ErlandH
Aktiv medlem
1. Nej, jag tycker inte att straffsatsen nödvändigtvis behöver vara identisk. Fast det är lite intressant att straffen i svensk lag för varusmuggling respektive stöld råkar vara exakt desamma: böter eller fängelse i högst två år. (För övrigt haltar din jämförelse betänkligt -- det ena brotten rör en summa som är ungefär 20 procent av den andra.)Om jag har förstått ditt resonemang rätt så anser du att straffsatsen för insmugglad redan betald kamera bör vara samma som att du stoppat kameran i en väska och gå utan att betala för den?
Jag tycker det känns lite snedvridet av staten att hålla på med momssatser vid inköp i så liten skala.
2. Då måste du tycka att det är ännu konstigare att man betala moms när du köper t ex en kasse mat eller en ny skjorta... Hur mycket ska en pryl kosta för att det ska vara rimligt att ta ut moms? 10000 kr? 100000 kr? En miljon?
1. Ja, utom när jag kör/åker i en bil som saknar bilbälte.Använder du bilbälte varenda gång du åker eller kör bil? Har du aldrig laddat ner en piratkopierad låt eller film från Internet? Har du aldrig druckit alkohol på allmän plats?
2. Det får jag erkänna att jag gjort. Mest har jag laddat ner musik som jag redan äger ett lagligt exemplar av, dvs en LP-skiva som jag inte orkar digitalisera själv. Men det har hänt att jag laddat ner annat också. Dock var det ganska längesedan sist.
3. Det finns ingen lag som förbjuder alkoholförtäring på allmän plats.
För övrigt väntar jag fortfarande på att någon ska förklara för mig varför de anser det moraliskt acceptabelt att smita från momsskyldighet men moraliskt förkastligt att stjäla från en butik. Jag tycker det är en intressant filosofisk diskussion och hoppas att någon av er som hävdar detta ska ha argument som får mig att ompröva min egen uppfattning.
Senast ändrad: