Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från gråskala till färg i RAW...

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlindberg

Avslutat medlemskap
Hej!

Stämmer det att man om man tagit en bild i gråskala, i mitt fall med en 400d, kan göra om den i någon programvara från en gråskalebild till en bild med färg i bara man bara tagit den i RAW? I så fall, hur gör man?

Tacksam för svar...

hmm

När du öppnar en rawbild i programmet du fick med kameran (Digital photo professional - finns på discen tillsammans med en massa andra program) så är bilden i färg. Sedan kan du välja vad du vill göra med den och hur den ska se ut innan du konverterar till ett bildformat som jpg eller Tiff. Raw-bilden ser alltid likadan ut när du öppnar den oavsett vilka inställningar du haft i kameran (färgmättnad, kontrast osv).

Jag tog bilden med inställningen "monokrom" och den är i gråskala när den öppnas. Kan jag ändra den till färg?

Ja, är det en RAW fil så går färgen få tillbaka.
Men HUR du gör beror på vilket program du använder.

Öppna den i digital photo professional som följde med. Om bilden är svart/vit kan du ändra till färg (standard) i rullisten "picture style".
Om du öppnar den i ett annat raw-program så kommer du se den som färg direkt. Vilket raw-program använder du?

Kort svar på frågan: Ja.

Längre svar: Du har kanske missuppfattat vad en råfil är. Det är den oförvanskade signalen ut från bildsensorn, möjligen med lite "påhängd" information om vilken vitbalans etc som kameran skulle vilja använda tillsammans med bildsensorns signal för att skapa en bild.

Råfilen är inte en bild, så varje gång du tittar på en råfil har du skapat en bild med hjälp av råfilen och en dröse inställningar som du eller kameran eller programmet (DPP) har valt. Själva råfilen påverkas då inte av att du har ställt dessa inställningar så att du ser en svartvit bild. (Riktigt petnoga: den del av råfilen som beskriver sensorsignalen påverkas garanterat inte, möjligen den "påhängda" informationen men den kan man ju ändå ändra som man vill)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar