Annons

Framkallat svart-vitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framkallat svart-vitt?

• Ja

Röster: 1,175 79.8%
  • Nej

Röster: 298 20.2%

• Totala väljare
    1,473
alldeles säkert, jag minns hur glad man blev när bilderna började tona fram i nån balja där, men samtidigt minns jag också kalkade filmer och överagiterade rutor som inte gick att rädda samtidigt som andra skulle behövt simma en stund till för att synas alls.

Det beror förstås på att jag exponerade ojämnt och/eller att det kunde gå lång tid mellan första o sista bilden på 36-bilders remsa... när jag sen skulle framkalla filmen fick jag chansa på om den var mest över- eller underexponerad.

Största nackdelen var väl ändå att när man väl fick se negativet var det inte mycket man kunde göra för att reparera skadan.

Men all heder och ära åt de som är skickliga i mörkrummen, det är en konst. Faktum är att jag har lättare att begripa och förklara en del av verktygen i t ex Photoshop tack vare att jag slabbat, eh labbat, själv...

Jepp, det har jag. Jobbade för en lite tidning i Simrishamn för några sommrar sen och fick stå i en lite källare och försöka få ordning på bilderna. Men det gick bra.

Jorå - före kristu..- eh photoshop.

Ingick i reklamutbildningen i mitten av 60-talet och blev ett stort intresse för en del av oss. Hyllmetrar med pärmar och neg på allt som var ballt på den tiden, beatles, mods, drakfester och brudar.
Vi hade ett helt källarplan i ett höghus som labb, och samlingsställe för test av mellanölet som då gjorde debut. Detta splittrades i och med att alla ryckte in i lumpen och sedan gick vidare till olika skolor.
Höll på några år till i skolarbetet på konstfack men de privata prylarna stod många år lagrade i en källare tills de slängdes.

Har sedan under åren periodvis hos någon fotograf/kompis badat lite bilder mest å yrkets vägnar.

Men efter photoshop lär jag aldrig göra det igen.
Tycker det är boring att göra något man redan gjort/kan, när det finns så jädra mycket nytt att lära.

Jag har inte framkallat och kopierat i Sv/v sen jag gick i skolan 1986 men minns att det inte var så svårt. Har dock fotat med Diafilm till 100% sedan mars 1985 vilket bli 19 år nu om 2 månader.

haze skrev:
Men efter photoshop lär jag aldrig göra det igen.
Tycker det är boring att göra något man redan gjort/kan, när det finns så jädra mycket nytt att lära.

Synd tycker jag. För kan man något bra borde bilderna bli bättre med den tekniken än med något man inte kan och försöker lära sig. Därmed inte sagt att du inte ska lära det nya.
Hälsn, Nils
...som ännu inte lyckats få till en digital svartvit bild i utskrift som kommer i närheten av de jag gör och har gjort i mörkrum.

Graal skrev:

...som ännu inte lyckats få till en digital svartvit bild i utskrift som kommer i närheten av de jag gör och har gjort i mörkrum.

Ja som sagt, det finns mycket NYTT att lära ;)
(printer, pappersfråga kanske?)

Och hur lär man sig något nytt genom att bara upprepa det man kan?

Nåväl, vi har alla olika åsikter och det är bra, men personligen ser JAG BARA framåt. Livet är alldeles för kort för att köra repriser.

Hälsningar farbror haze

ja..i skolan för två år sedan. om jag ska vara ärlig så var det bland det mest sega jag någonsin gjort. det går bara på att sitta och vänta.
men däremot förstorar/kopierar jag s/v foton i mörkrummet hemma i källaren

haze skrev:

Och hur lär man sig något nytt genom att bara upprepa det man kan?

Nåväl, vi har alla olika åsikter och det är bra, men personligen ser JAG BARA framåt. Livet är alldeles för kort för att köra repriser.

Hälsningar farbror haze

Bara för att man använder den analoga svartvittekniken behöver man ju inte ta samma bilder för det. Jag ser också framåt, oavsett teknik.
Hälsn, Nils.

haze skrev:

Det verkar finnas en övertro på den digitala tekniken,

Faktum är att en bild aldrig kan nå samma kvalitet utskriven idag.

Om man sedan tycker det är mödan värt att göra bilderna analogt är en helt annan fråga.

KGS skrev:
aldrig? jämfört med de bilder JAG lyckades få fram i mitt enkla hemlab så är MINA digitala bilder myyyyycket bättre...

Trodde jag var tillräckligt tydlig när jag skrev att det berodde på om man tyckte det var mödan värt?

Är jag mer tydlig än så kan det tolkas som personangrepp.

dsandlund skrev:
Det verkar finnas en övertro på den digitala tekniken,

Faktum är att en bild aldrig kan nå samma kvalitet utskriven idag.
.

Det här är ju intressant information. Vad bygger detta faktum på? Vem har gjort dessa tester? HP, Agfa eller??

Jag skyggar alltid en diskussion när begrepp som "faktum" används i sammanhang där subjektivitet är ett högst bärande inslag...

Daniel>> jorå jag inser att det mycket väl kan vara mina tillkortakommanden som gör att den digitala tekniken funkar bättre för mej, det var därför jag betonade JAG och MINA... det är mycket möjligt att en virtuos i det analoga mörkrummet presterar bättre än en digitalvirtuos, men gör han det alltid?

/kg som aldrig säger aldrig

Jag tycker den här tråden ska handla om hur vi kom i kontakt med svartvit framkallning och kopiering. Digital vs. analog-diskusionen tycker jag kan föras i en vs.-tråd.

Min mörkrumsarbete varade under en dag då vi först skapade en lådkamera i papp och sen exponerade typ 10 minuter. På min bild kunde man ana konturerna av modellen. Minns inte om jag satt och trummade otåligt i bordet, kan ha varit det ;)

haze skrev:
Det här är ju intressant information. Vad bygger detta faktum på? Vem har gjort dessa tester? HP, Agfa eller??

Övertro indeed.

Jag finner det ganska töntigt att diskutera detta men nåväl.

När någon filmar av spelfilm från duken på en biograf med en videokamera (med dess på många sätt avsevärt begränsade förmåga att fånga all information), kopierar videobandet ett par generationer och sedan riktar en kameramobil mot tv:n där filmen spelas upp för att till sist skriva ut den på laserjet:en på jobbet i 300 dpi, så är det ingen som tvivlar på att kvaliteten inte kommer ligga på samma nivå som om originalet genom en eörstoringsapparat helt optiskt hade lysts ut på fotopapper direkt.

Inte heller när ett svartvitt negativ avfilmats med en videokamera, eller någon annan form av digitalisering för den delen, och till sist skrivs ut på papper med en inkjet, är det någon som tvekar att hålla med om, att denna kopia är sämre än dess motsvarighet från det svartvita fotolabbet.

Det är obestridlig fakta, att en papperskopia kopierad direkt från negativet, är en kopia på endast en generation.

Det är också fakta, att all typ av digital teknik fångar verkligheten genom ett begränsat synfält, sk dynamiskt omfång.

Om du scannar ett negativ och skriver ut det, så är det fråga om minst två generationer. Det är också fråga om en begränsning av det dynamiska omfånget vid åtminstone en kopiering (något som inte är fallet vid analog kopiering).

Om det inte är scanning av ett svartvitt negativ vi pratar om utan en bild tagen med en digitalkamera så är skillnaden i dynamiskt omfång och återgivning av bilden på en rad andra vis, ännu större.

Ovanstående är obestridlig fakta och det är naivt att tro att något är bättre bara för att det är digitalt.

Om man sedan finner skillnaden tillräckligt stor eller ej, är en fråga som övergår i vilka kvalitetskrav det är man ställer. Bara för att man inte sett skillnaden, så behöver det inte betyda att den inte existerar och att många andra kan se den.

Att påstå något annat är lite som när ett barn håller för ögonen och nöjt gör klart för omgivningen att om jag inte ser dig, så finns du inte.

En professionellt kopierad svartvit papperskopia har en lyster, dynamik och svärta, som inte ens den bästa papperskopia från www.colormailer.com kan prestera. Detta kan förvisso tolkas som ett subjektivt påstående, men att bestrida det är lite som att påstå att en DSLR på 2,7 megapixel skulle prestera sämre än en kompaktkamera på 3 megapixel. Dvs det visar enbart att man inte är medveten om skillnaden (eller för att uttrycka det lite tydligare: att man inte har någon aning om vad det är man talar om).

Något att fundera på: http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

Om någon fortfarande tvekar över ämnet jag diskuterat i detta inlägg, sök inte svaret hos mig (jag anser ämnet slutdiskuterat).

Senast ändrad:
dsandlund skrev:
....inte ens den bästa papperskopia www.colormailer.com kan prestera...

hoppas du inte jämför desaturerade eller direkt till gråskala konverterade digitala kopior som dessutom kommer från medelmåttiga colormailer, med äkta s/v kopior.
för det skulle vara som att jämföra min mamma med greta garbo. ;o)

sorry att jag drar bort från ämnet jag med.
*hukar*
;o)

Estethia skrev:
hoppas du inte jämför desaturerade eller direkt till gråskala konverterade digitala kopior som dessutom kommer från medelmåttiga colormailer, med äkta s/v kopior.
för det skulle vara som att jämföra min mamma med greta garbo. ;o)

Vad tycker du att man ska jämföra med?

ANNONS