Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla på Cd?? Bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogernorman

Ny medlem
När jag framkallar mina filmer så brukar jag alltid ta bilderna på cd. Någon som vet något om kvaliten på inscanningen och hur fotolabben går till väga när dom scannar bilden. Om det är direkt från negativ eller om dom scannar den färdiga kopian.

Blir kvaliten kanske bättre om man köper en bra scanner och gör det jobbet själv?

Roger Rova

Vad är en bra scanner?

Jag har aldrig testat fotoCD eftersom jag (högst förutfattad mening!!!) varit övertygad om att kvaliteten kommer ha sina brister.

Fördelen med egen scanner är ju att du har kontroll över inläsningsförloppet. Det finns också idag ganska bra småbildsscanners att få tag på som inte kostar skjortan. Ska du däremot ha mellan eller storformat och vill ha absolut toppkvalitet så är det bara att öppna plånboken och deponera en ansenlig del av årslönen för den genomsnittlige förvärvsarbetande medborgaren.

Nästa högst relevanta variabel är tiden. Det tar tid att gå genom bilder, läsa in, kontrollera, göra slutliga inläsningen etc.

Tja...vad ska jag säga Johan...vet inte vad en bra scanner är...

Kvaliten är väl sådär på fotcdn...man måste gå in i PS och ställa in alla nivåer själv vilket iofs inte behöver vara en nackdel.

Om du tittar på bilderna i mitt album så kanske du får en uppfattning om kvaliten...vet inte riktigt om det är fotolabbets fel eller om det är "skit bakom tangentbordet" som är orsaken...men jag är inte riktigt nöjd med kvaliten på bilderna. Kan ju även vara "skit bakom kameran" som är den egentliga orsaken :)

Roger Rova

rogerrova skrev:
Någon som vet något om kvaliten på inscanningen och hur fotolabben går till väga när dom scannar bilden. Om det är direkt från negativ eller om dom scannar den färdiga kopian.

Blir kvaliten kanske bättre om man köper en bra scanner och gör det jobbet själv?

Roger Rova

För några år sedan, när digitala tjänster var nya för labben, så förekom det rätt ofta att man skannade från kopian, d.v.s. man printade först och stoppade sedan 10 x 15-bunten i en slags dokumentmatande flatbäddsskanner.
Det är troligen en utdöd metod nu och så gott som alltid skannas negativen direkt.

I fallet PhotoCD som var/är en Kodak-patenterad produkt finns det faktiskt en slags garanti som säger att den digitala bilden skall komma direkt från ett analogt original (fast den garantin är inte värd så mycket av tekniska skäl).

Idag är det, överraskande för många kanske, ofta så att även dina kopior, alltså pappersbilderna du får med den framkallade filmen, kommer från en digital bildfil, oavsett om du beställer en CD eller ej.

De nyaste miniabben, som man alltså gör bilderna i, t.ex. Agfas D3 eller Fuji Frontier, skannar nämligen neget och gör bilden från fil.. alltid!

Blir det bättre om man gör det själv?
Ja, det beror nog mer på den som utför jobbet och vad man menar med bättre.
Om man menar att man kan få en högre upplösning om man använder sin egen skanner så är det t.ex. så, för minilabbets skanner har ju sin egen maxupplösning.
Men, det är med minilabbets automatik ungefär som med den digitala kamerans.. man behöver vara rätt klar över vad man gör för att göra det bättre..

Hoppas att jag bringat lite klarhet i din fråga..

//Håkan

Senast ändrad:
De gånger jag har framkallat till cd typ (snabbfoto och kodak fotocd) har jag blivit extremt missnöjd med resultatet. Det finns bra ställen att hitta på nätet dock, men jag kommer inte ihåg nått namn just nu.

När jag fortfarande körde analogt så framkallade jag oftast hos Crimson och beställde då samtidigt bilderna på cd. Bilderna därifrån var JPEGs på ca 0,5 mp (841p*565p). Ingen höjdare, alltså. =)

Upplösningen är oftast valbar..

.. åtminstone inom de ramar labbet kan prestera. Du kan t.ex. välja på 4,5 Mb eller 18 Mb filer (okomprimerad storlek) men kostnaden blir högre eftersom större filer givetvis uppehåller labbet längre tid.
Å andra sidan räcker 4,5 Mb en bra bit idag.

//H

Tack Håkan för den förklaringen.

Jag anade nästan att bilderna på cd:n var direkt från negativet då jag använder mig av en APS kamera just nu och bilden på cd nästan alltid är större än orginalet. ( APS:en klipper ju bort en del information beroende på vilket format man använder)

Filerna jag fått på cd är i jpg format och runt 1Mb stora/bild. Det är väl rätt ok upplösning men jag har sett bättre bla här på fotosidan.

Sen har man ju problemet med att orginalet ser ut på ett visst sätt (syftar då på kontrast osv) men när man ska justera det så får jag det i pricip nästan aldrig att bli lika bra. Kan iofs ha att göra med oerfarenhet osv.

Men nu har jag lite mera "kött på benen" i alla fall.

Undra om man kan ställa krav på fotolabbet vad gäller kvalitet osv.

Jag framkallar oftast hos Fujifilm. Vet inte om du har någon erfarenhet vad gäller dem? Kanske något förslag på något bättre labb??

Fotoaffärn här i Kiruna har något avtal med Fujifilm och använder sig av dom vid framkallning och dom säger att det är ett av sveriges bästa labb...men men...man vet ju inte hur "jäviga" dom är...

Mvh
Roger Rova

rogerrova skrev:
Tack Håkan för den förklaringen.
Fotoaffärn här i Kiruna har något avtal med Fujifilm och använder sig av dom vid framkallning och dom säger att det är ett av sveriges bästa labb...men men...man vet ju inte hur "jäviga" dom är...
Mvh
Roger Rova

Hej igen
Fujifilm betyder troligen Kungsfoto i Ånge, och det vet vi alla hur jäviga norrlänningar är när det gäller norrländska produkter.. =))
Nej, det var ett skämt.. (jag har varit så mycket uppe i Norr att jag numera får skämta t.o.m. om norrlänningar..)
Fujifilm är ett förträffligt lab så vitt jag känner till. Huruvida deras framställning av just bild på CD är "bra" eller ej vet jag dock inget om. Det beror ju som sagt på fler saker.. med vad man gör det och hur maskinerna hanteras, du vet..

Sedan är det i just fallet med APS så att bilderna nog är printade från neg på traditionellt vis och CD:n skannad vid sidan om, så bilderna som sådana är alltså antagligen i sig inget bevis på hur skanningen är gjord.
Att behandla en digital bildfil så att den optiomeras för utskrift på den eller den utrustningen är klurigheter som nog förtjänar ett eget forum (det kanske finns förresten) men allt kan man lära sig.

Jag är, slutligen, alldeles för jävig (eller skulle i alla fall uppfattas så) om jag började föreslå alternativa fotolabb. Jag har tillräckliga problem redan nu med att avgöra när det är relevant att ha yrkesmössan på, för jag är i grunden här som privatperson med stort bildintresse. Men tack för att du frågade.

mvh
//Håkan

Jag var i en fotobutik när en expedit mumlade nåt om att väljer man fuji crystal archieve - colour supreme körs det till pappret via digitalt, men väljer man vanliga billiga kopior körs det direkt.

Den främsta anledningen till att köra själv med egen scanner - är eventuella transporter till o från labbet där dina bilder ska utsättas för gud vet vad för påfrestningar.

Så till fotobutiken o soppa bilderna på en timme - inga kopior - ta filmen i näven o hem o scanna direkt. POSTEN och alla andra ersätter en förlorad film med - 1 ny oexponerad.

"Men jag som la ned 30.000 på resan o allt då?"

Sorry. En oexponerad. Det är vad du får - samt en lapp som säger - "tyvärr händ det ett missöde"...

Lämna inte DITT öde i händerna på andra - behåll kontrollen så mycket du kan innan det har hänt.

Och : NEJ detta har inte hänt mig, men kommer heller inte att hända därför att jag resonerar som jag gör..,

Gurrah

rogerrova skrev:
Någon som vet något om kvaliten på inscanningen och hur fotolabben går till väga när dom scannar bilden.

Roger Rova

Jag har vid några tillfällen tagit både papperskopior och bilder på CD från ett postorderlabb.En sak jag lagt märke till då är att papperskopiorna och CD-bilderna skiljer sig åt märkbart. Om papperskopiorna till exempel är gjorda med ett bra ljus, har bra kontrast och färger så kan CD-bilderna kännas betydligt kantigare på alla sätt och vis.
Så om du har kunskapen, tiden och utrustningen tror jag att det blir bättre om du scannar bilderna själv.

Ekonomiskt resonomang?

Jag har inte så stor erfarenhet av att få framkallat till pfotocd, men om du räknar med att köpa en egen scanner som skulle göra bilderna mer rättvisa än de som ett fotolabb gör, så pratar vi scanner i klassen 25.oookr och uppåt. Frågan är nog vad du skall använda dina bilder till efter det att du lagt dem på cd. skall de vidare distruberas till andra, eller bara behandlas för att ligga i egen foto mapp. Är det värt att lägga ner de pengar som det kostar, för en skillnad som du kan justera i exempelvis photshop. Nu vet jag inte om man kan välja format när du får bilderna på cd, men om man väljer ett raw format, så kan en bild vara som någon sa upp till ca 20 mb, medans samma bild i ett jpeg format stannar runt 1-2 mb

Adrian82 skrev:
När jag fortfarande körde analogt så framkallade jag oftast hos Crimson och beställde då samtidigt bilderna på cd. Bilderna därifrån var JPEGs på ca 0,5 mp (841p*565p). Ingen höjdare, alltså. =)

Jag använder idag Crimson som labb och beställer alltid en CD i Tiff-formatet i den lägsta upplösningen då bilder landar på c:a 8MB (1368x2052px - 1448dpi) utöver själva framkallningen. Tiff- eller Jpeg-CD är alltså valbart. De Tiff-CD jag hittills fått har jag inget att anmärka på, tvärtom. Om det sedan är prisvärt är en annan fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar