Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från B&H i USA.. Undvika tullen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag har förstått ditt resonemang rätt så anser du att straffsatsen för insmugglad redan betald kamera bör vara samma som att du stoppat kameran i en väska och gå utan att betala för den?
Jag tycker det känns lite snedvridet av staten att hålla på med momssatser vid inköp i så liten skala.
1. Nej, jag tycker inte att straffsatsen nödvändigtvis behöver vara identisk. Fast det är lite intressant att straffen i svensk lag för varusmuggling respektive stöld råkar vara exakt desamma: böter eller fängelse i högst två år. (För övrigt haltar din jämförelse betänkligt -- det ena brotten rör en summa som är ungefär 20 procent av den andra.)
2. Då måste du tycka att det är ännu konstigare att man betala moms när du köper t ex en kasse mat eller en ny skjorta... Hur mycket ska en pryl kosta för att det ska vara rimligt att ta ut moms? 10000 kr? 100000 kr? En miljon?

Använder du bilbälte varenda gång du åker eller kör bil? Har du aldrig laddat ner en piratkopierad låt eller film från Internet? Har du aldrig druckit alkohol på allmän plats?
1. Ja, utom när jag kör/åker i en bil som saknar bilbälte.
2. Det får jag erkänna att jag gjort. Mest har jag laddat ner musik som jag redan äger ett lagligt exemplar av, dvs en LP-skiva som jag inte orkar digitalisera själv. Men det har hänt att jag laddat ner annat också. Dock var det ganska längesedan sist.
3. Det finns ingen lag som förbjuder alkoholförtäring på allmän plats.

För övrigt väntar jag fortfarande på att någon ska förklara för mig varför de anser det moraliskt acceptabelt att smita från momsskyldighet men moraliskt förkastligt att stjäla från en butik. Jag tycker det är en intressant filosofisk diskussion och hoppas att någon av er som hävdar detta ska ha argument som får mig att ompröva min egen uppfattning.
 
Senast ändrad:
Verkligheten är ju inte alltid svartvit. Handlar man för 1000kr och butiken drar en krona för lite så kanske man inte påtalar det men om de drar 500kr för lite så kanske man gör det. Hederlig som man är. Om det inte är de förhatliga Elgiganten, OnOff eller liknande förstås. Då kanske man ser det som en "bra" affär man gjort. Men är det Svenne runt hörnet så halar man upp plånboken och ger han en krona, för rätt skall vara rätt Eller?
 
Jag ser det inte som omoraliskt att låta bli att själv aktivt rapportera till tullen om ett paket har slunkit förbi kontrollerna. Rapporterar ni alltid in alla försändelser från utlandet som har sluppit förbi tullen av misstag?

Men nu är ju trådens fråga om hur man aktivt skall bete sig för att se till att något slinker förbi. Inte hur man skall göra om det har gjort det.

/M
 
Trist att läsa dessa återkommande diskussioner på Fotosidan om hur man bäst fuskar med momsen och tullen vid import från USA.
 
Ett bra ställe att titta på om man undrar om vad som gäller med tullavgifter och liknande:

http://www.tullverket.se/tullguiden.4.4ab1598c11632f3ba9280003131.html

För att svara på trådskaparens inlägg:

Gåvor värda mindre än 500kr betalar man ingen tull/moms på, gåvor upp till 1500 betalar man moms på men ingen tull (även moms på fraktkostnaden) gåvor värda över 1500kr räknas på samma sätt som en vara man har köpt, dvs man betalar tull enligt den tullsats som gäller för det föremål som skickas, sedan betalar man moms på gåvovärdet+frakten+tullavgiften. Oftast så är det fraktföretagen som sköter om inkasserandet av eventuella moms/tullavgifter i samband med leveransen och man brukar också få betala en avgift för den servicen.

Värt att tänka på om man skulle be någon försäljare att deklarera ett lägre värde på det som skickas är att eventuell transportförsäkring bara täcker värdet som deklareras på paketet.

Kan tycka att det är lite förvånande att det trots fraktkostnader/moms/tull rätt ofta ändå är billigare att köpa saker från andra sidan jordklotet, ofta då med tillverkarens världsgaranti.
 
Det är uppenbarligen en ganska vanlig uppfattning att det skulle vara moraliskt okej att "stjäla" några tusenlappar genom att smuggla varor förbi moms- och tullskyldighet, men moraliskt förkastligt att t ex sno varor för motsvarande värde i en butik. Personligen har jag svårt att förstå det resonemanget -- men du kanske kan förklara?

Stjäl man en vara i en butik så har man ju tillgripit någon annans egendom. Smugglar man så har staten inte fått sina beskyddarpengar.

Tull är i allmänhet skadligt för ekonomin. Frihandel gynnar alla, så man skadar (i princip) ingen genom att låta bli att betala tull.

Jag uppmanar dock ingen att smuggla. Det rätta sättet att införa frihandel är genom politiska beslut. Resonemanget ovan är bara för att visa hur man kan tycka att det är moraliskt förkastligt att stjäla och samtidigt tycka att det är god moral att smuggla.
 
Senast ändrad:
Jag tror att två av de vanligast förekommande frågorna i detta forum är

a) Någon har använt min bild utan att betala för sig. Hur skall jag få denna att göra det?

b) Hur skall jag göra för att köpa något utan att betala för mig?

kanske inte (förhopppningsvis inte) av samma personer

/M
 
Tull är i allmänhet skadligt för ekonomin. Frihandel gynnar alla, så man skadar (i princip) ingen genom att låta bli att betala tull.
Jag uppmanar dock ingen att smuggla. Det rätta sättet att införa frihandel är genom politiska beslut. Resonemanget ovan är bara för att visa hur man kan tycka att det är moraliskt förkastligt att stjäla och samtidigt tycka att det är god moral att smuggla.
Intressant resonemang -- att det skulle vara okej att bryta mot en lag om man tycker att den är felaktig. Fast nu är det ju ingen tull på digitalkameror, så det har kanske inte så mycket med den här diskussionen att göra.
 
Intressant resonemang -- att det skulle vara okej att bryta mot en lag om man tycker att den är felaktig.
Det är väl ett ganska vanligt resonemang i moralfilosofiska sammanhang? Klassikern är huruvida en soldat ska lyda en uppenbart omoralisk order (som t.ex. att delta i folkmord). Ordervägran brukar ju vara klart olagligt.

Fast nu är det ju ingen tull på digitalkameror, så det har kanske inte så mycket med den här diskussionen att göra.

Införselmomsen är också ett handelshinder.
 
Det är väl ett ganska vanligt resonemang i moralfilosofiska sammanhang? Klassikern är huruvida en soldat ska lyda en uppenbart omoralisk order (som t.ex. att delta i folkmord). Ordervägran brukar ju vara klart olagligt.
Nu tänker du fel. Folkmordet är ett mycket allvarligare brott än ordervägran. Både moraliskt och juridiskt är det rimligt att begå ett mindre brott för att undvika ett allvarligare.
 
Folkmord var bara ett exempel. Ta något annat om du vill. Något som enligt landets lagar är i enlighet med lagen, men som vi skulle betrakta som omoraliskt. T.ex. att tortera en fånge.
 
Jag tror att två av de vanligast förekommande frågorna i detta forum är

a) Någon har använt min bild utan att betala för sig. Hur skall jag få denna att göra det?

b) Hur skall jag göra för att köpa något utan att betala för mig?

kanske inte (förhopppningsvis inte) av samma personer

/M

Det är nog inte endast bland de vanligast förekommande frågorna, utan också de frågor som tillställs det största värdet.

Andemeningen tycks vara att det är fint att inte göra rätt för sig för egen del, men absolut nödvändigt att andra gör rätt för sig. Att lyckas smuggla in något, d.v.s. föra in något till det här landet, utan att göra rätt för sig tycks vara den mest beundransvärda bedriften för vissa.
 
Nu har jag inte hunnit läsa ordentligt alla inlägg, mitt intresse är nämligen praktisk fotografering, har varit ute nu några timmar, med kameran, - men att begå folkmord och tortyr, bara för att undvika en tullavgift, lite väl drastiskt.

För det var väl här en tråd, om "Från B&H i USA. Undvika tullen?", vaa?
 
Införselmomsen är också ett handelshinder.[/QUOTE]

Införselmoms skiljer sig inte från vanlig moms. Handlar du inom EU så blir det vanlig moms. Handlar du utanför EU får du betala införselmoms vid gränsen hem.Hur nu detta kan bli ett handleshinder övergår mitt förstånd.
 
Då är även frakten ett handelshinder. Dessutom ett handelshinder som diskriminerar länder långt bort. Vi kanske ska utöka diskussionen till att även handla om hur man lurar FedEx, UPS, m.fl. på fraktkostnaden?

Skilj på sådant du väljer att betala själv och sådant du tvingas av staten att betala.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.