** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Från B&H i USA.. Undvika tullen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som vill slippa undan tull och moms vid import, är ni samma personer som ondgör er över att det inte finns en kamerabutik i er närhet med bra sortiment på hyllan.
Och försöker ni oxå slippa momsen på varor ni handlar i butiker här hemma?

Det finns ju ett billigare alternativ om man är snål o det är ju import från t ex England, billigare och helt inom EU-avtalet. Visserligen gör det inte den lokala handlare gladare, men i vilket fall som helst följs lagen.

Skilj på sådant du väljer att betala själv och sådant du tvingas av staten att betala.
Om man anlitar ett transportföretag väljer man att betala frakten.
Om man importerar själv väljer man att betala skatt och moms.

Båda alternativen innehåller lika mycket val och tvång, så det är ingen större skillnad.

Skilj på sådant du väljer att betala själv och sådant du tvingas av staten att betala.
Det är faktiskt staten som tvingar dig att betala för mjölken på Ica också. Hade inte staten inrättat en lag mot stöld skulle du kunna ta med dig hur mycket gratismjölk du vill.

Om det handlar om ordinär blixt, varför USA ?
En del postorderfirmor i England där man har 15% moms har på många saker attraktiva priser. Man har garanti och det kostar förmodligen något mer att skicka för garanti men inte så fasligt mycket mer än inom Sverige. Skull köpt en Speedlite 430ex II där man Rajala hade endags rabatt och sålde dem för 2090 här. Jag beställde ett ef 50mm 1,8 från digital-cameras.com för £80 + £8 frakt, gick som på räls, beställde på torsdag kväll, det skickades på fredagen och på måndagen levererade DHL. Allt helt lagligt och ingen tull inblandad inom EU.

Smågrejor som motljuskydd filter, adaptrar etc beställer man från e-bay till fyndpriser, hittills inget fastnat hos tullen men det har mest rört sig om några hundringar. Beställde precis en OC-E3 ”Canon” blixtkabel för 176 kr plus ett par omnibouncers för 25 kr st. Även om det skulle läggas på 30% är det hemma. Det är för mig obegripligt att folk verkar beredda att betala mer än 300 kr för en plastkopp som är mycket simplare än en Hammarplast matlåda för 40 kr.

En ”piratkabel” + två omnibouncers från Cyberphoto skulle ha kostat 1050 utan frakt., hade jag valt en originalkabel hade det blivit ytterligare 250 kr. Från e-bay kommer det förmodligen inte att kosta max 250 kr. Jag har att se till min egen ekonomi och är inge välgörenhetsinrättning för svenska småföretagare som vanligen inte ägnar sig åt välgörenhet för sådana som mig.

Stordrift och postorder är bra, det är ändå bara i storstäderna som det kan bära sig med fotobutik, dör de flesta här i landet som faktiskt bor utan för de större tätorterna är den lokale handlaren inget alternativ. Jag tycker stora varuhus som Willys etc är bra, jag klara alldeles utmärkt att själv plocka ihop vad jag skall ha och har inget som helst behov av att en massa ”personal” finns tillhands. Jag får bättre information om kameraprodukter på tillverkarnas hemsidor, mer eller mindre kvalificerade tester och inte minst kvalificerade forum som t.ex. fotosidan.se.

Om landets regering vill missgynna landets småföretagare med en extremt hög konsumtionskatt moms 25% och samtidigt propagera för EU integration kan jag inte hjälpa det. Personligen tror jag att en lägre moms hade hjälpt landets småföretagare betydligt mer än Borg och alliansens ambitioner att pressa lönerna för de som redan har låga löner.

Senast ändrad:
Om man anlitar ett transportföretag väljer man att betala frakten.
Om man importerar själv väljer man att betala skatt och moms.
Nej, det senare gör man naturligtvis inte. Om det vore frivilligt att betala skatt och moms så skulle många låta bli.

Båda alternativen innehåller lika mycket val och tvång, så det är ingen större skillnad.
Nej, om man anlitar ett transportföretag så har man aktivt och frivilligt ingått ett avtal. Det finns ingen frivillighet i att betala skatt.

Det är faktiskt staten som tvingar dig att betala för mjölken på Ica också. Hade inte staten inrättat en lag mot stöld skulle du kunna ta med dig hur mycket gratismjölk du vill.
Det finns ganska många människor som respekterar äganderätt utan statens inblandning.

Okej, men då ändrar jag min frågeställning en aning då.

Hur många postorderpaket av 10 fastnar i tullen och tullas? Jag skulle gärna vilja höra om det finns någon här som ofta beställt från utlandet och som vet hur stor chansen är att man "klarar sig".

Nästan alla paket som skickas blir det tull/moms på om avsändaren inte fuskat med tull-deklarationen

Klart det går att skicka efter via postorder från USA. Du måste ha blandat ihop "postorder" med något annat.

Precis min uppfattning oxå, på en naiv fråga "Hur många postorderpaket av 10 fastnar i tullen och tullas?"

Hur får man reda på det egentligen, kanske tullen kan ge svaret, - hur stor chans har man att smuggla, vilken tid på året, vilken dag är bäst, när är bemanningen lägst?

Ring tullen på närmaste flygplats!

Okej, men då ändrar jag min frågeställning en aning då.

Hur många postorderpaket av 10 fastnar i tullen och tullas? Jag skulle gärna vilja höra om det finns någon här som ofta beställt från utlandet och som vet hur stor chansen är att man "klarar sig".

Det fungerar inte så att det är stickprov och några paket fastnar i tullen. Alla paket som kommer från USA och har tulldeklaration läser posten vad det står på den. Sen öppnas givetvis inte alla

Precis min uppfattning oxå, på en naiv fråga "Hur många postorderpaket av 10 fastnar i tullen och tullas?"

Hur får man reda på det egentligen, kanske tullen kan ge svaret, - hur stor chans har man att smuggla, vilken tid på året, vilken dag är bäst, när är bemanningen lägst?

Ring tullen på närmaste flygplats!

Skickas det som ett paket med posten så är det posten som kollar det, inte tullarna som står på flygplatsen

Det gör det. Man kan lämna samhället, dvs försvinna och strunta i allt som samhället tillhandahåller (sjukvård, vägar, mm) alternativt emigrera till en region utan skatter, t.ex. antarktis.

Jag tycker inte att det kvalificerar som frivillighet. Att fly förtryckaren är något man gör för att man inte har något annat val (förutom att fortsätta att vara förtryckt, förstås).

Det är ungefär samma resonemang som att flytta det mobbade barnet till en annan skola istället för att flytta på mobbaren.

som återgång till den ursprungliga frågan kan jag dela med mig av min erfarenhet av det svenska tullverket..

Jag har köpt lite objektiv och tillbehör från USA och asien via ebay, ibland har de fastnat i tullen, ibland inte.
Det mönstret jag noterat är att om värdet på varan är under 1000 kr så har jag klarat mig utan tull, men inte över denna gräns.
Nu vet jag inte om jag hittills haft tur, eller om det är en policy hos tullverket att under 1000 kr är för lite för att bry sig om, men räkna för säkerhets skull med ett påslag på 7% tullavgift för objektiv och 25% på allt för momsen.
Glöm sedan inte bort att de avgifterna beräknas på prissumman INKLUSIVE frakten, vilket gör att det kan sticka iväg ännu lite mer i kostnad.
Som det tidigare har sagts, överväg möjligheterna att köpa från UK nu när pundet är toklågt.

En viktig sak att komma ihåg är att "världsgaranti" inte alltid betyder det du tror. Det kan t.ex. innebära att tillverkaren står för reparation av varan oavsett var i världen du bor, men att du måste skicka varan till inköpslandet för reparation, istället för att få den utförd i ditt hemland.
Detta för att det är tillverkarnas agenter i de olika länderna som ofta står för garantireparationskonstnader, inte huvudorganisationen.
T.ex står Nikon Sverige för reparationer av nikonutrustning inköpt i Sverige, men har du köpt något i USA är risken stor att du blir tvungen att posta varan till Nikon USA för reparation.

Ungefär 50% av mina Ebayköp har jag fått betala alla avgifter på, även om jag räknar med att det skall ske blir jag lite glad om det slinker omärkt förbi.

Vad jag inte förstår är att ni som ser skatt o moms som "förtryck", varför utsätta er för detta? Jobba svart och köp era prylar på blocket vetja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar