Annons

Från SD kort till microSD

Produkter
(logga in för att koppla)

Jullie

Aktiv medlem
Min kamera, Nikon D610, har plats för vanliga SD kort och jag har en hel del sådana kort. Nu när jag ska köpa en ny dator har den bara plats för microSD-kort. Finns det adaptrar åt det hållet, dvs vad behöver jag för att kunna för över bilder från ett stort kort till den nya datorn som bara har plats för ett microkort?
 
Min kamera, Nikon D610, har plats för vanliga SD kort och jag har en hel del sådana kort. Nu när jag ska köpa en ny dator har den bara plats för microSD-kort. Finns det adaptrar åt det hållet, dvs vad behöver jag för att kunna för över bilder från ett stort kort till den nya datorn som bara har plats för ett microkort?

En USB ansluten läsare är nog smidigast och billigast.
 
Min kamera, Nikon D610, har plats för vanliga SD kort och jag har en hel del sådana kort. Nu när jag ska köpa en ny dator har den bara plats för microSD-kort. Finns det adaptrar åt det hållet, dvs vad behöver jag för att kunna för över bilder från ett stort kort till den nya datorn som bara har plats för ett microkort?

Jag håller med om att, för befintliga kort, är det lättast att använda en USB-ansluten läsare.

Framgent kan du om du skulle vilja anskaffa micro-SD-kort, som ofta säljs med en adapter till ordinarie SD-korts-storlek. Då skulle du kunna ta ut dem ur adaptern och använda micro-SD-kortet direkt i datorn. Tänk dock på att micro-SD-korten är väldigt små, pilliga och rätt ömtåliga.

Jag tänkte ett tag försöka använda samma kort-typ i mobiltelefoner och kameror, så jag använde micro-SD-kort. Efter att ha råkat förstöra ett par (vik/bryt-skador), så har jag slutat med det och återgått till att använda full storlek på SD-korten till kamerorna för att det helt enkelt känns säkrare.
 
Inga problem alls se bara till att få med en adapter tänk bara på att de är svåra att hitta om man tappar dem 👼 ;)
 
Jag håller med om att, för befintliga kort, är det lättast att använda en USB-ansluten läsare.

Framgent kan du om du skulle vilja anskaffa micro-SD-kort, som ofta säljs med en adapter till ordinarie SD-korts-storlek. Då skulle du kunna ta ut dem ur adaptern och använda micro-SD-kortet direkt i datorn. Tänk dock på att micro-SD-korten är väldigt små, pilliga och rätt ömtåliga.

Jag tänkte ett tag försöka använda samma kort-typ i mobiltelefoner och kameror, så jag använde micro-SD-kort. Efter att ha råkat förstöra ett par (vik/bryt-skador), så har jag slutat med det och återgått till att använda full storlek på SD-korten till kamerorna för att det helt enkelt känns säkrare.

Jag har inte heller någa bra erfarenhet av adaptrar för microSD till standard SD. Hade ett par sådana men råkade ofta ut för glappkontakt med misslyckad skrivning och läsning som följd.
Så jag håller med, en USB ansluten kortläsare är nog bästa alternativet
 
Jag har inte heller någa bra erfarenhet av adaptrar för microSD till standard SD. Hade ett par sådana men råkade ofta ut för glappkontakt med misslyckad skrivning och läsning som följd.
Så jag håller med, en USB ansluten kortläsare är nog bästa alternativet

Vad var det för märke på dom?

Har själv kört med ett tiotal Samsung Pro micro-SD-minnen utan problem i en 7-8 kameror (Canon kompakter, Nikon DSLR:er, Fuji X-hus och Panasonic m4/3-hus) i 1,5 år utan problem.

Men det behöver ju inte alls betyda att det alltid är problemfritt, och därför jag är nyfiken på andras erfarenhet (även om det råkar ha varit 100% problemfritt för mig).

För mig så har det fungerat fint att använda dessa Samsung Pro micro-SD-minnen även i andra enheter så som mobiltelefon (Lumia 950XL), surfplattor (Surface Pro, HP Steam 7) och datorer (MacBook Pro med adapter, Intel Compute Stick, ThinkPad X1, ThinkPad 440).

Sedan så kan även jag rekommendera en bra USB SD-läsare som många andra här (alla kort jag har är inte i mikro-SD-format).

Finns en riktigt tålig (kraftig metallkonstruktion), snabb (enligt cameramemoryspeed.com), liten lätt portabel, och billig (ca 150 pix) ifrån Kingston. Minns inte vad den heter, men skall se om jag hittar namnet på den.
 
Det var Sandisk extreme 64GB. MicroSD korten fungerade fint i min surfplatta, så det verkar som om det var själva adaptern som orsakade glappet.

Ok, bra att veta!

Själv så har jag använt de medföljande adaptrarna till Samsung Pro microSDXC Class 10 UHS-I Class 3 90/80MB/s 64GB, och de har som sagt fungerat 100% klockrent och tillförlitligt under en relativt lång tids användande.

Sedan är det säkert så som med objektivadaptrar, och telekonverters; ytterligare en kontaktyta innebär alltid ett ytterligare potentiellt problem som kan inträffa.

Jag kommer dock personligen att fortsätta nästan bara köpa micro-SD-minnen då jag gillar att jag så enkelt kan använda de direkt i Surface Pro, mobiltelefonen och min Intel Compute Stick (som sitter i TV:n hemma, och som även är extremt lätt och liten att ta med på resa).

Eftersom jag alltid (när det går) sparar bilderna dubbelt upp på dubbla minneskort så känner jag mig ändå relativt trygg med detta, samt att jag som sagt har personligen upplevet de ifrån Samsung som helt oproblematiska.
 
Sedan så kan även jag rekommendera en bra USB SD-läsare som många andra här (alla kort jag har är inte i mikro-SD-format).

Finns en riktigt tålig (kraftig metallkonstruktion), snabb (enligt cameramemoryspeed.com), liten lätt portabel, och billig (ca 150 pix) ifrån Kingston. Minns inte vad den heter, men skall se om jag hittar namnet på den.

Här är den: Kingston MobileLite G4

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/214244-kingston_card_reader_usb_30
https://www.dustinhome.se/product/5010795292/mobilelite-g4
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.