick i skolan framkallade jag film och kopierade i mörkrum men sen hade jag inte längre tillgång till mörkrum. igår gjorde jag de första bilderna hemma i badrummet, det var härligt att känna doften av fotokemi igen :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.