** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Tri-x

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_gr3

Aktiv medlem
Hej! Nu har jag lite frågor igen som jag hoppas kunna få svar på.

Bara för säkerhets skull: Man säger ju: "exponera efter lågdagrarna och framkalla efter högdagrarna". Innebär det att jag kan exponera en Tri-x efter 200 (överexponera) och sedan framkalla "efter 400", alltså precis som vanligt, "enligt förpackningen"?

Vad blir effekten av det här?

/Martin
 
Ja, i princip, men jag har gjort så att jag har exponerat filmen med 200 ASA istället för 400 och framkallat filmen med tid enl bruksanvisning minus 10 procent.
Det blev jättebra.
 
När man säger att man ska exponera efter skuggorna och framkalla efter högdagrarna så menar man att man ska exponera så att det blir detaljer i skuggorna och att man ska framkalla så att inte högdagrarna blockeras (blir för täta/mörka) på negativet. Exponeringen påverkar nämligen mest detaljåtergivmningen i skuggorna medan framkallningstiden/agiteringen/temperaturen mm ger mest effekt i högdagrarna. Och detta behöver absolut inte innebära att du ska exponera Tri-X efter 200 ISO och korta framkallningstiden. Tri-X håller gansk bra sin 400 ISO och man behöver inte ställa mätaren efter 200 om man mäter ljuset på rätt sätt. Det bästa är givetvis att mäta ljuset mot skugga-medelgrått och lägga exponeringen där. Sedan kolla högdagrarna och uppskatta skillnaden och utifrån det bestämma framkallningstiden så att inte högdagrarna becckar igen eller får för låg kontrast/täthet utan får en jämn fin kontrast upp mot det ljusaste. Det är innebörden i talesättet "exponera efter skuggorna och framkalla efter högdagrarna".

För min egen del mäter jag för det mesta ljuset genom att rikta kameran snett nedåt så att inte ljusa himlar ska ge felaktiga värden. Och jag exponerar alltid Tri-X efter 400 ISO.
 
Senast ändrad:
En annan sak:

Ska man förlänga eller jorta tiden för att MINSKA kontrasten? Är relativ nybörjare på just svartvitt och mörkrum och har alltid trott att kortare tid ger mindre kontrast, men på förpackningen till Stenas SD-76 står det rekomenderat 5 min. för normalkontrast och 6 min. för lågkontrast. Hur hänger det ihop?

/Martin
 
Re: En annan sak:

martin_gr3 skrev:
Ska man förlänga eller jorta tiden för att MINSKA kontrasten? Är relativ nybörjare på just svartvitt och mörkrum och har alltid trott att kortare tid ger mindre kontrast, men på förpackningen till Stenas SD-76 står det rekomenderat 5 min. för normalkontrast och 6 min. för lågkontrast. Hur hänger det ihop?

/Martin

Du har rätt i att negativkontrasten minskar med minskad tid och ökar med ökad tid. Det som står på Stenas förpackning gäller motivkontrasten och då förhåller det sig tvärtom, är den låg ska framkallningstiden ökas för att kompensera detta, vilket ger negativ med normalkontrast som är lätta att kopiera/scanna.
 
tri x

En grundregel för att minska kontrasten vilket nästan alltid är nödvändigt med 135 film är att överexponera och sedan underframkalla.

Samma princip gäller i mörkrummet med papper också.

Jag kör med tri x satt på 320 asa och framkallar i d76 1:1 i 9,5 min. Skulle kunna få ännu mjukare neg om jag satte mätaren på 200 förstås men jag fotar ändå helst inte i sol.

Köper d76 på storpåse och blandar 55 gr åtgången till 0,5 l konc. Blir bra

När det gälller er ursprungliga diskussion kan man väl kanske ränka sig att kolla vad man vill se i skuggan och underexponera det lite grann beroende på
väder 0,5 (mulet) - 1,5 (sol). Om man vid sol exponerar för rikligt får du ett litet helsike vid kopieringen när negen är så täta i högdagrarna.
 
En liten detalj.
I böcker omtalas ofta Tri-X, tex Ansel Adam...om han låter bekant.

Då menar man ENDAST Tri-X 320. Inte 400-filmen. Dessa filmer har olika kurvor. Tri-X 320 finns endast som 120, 220 och bladfilm.
 
"En grundregel för att minska kontrasten vilket nästan alltid är nödvändigt med 135 film är att överexponera och sedan underframkalla."

Hm? När det är låg motivkontrast, hur funkar det då? Du får lägre kontrast i negativen än normalt. Har du tur fungerar det att kopiera på 5:ans filter.

"Samma princip gäller i mörkrummet med papper också."

Hm? Absolut inte. Det är inte bra. Då framkallar det inte ut, främst i högdagrarna. Grundrincipen i mörkrummet är att belysa papperet den tid som krävs för att få en bra bild vid normal utframkallningstid.
 
När det gäller framkallningstiden för Tri-X i D76 så varierar den beroende på temperatur, agiteringssätt, dosa, spädning, typ av förstoringsapparat etc, så man kan inte säga att det finns någon standardtid för alla fölrhållanden och personer. Min egen skiljer t.ex ganska mycket från den som angavs av Mats, och den skiljer även om man jämför med min tid den gamla Tri-X som försvann för några år sedan. Här får man pröva sig fram vad som passar.
 
Re: Re: En annan sak:

Graal skrev:
Du har rätt i att negativkontrasten minskar med minskad tid och ökar med ökad tid. Det som står på Stenas förpackning gäller motivkontrasten och då förhåller det sig tvärtom, är den låg ska framkallningstiden ökas för att kompensera detta, vilket ger negativ med normalkontrast som är lätta att kopiera/scanna.

Det där förstog inte jag...

Förklara gärna m.h.a. nedan visade fantastiska neg...:
 

Bilagor

  • gråttneg.jpg
    gråttneg.jpg
    69.6 KB · Visningar: 312
Neget som visas har mkt låg kontrast (Förutsatt att det är filmbasen som bildar ramen. Annars kunde det vara inscanning mm). Låg kontrast är lättare att komma till rätta med än hög kontrast vid kopiering och scanning. Har man låg kontrast med rätt exponering så finns det ju information överallt. Sedan kan man fixa till bilden med hårt papper, framkallare, blodlutsalt, selentoning mm.

Ett hårt småbildsneg är ofta hopplöst. Printen blir helt kolsvart i skuggor och helt vit i högdagrar. För att förbättra läget finns en del trix:
överexponera och underframkalla. extremfallet har de flesta amatörlabbare råkat göra. efter ett antal sekunder i framkallaren blir bilden gråflammig och sotar sedan snabbt igen helt. tricket är att göra det kontrollerat. Öka tiden med 1/2 steg (ex vis 15 sek i st f 10) och spä ut framkallaren 30% (1:12 i st f 1:9). Detta resulterar i minskade kontraster.

Man kan också jobba på alltför ljusa högdagrar:
förexponera pappret lagom för att det inte blir grått. Då är känsligheten väckt i pappret och teckningen i högdagrarna ökar. Man kan också ha en skål med vatten bredvid framkallaren. Man låter bilden ligga i framk till bilden börjar framträda. Då lägger man försiktigt med bildsidan nedåt i vattnet utan att röra under ett par minuter. I det svarta konsumeras framkallningsresterna snabbt men i högdagrarna fortsätter framkallningen. Tar tid med detta trick men funkar.

Jag fuskar genom att agitera i början och sedan lämna bilden utan att röra (samma princip för kontrastminskning använder jag i filmframkallning. Var 30 sek första tre minuterna sedan en gång per minut). I stället för kontrollerad utspädning använder jag ofta gammal varmtonsframkallare (får inte bli för gammal då färgas en del papper efter ett tag. Bättre med kontrollerad spädning tror jag). Trots trixen får man oftast pjatta och efterbelysa en hel del.
 
dadlas skrev:
Neget som visas har mkt låg kontrast (Förutsatt att det är filmbasen som bildar ramen. Annars kunde det vara inscanning mm).

Jodå, det är filmbasen som bildar ram.

Men hur får jag till en bättre kontrast vid framkallningen?

Agitera oftare (2 vändningar var 30 sek i dettafall)?
Längre tid(6,5min här i FX-39 1+9)?
 
För att få till högre kontrast i negativet ska man öka framkallningstiden. För att få till lägre kontrast ska man minska filmframkallningstiden. Så enkelt är det.

På Stenas förpackning stod att 6 min var till för lågkontrast och 5 min för normalkontrast. Då menade man motivkontrasten, alltså ljusskillnaderna i motivet. Är de stora så resulterar en framkallningstid på 5 min i för hög negativkontrast. Då krävs kortare tid för att få normalkontrast i negativet. Är ljusskillnaderna i motivet små (mindre än normalt) resulterar en framkallningstid på 5 min i för låg negativkontrast. Då krävs förlängning till 6 min för att få ett negativ med normal kontrast, vilket är det man strävar efter då det är lättast att kopiera sådana.

Hoppas du förstår för jag kan inte förklara på annat sätt.
 
Vad gäller just den bild du visar så är det inte negativet utan positivet. Men som det ser ut är det gjort från ett negativ med alldeles för låg kontrast. Där skulle du behövt en längre framkallningstid för att få rätt kontrast i negativet och för att kunna scanna eller kopiera utan att behöva mixtra med olika typer av nödlösningar som t.ex att använda 5.ans filter eller hårdaste gradation, eller att behöva dra i reglagen i ps i onödan. Att få ett negativ med normal kontrast är oftast det man eftersträvar. Då kan du kopiera med normalt filter 2-3, eller på papper med normal gradation, och du får en fin gråskala med bra återgivning och utnyttjar papperets djupsvärta och övriga egenskaper på bästa sätt. Likadant är det vid scanning. Jag har scannat tillräckligt med svartvita negativ för att kunna dra slutsatsen att ett negativ med normal kontrast är absolut enklast att arbeta med i datorn.
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
Hoppas du förstår för jag kan inte förklara på annat sätt.

Jodå, nu trillade polletten ner.

Jag ska m.a.o. testa lite längre framkallningstid nästa på nästa rulle. Frågan är ju med hur mycket.
Om man utgår från rekommendationen på 6.5min, är då 1min till mycket eller lite? Finns det någon tumregel? Att det beror på vad som finns på rullen förstår jag, men ändå...

Jag vill passa på att tacka för att ni tar er tid att svara på alla mina frågor nu när jag börjat framkalla själv igen. I synnerhet Hr. Bergqvist som bjuder på kunskap utöver vad som kan begäras. Tack!
 
Jo, är de motiv du fotograferar på nästa rulle av ungefär samma kontrast så ska det säkert gå bra om du förlänger framkallningstiden lite grand. Om du förut framkallade 6.5 min i FX-39 1+9 så bör du nu istället framkalla ca 7,5-8 min för att få mera normal kontrast i negativen. Kom bara ihåg att de övriga parametrarna ska vara exakt som förut, temperatur i framkallaren/agiteringsmönster, då ska det förhoppningsvis bli bättre. Men man får prova sig fram och hitta sina egna tider. Även saker som kranvattnets hårdhetsgrad, typ av dosa mm, kan inverka och då kan det variera för olika personer vilka tider man får, trots att man gör likadant.
 
Får även passa på att tacka för upskattningen! Men även Mats hade ju lite specialtrix för mörkrumsarbetet att dela med sig av. Kanske lite överkurs för en nybörjare men ändå ganska enkla saker.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar