Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Från 60D till 5D - optikfråga (?)
- Trådstartare klute
- Start datum
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Har en 60D men funderar på att byta till en 5Dmk2.
Men undrar du över två av mina optiker. Det är nämligen en Sigma 17-50 2,8 EX HSM och en Tamron SP 70-300 DI. Kommer dessa fungera på en 5D eller går de bara använda på APS-C kameror?
du kan bara använda 70-300, den andra är byggd för kroppad kamera och kommer inte att funka, även om den möjligen skulle kunna gå att montera. Tecknar oavsett inte ut hela fullformatet.
mapem
Aktiv medlem
Sigmaobjektiv för APS går att montera på en FFoch fungerar rent tekniskt, de har vanlig EF-fattning, men som Håkan skriver så tecknar de inte ut fullt. Hur stora svarta kantytor det blir med just detta objektiv jag inte, men du måste säkert beskära alla bilder ganska rejält. I praktiken inte särskilt användbart.
Canons EF-S-objektiv med sin speciella fattning däremot går överhuvudtaget inte alls att montera på en FF utan bara på Canons APS-kameror. Om man ändå skulle lyckas klämma dit det finns risk att spegeln slår emot innersta linsen.
Alla Canon EF går att montera både på APS och FF
Alla Canons EF-S går bara att montera på APS.
Sigma har beteckningen DC på sina APS-objektiv. De går i och för sig att montera på FF men funkar egentligen bara på APS.
Sigmas FF-objektiv har beteckningen DG. Kan användas på både FF och APS.
Tamron har motsvarande beteckningar Di-II för objektiv som bara funkar på APS och Di för objektiv som funkar på både FF och APS
Canons EF-S-objektiv med sin speciella fattning däremot går överhuvudtaget inte alls att montera på en FF utan bara på Canons APS-kameror. Om man ändå skulle lyckas klämma dit det finns risk att spegeln slår emot innersta linsen.
Alla Canon EF går att montera både på APS och FF
Alla Canons EF-S går bara att montera på APS.
Sigma har beteckningen DC på sina APS-objektiv. De går i och för sig att montera på FF men funkar egentligen bara på APS.
Sigmas FF-objektiv har beteckningen DG. Kan användas på både FF och APS.
Tamron har motsvarande beteckningar Di-II för objektiv som bara funkar på APS och Di för objektiv som funkar på både FF och APS
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jag kan tycka att det är lite olyckligt att spendera stora summor på en kamera och snåla på optiken. Det blir mer logiskt ur ett slutresultatperspektiv (om filmning inte är viktigt) att snegla på en beg 5D för 5-6000:- och då få en hel del pengar över till bra objektiv. Det är väldigt synd att använda Sigma DC zoomen på FF då bilden måste beskäras mycket.
För de ca 10.000:- som blir över om man köper 5D plus 1500-2000:- man får för sin Sigma och kanske 1000:- man får för sin Tamron kan man köpa rätt så fina objektiv. T ex så ryms en 24-104/4 IS eller 24-70/2,8 (beg) plus 70-200/4 Utan IS väl inom denna ram. Vill man ha bibehållen maxbrännvidd mot sin nuvarande kombo kan man köpa 100-400 L (beg 9000 plus Tamron 28-75/2,8 eller om man lägger mer krut på normalzoomen fingerar 24-105 eller 24-70 (beg) plus Sigma 120-400 (beg ca 4500.
Ur bildkvalitetsperspektiv blir dessa kombinationer bättre än att använda det du har nu och köpa en 5DII.
För de ca 10.000:- som blir över om man köper 5D plus 1500-2000:- man får för sin Sigma och kanske 1000:- man får för sin Tamron kan man köpa rätt så fina objektiv. T ex så ryms en 24-104/4 IS eller 24-70/2,8 (beg) plus 70-200/4 Utan IS väl inom denna ram. Vill man ha bibehållen maxbrännvidd mot sin nuvarande kombo kan man köpa 100-400 L (beg 9000 plus Tamron 28-75/2,8 eller om man lägger mer krut på normalzoomen fingerar 24-105 eller 24-70 (beg) plus Sigma 120-400 (beg ca 4500.
Ur bildkvalitetsperspektiv blir dessa kombinationer bättre än att använda det du har nu och köpa en 5DII.
klute
Avslutat medlemskap
Tack för utförliga svar. Uppskattas!
Just nu är jag huvudsakligen ute efter att filma.
Det handlar i första hand inte om färdiga produktioner utan mer skisser och tester.
Men i takt med vad dessa kameror klarar så kan de ju också användas till b-kamera. Även huvudkamera för den sakens skull. Vill helt klart bygga upp en skön optik samling och har annan bra optik förutom ovannämnda. Det var bara dom jag var tveksam till huruvida de överhuvudtaget skulle fungera.
Just nu är jag huvudsakligen ute efter att filma.
Det handlar i första hand inte om färdiga produktioner utan mer skisser och tester.
Men i takt med vad dessa kameror klarar så kan de ju också användas till b-kamera. Även huvudkamera för den sakens skull. Vill helt klart bygga upp en skön optik samling och har annan bra optik förutom ovannämnda. Det var bara dom jag var tveksam till huruvida de överhuvudtaget skulle fungera.