Estethia
Aktiv medlem
dsandlund skrev:
Vad tycker du att man ska jämföra med?
bilder som körts genom channel mixer och sen skickats till crimson eller proprint (med respektive labbs färgprofil inbakad förstås).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
dsandlund skrev:
Vad tycker du att man ska jämföra med?
Estethia skrev:
bilder som körts genom channel mixer och sen skickats till crimson eller proprint (med respektive labbs färgprofil inbakad förstås).
dsandlund skrev:
Vad jag hört från flera källor så är colormailer lika bra eller att föredra framför proprint?
dsandlund skrev:
Övertro indeed.
När någon filmar av spelfilm från duken på en biograf med en videokamera ..
Inte heller när ett svartvitt negativ avfilmats med en videokamera...
papper med en inkjet....
Det är obestridlig fakta, att en papperskopia kopierad direkt från negativet, är en kopia på endast en generation....
Det är också fakta, att all typ av digital teknik fångar verkligheten genom ett begränsat synfält, sk dynamiskt omfång.
Om du scannar ett negativ och skriver ut det...
Ovanstående är obestridlig fakta och det är naivt att tro att något är bättre bara för att det är digitalt...
Bara för att man inte sett skillnaden, så behöver det inte betyda att den inte existerar och att många andra kan se den....
Att påstå något annat är lite som när ett barn håller för ögonen och nöjt gör klart för omgivningen att om jag inte ser dig, så finns du inte....etc
enbart att man inte är medveten om skillnaden (eller för att uttrycka det lite tydligare: att man inte har någon aning om vad det är man talar om)...
Om någon fortfarande tvekar över ämnet jag diskuterat i detta inlägg, sök inte svaret hos mig (jag anser ämnet slutdiskuterat).
Omformulering från mig:dsandlund skrev:
Lite sur att ingen bryr sig när folk skriver skit som inte för diskussionen framåt.
Moderatorer inkluderade.
Allvarligt talat, Daniel. Bland inläggen som inte hör hemma i tråden har du en stor andel, så glöm inte det berömda glashuset.dsandlund skrev:
Lite sur att ingen bryr sig när folk skriver skit som inte för diskussionen framåt.
Moderatorer inkluderade.
elmfeldt skrev:
Har du själv framkallat svart-vit film som du sedan själv gjort kopior av i mörkrummet?