Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fram/bak Fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Fick ett par nya objektiv igår och jag brukar försöka testa så att det inte fram eller bak fokar på huset när jag köper objektiv.

Fotat en linjal snett uppifrån och siktat på 20. Kolla gärna bilden, vad säger ni? antar att jag kan utgå ifrån att fokus ligger hyffsat rätt ?

För övrigt är det ett Tamron 28-75 2,8 på ett 7D hus. Inzoomat till 75mm och fotat med bländare 2,8

Bilagor

• fokus 28-75.jpg
    fokus 28-75.jpg
    19.2 KB · Visningar: 64
Hej
Tycker fokus ligger bra sen så är det inte den mest skarpa glugg på 75mm och 2,8

Håller med, den är inte superskarp vid full inzomning och full öppning, men skit i det! Fottar annat än linjaler ibland med :)

Vad den däremot är (Tamrons 28-75a menar jag) är en sjukt bra (förutom lite kass vidvinkel) allround glugg. Jag begriper bara inte varför den är så pass billigt som den när man ser dem dyka upp på begagnat sidorna?!

När den testades av någon fototidning asågs den vara blan de skarpaste normalzomar dom testat. Själv tycker jag den leverelar fantastiks bra resultat för det mesta. Tycker den är 10ggr bättre/skarpare än sigmas 18-50 2,8 eller tamrons egna 17-50 2,8

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar