Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från B&H i USA.. Undvika tullen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du köper utrustning i USA och använder den där behöver du förstås inte betala tull och svensk moms. Men om du tar in utrustningen i Sverige är du skyldig att betala tull och moms, om värdet är över 4300 kr. Oberoende av orsaken till inköpet. Oberoende av om utrustningen är ny eller begagnad.

Kan du upplysa mig om var exakt du fått informationen från. För mig är detta inte självklart. Om jag nu åkte till USA, köpte en bil och körde med den där, så är min uppfattning att jag ändå skulle behöva betala tull och moms på den om jag fraktade den till Sverige.

Detta gäller såvida man inte tar med saker som flyttgods, men då måste man ha bott ett år i landet och ägt sakerna i ett halvår.
 
Jag har handlat en del på ebay och utlänska internetbutiker och mina erfarenheter är att från USA får man i princip alltid betala ev tull + moms + avgift (en DVD-film för 70kr kostade mig nästan 250kr)
Från asien brukar paket gå igenom lättare, men ljuger de för mycket kommer du få skicka faktura eller utdraget som visar vad du betalt för varan.
Mitt tips är att alltid räkna med + 30% på import utanför EU, se det som en bonus om du slipper betala.
Som tigare sagt...kolla butiker från england, pundet är lågt nu.

Måste även säga att jag inte känner mig som varken butikstjuv eller familjemördare om ett paket gått igenom utan att förtullas.
Ni som drar sådana påståenden, är ni lika ärliga i allt ni gör?
 
Kan du upplysa mig om var exakt du fått informationen från. För mig är detta inte självklart. Om jag nu åkte till USA, köpte en bil och körde med den där, så är min uppfattning att jag ändå skulle behöva betala tull och moms på den om jag fraktade den till Sverige.
Kanske missförstår jag dig, men hävdar vi inte samma sak?

Måste även säga att jag inte känner mig som varken butikstjuv eller familjemördare om ett paket gått igenom utan att förtullas.
Ni som drar sådana referenser, är ni lika ärliga i allt ni gör?
Det är uppenbarligen en ganska vanlig uppfattning att det skulle vara moraliskt okej att "stjäla" några tusenlappar genom att smuggla varor förbi moms- och tullskyldighet, men moraliskt förkastligt att t ex sno varor för motsvarande värde i en butik. Personligen har jag svårt att förstå det resonemanget -- men du kanske kan förklara?
 
Jag ser det inte som omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera till tullen om ett paket har slunkit förbi kontrollerna. Rapporterar ni alltid in alla försändelser från utlandet som har sluppit förbi tullen av misstag?
 
Det är uppenbarligen en ganska vanlig uppfattning att det skulle vara moraliskt okej att "stjäla" några tusenlappar genom att smuggla varor förbi moms- och tullskyldighet, men moraliskt förkastligt att t ex sno varor för motsvarande värde i en butik. Personligen har jag svårt att förstå det resonemanget -- men du kanske kan förklara?

Det jag sa var att jag räknar med + 30% på paket utanför EU.
Skulle ett paket gå igenom utan att förtullas kan jag ärligt erkänna att jag inte ringer och säger att de missat mitt paket.
Moraliskt riktigt??? nä!!! men jag känner mig inte som butikstjuv eller familjemördare för det...
 
Bästa rådet är att emigrera till Disneyland och fota där. Det är ingen tull eller moms på bilderna du sen skickar till Sverige, via e-mail...

Import från England är det tull och "momsfritt", Pundet är väldigt lågt nu. Bra priser på både nytt och begagnat vad gäller fotogrejor.
 
Jag ser det inte som omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera till tullen om ett paket har slunkit förbi kontrollerna. Rapporterar ni alltid in alla försändelser från utlandet som har sluppit förbi tullen av misstag?
Om du är i en fotobutik och klämmer på nya prylar och en kamera råkar slinka ner i din väska/ficka, tycker du då att det är omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera detta till personalen när du lämnar butiken? Kan du i så fall förklara den moraliska skillnaden mellan de två situationerna?
 
Om du är i en fotobutik och klämmer på nya prylar och en kamera råkar slinka ner i din väska/ficka, tycker du då att det är omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera detta till personalen när du lämnar butiken? Kan du i så fall förklara den moraliska skillnaden mellan de två situationerna?

En sådan ytterligt korkad jämförelse känner jag inget större behov av att bemöta med något förklarande.
 
Om du är i en fotobutik och klämmer på nya prylar och en kamera råkar slinka ner i din väska/ficka, tycker du då att det är omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera detta till personalen när du lämnar butiken? Kan du i så fall förklara den moraliska skillnaden mellan de två situationerna?
Hur kan du jämföra en butiksstöld med att smita från tullen?? Om jag har köpt en produkt från butik i USA och betalt för den, så anser jag att jag att produkten är färdigbetald och min!

Sedan ser jag faktiskt tullen som ett gäng bovar som ska klå mig på pengar för en produkt som jag redan köpt. Jag kommer alltid att undvika deras klor om jag kan, och jag kommer inte att sova dåligt p.g.a det.

Jag förstår att tullen är nödvändig och att de gör ett viktigt arbete. Leta efter knark, vapen och grövre smuggling. Men när de ska jävlas med mig som privatperson och klå mig på pengar för någonting som jag redan betalat för i butik utomlands, nej då kan de fara och flyga!
 
Senast ändrad:
Hur kan du jämföra en butiksstöld med att smita från tullen?? Om jag har köpt en produkt från butik i USA och betalt för den, så anser jag att jag att produkten är färdigbetald och min!
Men kan du förklara varför du tycker att du bara behöver följa vissa lagar? Om jag förstår dig rätt tycker du att man ska följa lagen om att inte stjäla i butiker, men tycker inte man behöver följa lagen om att betala moms och eventuell tull. Finns det andra lagar som också är okej att strunta i, t ex lagen om att betala inkomstskatt?
 
konstigt

Men kan du förklara varför du tycker att du bara behöver följa vissa lagar? Om jag förstår dig rätt tycker du att man ska följa lagen om att inte stjäla i butiker, men tycker inte man behöver följa lagen om att betala moms och eventuell tull. Finns det andra lagar som också är okej att strunta i, t ex lagen om att betala inkomstskatt?

Om jag har förstått ditt resonemang rätt så anser du att straffsatsen för insmugglad redan betald kamera bör vara samma som att du stoppat kameran i en väska och gå utan att betala för den?

Kan inte du ta och konkret förklara hur du drar paralleller till stöld från butik och redan betald vara utomlands?

Är du av den åsikten att du tycker påläggsskatt för billig el i form av vindkraftverk för enstaka villor är rimlig för att jämna ut för dyrare energi? Varför?
Är inte staten den största av tjuvar när det väl kommer till kritan. Jag betalar gärna skatt men det finns otaliga exempel som visar på ett skattesystem som förtrycker och roffar till höger och vänster.

Jag tycker det känns lite snedvridet av staten att hålla på med momssatser vid inköp i så liten skala. Hur kommer de fram till schablonsumman 4300:- t ex? Fallerar hela bnp om vi slutar momsskydda enstaka kamerainköp?

Us against the state
 
Du skulle ju kunna fråga dom om dom gör "diskreta" paket?
Jag tror väl kanske inte detta bör diskuteras på en sida som denna hur man ska smuggla in prylar till Sverige.
Om frågan ställts där du undrade hur det ligger till med tullreglerna till Sverige hade det varit en annan sak.
Det är iaf. vad jag tycker!

Nej, dom har logga på paketet och är seriösa.
Du får alltid betala moms och tull på varorna.
 
Om jag har förstått ditt resonemang rätt så anser du att straffsatsen för insmugglad redan betald kamera bör vara samma som att du stoppat kameran i en väska och gå utan att betala för den?

Kan inte du ta och konkret förklara hur du drar paralleller till stöld från butik och redan betald vara utomlands?

Är du av den åsikten att du tycker påläggsskatt för billig el i form av vindkraftverk för enstaka villor är rimlig för att jämna ut för dyrare energi? Varför?
Är inte staten den största av tjuvar när det väl kommer till kritan. Jag betalar gärna skatt men det finns otaliga exempel som visar på ett skattesystem som förtrycker och roffar till höger och vänster.

Jag tycker det känns lite snedvridet av staten att hålla på med momssatser vid inköp i så liten skala. Hur kommer de fram till schablonsumman 4300:- t ex? Fallerar hela bnp om vi slutar momsskydda enstaka kamerainköp?

Us against the state

Jag förstår inte alls ditt resonemang!

Du kallar dig frilansfotograf och är förmodligen momsredovisningsskyldig egenföretagare som ändå drar av momsen och låter dina kunder betala vad det kostar. Vad är ditt problem då med att bedriva handel? Eller du är bara en provocerande fuskepelle?
 
Om jag har förstått ditt resonemang rätt så anser du att straffsatsen för insmugglad redan betald kamera bör vara samma som att du stoppat kameran i en väska och gå utan att betala för den?

Kan inte du ta och konkret förklara hur du drar paralleller till stöld från butik och redan betald vara utomlands?

Är du av den åsikten att du tycker påläggsskatt för billig el i form av vindkraftverk för enstaka villor är rimlig för att jämna ut för dyrare energi? Varför?
Är inte staten den största av tjuvar när det väl kommer till kritan. Jag betalar gärna skatt men det finns otaliga exempel som visar på ett skattesystem som förtrycker och roffar till höger och vänster.

Jag tycker det känns lite snedvridet av staten att hålla på med momssatser vid inköp i så liten skala. Hur kommer de fram till schablonsumman 4300:- t ex? Fallerar hela bnp om vi slutar momsskydda enstaka kamerainköp?

Us against the state

Massa fruntimmers rundsnack bara, inget praktiskt handlingskraftigt tips!

Var en riktig man, smuggla in allt du tänkt köpa, återkom och berätta hur det gick sedan!
 
Jag förstår inte alls ditt resonemang!

Du kallar dig frilansfotograf och är förmodligen momsredovisningsskyldig egenföretagare som ändå drar av momsen och låter dina kunder betala vad det kostar. Vad är ditt problem då med att bedriva handel? Eller du är bara en provocerande fuskepelle?

Jag svarar åt den som startat tråden samt tycker vissa tappat perspektivet när de jämför stöld från butik i sverige med att ta in en kamera genom tullen.
Tycker inte ämnet är svart eller vitt.
 
Men kan du förklara varför du tycker att du bara behöver följa vissa lagar? Om jag förstår dig rätt tycker du att man ska följa lagen om att inte stjäla i butiker, men tycker inte man behöver följa lagen om att betala moms och eventuell tull. Finns det andra lagar som också är okej att strunta i, t ex lagen om att betala inkomstskatt?
Använder du bilbälte varenda gång du åker eller kör bil? Har du aldrig laddat ner en piratkopierad låt eller film från Internet? Har du aldrig druckit alkohol på allmän plats?

Ja där ser du. Det finns lagar som man väljer att strunta i.
 
Totalt OT

Massa fruntimmers rundsnack bara, inget praktiskt handlingskraftigt tips!

Var en riktig man, smuggla in allt du tänkt köpa, återkom och berätta hur det gick sedan!
Hmmm... intressant att "rundsnacket" här verkar skötas av några manliga medlemmar, om jag nu uppfattat förnamnen rätt då förstås. Dessutom sitter det kvar några besuttna män i regeringen som inte betalade sin tv-licens medan de kvinnliga förbrytarna tog konsekvenserna av att bli avslöjade och avgick. Intressant det också! ;o)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.