Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från D40x till d300s?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att byta hus, från D40x till D300s. Mina egna anledningar är att jag vill få ett bättre hus, en mer vädertålig kamera och att jag vill gå vidare från min nybörjarsystemare. Min nuvarande kamera tar in mycket damm och får kondens på speglarna, att skicka in och rengöra den kostar ganska mycket. Är D300s bättre skyddad på det sättet? Vilka fler fördelar får jag kamera och bildmässigt? Investeringen är ganska stor för mig så jag tar emot alla råd jag kan få. Tänkte även att jag håller mig till Nikon för att kunna använda mina objektiv till den kamera jag köper.
Tacksam för alla råd!
 
Byter du ofta objektiv? Jag menar att om det är då som dammet kommer in så hjälper det inte mycket att ha vädertätning.
Fukt är nog värre då, det kommer ju in överallt, men det brukar ju inte bli imma på spegeln för det. Kondens bildas ju när varm fuktig luft träffar en kall yta (spegel). Så du ska nog förvara din kamera lite varmare även om jag ändå tycker det låter konstigt med kondens på spegeln?
 
Byter du ofta objektiv? Jag menar att om det är då som dammet kommer in så hjälper det inte mycket att ha vädertätning.
Fukt är nog värre då, det kommer ju in överallt, men det brukar ju inte bli imma på spegeln för det. Kondens bildas ju när varm fuktig luft träffar en kall yta (spegel). Så du ska nog förvara din kamera lite varmare även om jag ändå tycker det låter konstigt med kondens på spegeln?

Hej!
Ja jag byter objektiv ganska ofta och min kamera följer med mig på många strapatser. Allt från turer med snöskoter, båtturer, sandstranden, resor, kyslslagna utflykter med ner till -25 grader osv. Jag försöker alltid vara försiktig och förvara kameran i väska och låta den värmas upp sakta osv. Men det blir ändå en massa "grejer" i huset. Bl a därför funderar jag om D300s är mer vädertålig och så. Fläckarna på spegeln tolkar jag iaf som kondens, kan inte vara så mycket annat eftersom man inte håller på och pillar inne i huset annat än vid rengöring. Sen är det ju så också att jag har haft kameran i 3 år snart och skulle så klart vilja byta upp mig till en mer avancerad kamera.
 
En ny kamera innebär inte någon sorts magi.
Spegeln kan fortfarande drabbas av kondens och det finns ingen revolutionerande teknik som håller ute damm ur huset när du inte har något objektiv/lock. Men d300s är en tåligare kamera, absolut
 
En ny kamera innebär inte någon sorts magi.
Spegeln kan fortfarande drabbas av kondens och det finns ingen revolutionerande teknik som håller ute damm ur huset när du inte har något objektiv/lock. Men d300s är en tåligare kamera, absolut

Naturligtvis har man lock alt. objektiv på huset, annars får man ju skylla sig själv, eller hur! Sen är det ju den bakom kameran som gör bilderna, håller jag också med om! Men enligt dig så är det marginellt bättre att byta upp sig till en d300s, bara lite tåligare. Inga övriga kameraegenskaper som motiverar ett byte då med andra ord?
 
Naturligtvis har man lock alt. objektiv på huset, annars får man ju skylla sig själv, eller hur! Sen är det ju den bakom kameran som gör bilderna, håller jag också med om! Men enligt dig så är det marginellt bättre att byta upp sig till en d300s, bara lite tåligare. Inga övriga kameraegenskaper som motiverar ett byte då med andra ord?
Nja, det är väl snarare tvärt om. Skillnaderna i tålighet finns där men är inte så stora. Resten av kamerans egenskaper är det stor skillnad på som beroende på ekonomi helt klart kan motiver ett byte tycker jag. Mitt byte från D50 till D300 var mycket värt. ISO-egenskaper, alla lättåtkomliga inställningar (knappar i stället för menyer) och själva husets ergonomi är några stora fördelar. Filminspelning vet jag inte om jag tycker är viktigt, har aldrig haft det så jag saknar det inte men det skulle säkert vara roligt att experimentera med.
 
Nja, det är väl snarare tvärt om. Skillnaderna i tålighet finns där men är inte så stora. Resten av kamerans egenskaper är det stor skillnad på som beroende på ekonomi helt klart kan motiver ett byte tycker jag. Mitt byte från D50 till D300 var mycket värt. ISO-egenskaper, alla lättåtkomliga inställningar (knappar i stället för menyer) och själva husets ergonomi är några stora fördelar. Filminspelning vet jag inte om jag tycker är viktigt, har aldrig haft det så jag saknar det inte men det skulle säkert vara roligt att experimentera med.

Ok, tack för konstruktivt råd! Tycker du att det är en fördel att d300 har inbyggd fokusmotor? Det innebär väl något billigare objektiv också om man inte behöver köpa objektiv med inbyggd autofokus? Filminspelning är inte heller något som jag funderat på, eller kanske inte kommer att använda så mycket heller. Men det är ju som du skriver, en intressant funktion att få med på köpet!
 
Bortsett från att D300s är byggd i magnesiumlegering och har en bra vädertätning så är den bättre än D40x på allt. Enda nackdelen jag kan komma på är att D300s är betydligt större och tyngre än D40. Vissa tycker att det är positivt andra att det är negativt. Personligen föredrar jag en lätt kamera, men det är ju en smaksak.

D300s har bättre sensor, bättre ISO-egenskaper, bättre LCD, är snabbare, har en sensationellt bra AF med 51 punkter, sensorrengöring, Live View mm mm.

Beträffande problemet med kondens nu på vintern: ha med dig en vanlig plastpåse i väskan/ryggan/fickan och stoppa ner kameran i den och vira om ordentligt innan du går in i värmen och låt sen kameran få rumstemperatur innan du tar ur den ur påsen.
 
Bortsett från att D300s är byggd i magnesiumlegering och har en bra vädertätning så är den bättre än D40x på allt. Enda nackdelen jag kan komma på är att D300s är betydligt större och tyngre än D40. Vissa tycker att det är positivt andra att det är negativt. Personligen föredrar jag en lätt kamera, men det är ju en smaksak.

D300s har bättre sensor, bättre ISO-egenskaper, bättre LCD, är snabbare, har en sensationellt bra AF med 51 punkter, sensorrengöring, Live View mm mm.

Beträffande problemet med kondens nu på vintern: ha med dig en vanlig plastpåse i väskan/ryggan/fickan och stoppa ner kameran i den och vira om ordentligt innan du går in i värmen och låt sen kameran få rumstemperatur innan du tar ur den ur påsen.


Tack för konstruktiva råd! Det var ju ett bra tips med plastpåsen, för det är jättesvårt så här på vintern när man är ute och fotar under riktigt kalla dagar. Visserligen förkortar det tydligen kamerans livslängd med för mycket kyla, men å andra sidan får man väldigt vackra bilder!

Det låter som ett riktigt upp-köp med en 300 med andra ord. Liveview är faktiskt en funktion som jag saknat vid vissa tillfällen, kanske framför allt vid makrofotografering. Det är ju det där med tyngden då, men det kanske är svårt att hitta en likvärdig kamera som dessutom är lättare?
Tack!
 
Du kanske ska titta på D90 också? Inte lika avancerad som D300s i alla funktioner, men en utmärkt kamera som är mindre och lättare. Dessutom till ungefär halva priset.


Ja det har jag funderat på, frågade en försäljare (inte så klokt alla gånger, därför frågar jag här också!) och han tyckte inte att det var så stort steg från D40x till D90. Men det kanske är nog stort steg ändå från kameran jag har?
 
Hej ! Är dina objektiv vädertätade ? Annars har du ju ingen nytta av vädertätat hus heller ! Ska du inte satsa på vädertätad optik skulle jag råda dig en D90 istället.Den är ett jättelyft mot D40 i allt,även bildkvalite ! lägg dom sparade pengarna på bättre optik istället ! MVH.
 
Senast ändrad:
Hej ! Är dina objektiv vädertätade ? Annars har du ju ingen nytta av vädertätat hus heller ! MVH.

Ja det var ju en bra fråga! Ytterligare en aspekt! Det har jag faktiskt inte kollat! Fast om så inte är fallet får jag väl byta ut mina gamla objektiv successivt. Står det i informationen till optiken om de är vädertätade? Jag fotar mestadels utomhus och i många gånger utsatta förhållanden med köld, vatten, vind o dyl, så det lutar nog åt att jag satsar på d300s nu när jag har fått så mycket information och tips!
 
Ja det var ju en bra fråga! Ytterligare en aspekt! Det har jag faktiskt inte kollat! Fast om så inte är fallet får jag väl byta ut mina gamla objektiv successivt. Står det i informationen till optiken om de är vädertätade? Jag fotar mestadels utomhus och i många gånger utsatta förhållanden med köld, vatten, vind o dyl, så det lutar nog åt att jag satsar på d300s nu när jag har fått så mycket information och tips!

Jo det står under information om dom är tätade,och det är dyrt ! Den enda tillverkaren idag som har tätad billig optik,även den som följer med kameran är Pentax.Med deras nya K7 får du en kamera med kitoptik-allt tätat för under 10 tusen.finns även en 50-200 mm som är tätad för 2.700 kr,då får du kamera med 2 optik för under 13 tusen,värt att tänka på och den kameran är i samma klass som Nikons D300 ! På Mediamarkt ska tilläggas !
 
Glömde nämna tidigare att jag gillar dina bilder som du lagt ut här på FS! Du visar att det inte i första hand hänger på vilken utrustning man har, och att man kan ta kanonfina bilder med en billig nybörjarkamera.

Sen tänkte jag faktiskt ge ett annat kameratips som inte är menat att röra till det utan är ett seriöst och genomtänkt förslag... :)
Och det är att titta på Pentax K-7. Då får du en kanonfin vädertätad kamera med ett par fina vädertätade gluggar för mindre än vad D300s huset kostar, t ex här:

http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=3173

Jag plåtar själv en del i ganska tuffa miljöer och funderar på att byta från Nikon till Pentax för att få en utrustning som tål väder och vind bättre, för en rimlig kostnad. Dina Nikon-grejer kan du lätt sälja på Tradera eller Blocket.

Om du snöat in på Nikon kan du glömma ovanstående, annars rekommenderar jag att i alla fall läsa lite tester på Pentax K-7 innan du bestämmer dig.

Lycka till!
 
Jo det står under information om dom är tätade,och det är dyrt ! Den enda tillverkaren idag som har tätad billig optik,även den som följer med kameran är Pentax.Med deras nya K7 får du en kamera med kitoptik-allt tätat för under 10 tusen.finns även en 50-200 mm som är tätad för 2.700 kr,då får du kamera med 2 optik för under 13 tusen,värt att tänka på och den kameran är i samma klass som Nikons D300 ! På Mediamarkt ska tilläggas !

Ja det ska jag kolla, lät verkligen intressant! Ser nu att jag fick flera råd om samma kameramärke! Kanske det är så jag ska göra, behöver ju inte vara Nikon, var mest för alla objektiv jag har till den som jag tänkte fortsätta med det!
Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.