Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från 60D till 5D - optikfråga (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

klute

Avslutat medlemskap
Har en 60D men funderar på att byta till en 5Dmk2.
Men undrar du över två av mina optiker. Det är nämligen en Sigma 17-50 2,8 EX HSM och en Tamron SP 70-300 DI. Kommer dessa fungera på en 5D eller går de bara använda på APS-C kameror?

Har en 60D men funderar på att byta till en 5Dmk2.
Men undrar du över två av mina optiker. Det är nämligen en Sigma 17-50 2,8 EX HSM och en Tamron SP 70-300 DI. Kommer dessa fungera på en 5D eller går de bara använda på APS-C kameror?

du kan bara använda 70-300, den andra är byggd för kroppad kamera och kommer inte att funka, även om den möjligen skulle kunna gå att montera. Tecknar oavsett inte ut hela fullformatet.

Tack för svar! Då vet jag :)
Hur vet man egentligen vilka gluggar som funkar eller inte?
Är det något man får googla sig fram?

Bonus fråga: (fast kanske fel avdelning)
Går ovannämnda optiker att använda på en Panasonic GH2?

Prisjakt.nu har ju en ganska bra sökfunktion. Det finns bl a en parameter som heter Endast för APS-C, så att du kan söka på detta.

Sigmaobjektiv för APS går att montera på en FFoch fungerar rent tekniskt, de har vanlig EF-fattning, men som Håkan skriver så tecknar de inte ut fullt. Hur stora svarta kantytor det blir med just detta objektiv jag inte, men du måste säkert beskära alla bilder ganska rejält. I praktiken inte särskilt användbart.

Canons EF-S-objektiv med sin speciella fattning däremot går överhuvudtaget inte alls att montera på en FF utan bara på Canons APS-kameror. Om man ändå skulle lyckas klämma dit det finns risk att spegeln slår emot innersta linsen.

Alla Canon EF går att montera både på APS och FF

Alla Canons EF-S går bara att montera på APS.

Sigma har beteckningen DC på sina APS-objektiv. De går i och för sig att montera på FF men funkar egentligen bara på APS.

Sigmas FF-objektiv har beteckningen DG. Kan användas på både FF och APS.

Tamron har motsvarande beteckningar Di-II för objektiv som bara funkar på APS och Di för objektiv som funkar på både FF och APS

Jag kan tycka att det är lite olyckligt att spendera stora summor på en kamera och snåla på optiken. Det blir mer logiskt ur ett slutresultatperspektiv (om filmning inte är viktigt) att snegla på en beg 5D för 5-6000:- och då få en hel del pengar över till bra objektiv. Det är väldigt synd att använda Sigma DC zoomen på FF då bilden måste beskäras mycket.

För de ca 10.000:- som blir över om man köper 5D plus 1500-2000:- man får för sin Sigma och kanske 1000:- man får för sin Tamron kan man köpa rätt så fina objektiv. T ex så ryms en 24-104/4 IS eller 24-70/2,8 (beg) plus 70-200/4 Utan IS väl inom denna ram. Vill man ha bibehållen maxbrännvidd mot sin nuvarande kombo kan man köpa 100-400 L (beg 9000:) plus Tamron 28-75/2,8 eller om man lägger mer krut på normalzoomen fingerar 24-105 eller 24-70 (beg) plus Sigma 120-400 (beg ca 4500:).

Ur bildkvalitetsperspektiv blir dessa kombinationer bättre än att använda det du har nu och köpa en 5DII.

Tack för utförliga svar. Uppskattas!
Just nu är jag huvudsakligen ute efter att filma.
Det handlar i första hand inte om färdiga produktioner utan mer skisser och tester.
Men i takt med vad dessa kameror klarar så kan de ju också användas till b-kamera. Även huvudkamera för den sakens skull. Vill helt klart bygga upp en skön optik samling och har annan bra optik förutom ovannämnda. Det var bara dom jag var tveksam till huruvida de överhuvudtaget skulle fungera.

ANNONS