Cronholm
Aktiv medlem
Momsen är väl nu 15% i England, eller har de ändrat tillbaka?
15 % är det nog ja. Desto bättre!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Momsen är väl nu 15% i England, eller har de ändrat tillbaka?
Om du köper utrustning i USA och använder den där behöver du förstås inte betala tull och svensk moms. Men om du tar in utrustningen i Sverige är du skyldig att betala tull och moms, om värdet är över 4300 kr. Oberoende av orsaken till inköpet. Oberoende av om utrustningen är ny eller begagnad.
Kanske missförstår jag dig, men hävdar vi inte samma sak?Kan du upplysa mig om var exakt du fått informationen från. För mig är detta inte självklart. Om jag nu åkte till USA, köpte en bil och körde med den där, så är min uppfattning att jag ändå skulle behöva betala tull och moms på den om jag fraktade den till Sverige.
Det är uppenbarligen en ganska vanlig uppfattning att det skulle vara moraliskt okej att "stjäla" några tusenlappar genom att smuggla varor förbi moms- och tullskyldighet, men moraliskt förkastligt att t ex sno varor för motsvarande värde i en butik. Personligen har jag svårt att förstå det resonemanget -- men du kanske kan förklara?Måste även säga att jag inte känner mig som varken butikstjuv eller familjemördare om ett paket gått igenom utan att förtullas.
Ni som drar sådana referenser, är ni lika ärliga i allt ni gör?
Det är uppenbarligen en ganska vanlig uppfattning att det skulle vara moraliskt okej att "stjäla" några tusenlappar genom att smuggla varor förbi moms- och tullskyldighet, men moraliskt förkastligt att t ex sno varor för motsvarande värde i en butik. Personligen har jag svårt att förstå det resonemanget -- men du kanske kan förklara?
Kanske missförstår jag dig, men hävdar vi inte samma sak?
Om du är i en fotobutik och klämmer på nya prylar och en kamera råkar slinka ner i din väska/ficka, tycker du då att det är omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera detta till personalen när du lämnar butiken? Kan du i så fall förklara den moraliska skillnaden mellan de två situationerna?Jag ser det inte som omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera till tullen om ett paket har slunkit förbi kontrollerna. Rapporterar ni alltid in alla försändelser från utlandet som har sluppit förbi tullen av misstag?
Om du är i en fotobutik och klämmer på nya prylar och en kamera råkar slinka ner i din väska/ficka, tycker du då att det är omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera detta till personalen när du lämnar butiken? Kan du i så fall förklara den moraliska skillnaden mellan de två situationerna?
Hur kan du jämföra en butiksstöld med att smita från tullen?? Om jag har köpt en produkt från butik i USA och betalt för den, så anser jag att jag att produkten är färdigbetald och min!Om du är i en fotobutik och klämmer på nya prylar och en kamera råkar slinka ner i din väska/ficka, tycker du då att det är omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera detta till personalen när du lämnar butiken? Kan du i så fall förklara den moraliska skillnaden mellan de två situationerna?
Men kan du förklara varför du tycker att du bara behöver följa vissa lagar? Om jag förstår dig rätt tycker du att man ska följa lagen om att inte stjäla i butiker, men tycker inte man behöver följa lagen om att betala moms och eventuell tull. Finns det andra lagar som också är okej att strunta i, t ex lagen om att betala inkomstskatt?Hur kan du jämföra en butiksstöld med att smita från tullen?? Om jag har köpt en produkt från butik i USA och betalt för den, så anser jag att jag att produkten är färdigbetald och min!
Men kan du förklara varför du tycker att du bara behöver följa vissa lagar? Om jag förstår dig rätt tycker du att man ska följa lagen om att inte stjäla i butiker, men tycker inte man behöver följa lagen om att betala moms och eventuell tull. Finns det andra lagar som också är okej att strunta i, t ex lagen om att betala inkomstskatt?
Du skulle ju kunna fråga dom om dom gör "diskreta" paket?
Jag tror väl kanske inte detta bör diskuteras på en sida som denna hur man ska smuggla in prylar till Sverige.
Om frågan ställts där du undrade hur det ligger till med tullreglerna till Sverige hade det varit en annan sak.
Det är iaf. vad jag tycker!
Om jag har förstått ditt resonemang rätt så anser du att straffsatsen för insmugglad redan betald kamera bör vara samma som att du stoppat kameran i en väska och gå utan att betala för den?
Kan inte du ta och konkret förklara hur du drar paralleller till stöld från butik och redan betald vara utomlands?
Är du av den åsikten att du tycker påläggsskatt för billig el i form av vindkraftverk för enstaka villor är rimlig för att jämna ut för dyrare energi? Varför?
Är inte staten den största av tjuvar när det väl kommer till kritan. Jag betalar gärna skatt men det finns otaliga exempel som visar på ett skattesystem som förtrycker och roffar till höger och vänster.
Jag tycker det känns lite snedvridet av staten att hålla på med momssatser vid inköp i så liten skala. Hur kommer de fram till schablonsumman 4300:- t ex? Fallerar hela bnp om vi slutar momsskydda enstaka kamerainköp?
Us against the state
Om jag har förstått ditt resonemang rätt så anser du att straffsatsen för insmugglad redan betald kamera bör vara samma som att du stoppat kameran i en väska och gå utan att betala för den?
Kan inte du ta och konkret förklara hur du drar paralleller till stöld från butik och redan betald vara utomlands?
Är du av den åsikten att du tycker påläggsskatt för billig el i form av vindkraftverk för enstaka villor är rimlig för att jämna ut för dyrare energi? Varför?
Är inte staten den största av tjuvar när det väl kommer till kritan. Jag betalar gärna skatt men det finns otaliga exempel som visar på ett skattesystem som förtrycker och roffar till höger och vänster.
Jag tycker det känns lite snedvridet av staten att hålla på med momssatser vid inköp i så liten skala. Hur kommer de fram till schablonsumman 4300:- t ex? Fallerar hela bnp om vi slutar momsskydda enstaka kamerainköp?
Us against the state
Jag förstår inte alls ditt resonemang!
Du kallar dig frilansfotograf och är förmodligen momsredovisningsskyldig egenföretagare som ändå drar av momsen och låter dina kunder betala vad det kostar. Vad är ditt problem då med att bedriva handel? Eller du är bara en provocerande fuskepelle?
Använder du bilbälte varenda gång du åker eller kör bil? Har du aldrig laddat ner en piratkopierad låt eller film från Internet? Har du aldrig druckit alkohol på allmän plats?Men kan du förklara varför du tycker att du bara behöver följa vissa lagar? Om jag förstår dig rätt tycker du att man ska följa lagen om att inte stjäla i butiker, men tycker inte man behöver följa lagen om att betala moms och eventuell tull. Finns det andra lagar som också är okej att strunta i, t ex lagen om att betala inkomstskatt?
Massa fruntimmers rundsnack bara, inget praktiskt handlingskraftigt tips!
Var en riktig man, smuggla in allt du tänkt köpa, återkom och berätta hur det gick sedan!