Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

från foton till film

Produkter
(logga in för att koppla)

hamata

Ny medlem
Hej foto sidans forum!

mitt första inlägg här så jag hoppas verkligen att jag valt rätt tråd!

jag har precis köpt en Canon EOS 1000D, och jag vill kunna ställa in den så att den tar en bild automatiskt till exempel var 5e timme. anledningen är att jag vill kunna fota mina köttätande växter (Nepenthes) när dom växer och sedan spola upp det som en film. här kommer ett exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=trWzDlRvv1M&feature=fvst

ca en minut in i filmen så ser ni vad jag menar.
så har ni några bra tips på mjukvara eller hårdvara som kan greja detta?

//Ludvig

Hej foto sidans forum!

mitt första inlägg här så jag hoppas verkligen att jag valt rätt tråd!

jag har precis köpt en Canon EOS 1000D, och jag vill kunna ställa in den så att den tar en bild automatiskt till exempel var 5e timme. anledningen är att jag vill kunna fota mina köttätande växter (Nepenthes) när dom växer och sedan spola upp det som en film. här kommer ett exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=trWzDlRvv1M&feature=fvst

ca en minut in i filmen så ser ni vad jag menar.
så har ni några bra tips på mjukvara eller hårdvara som kan greja detta?

//Ludvig

Eftersom du har en Canon så har du ju EOS utility. Där finns intervalltaging. Nackdelen är att du måste ha kameran kopplad till en dator med USB-sladden som kom med kameran.
Annars så finns det trådjärrkontroll med intervallbildtagning.
Typ, Canon TC-80N3 som tyvärr inte passar till 1000D.
Sök, det kan finnas från andra tillverkare som funkar.

En sökning gav: Phottix Nikos Timer Remote C6: For Canon 300D/350D/400D/450D/100D som bör funka.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar