Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om objektiv mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

AvslagenCola

Ny medlem
Hej, jag har en del frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på!

Först har jag lite bakgrundsinformation. Jag har en Canon EOS 300V (en systemkamera) med två objektiv som jag fick till. Jag har inte så bra koll på exakt vad objektiven heter, men på den ena står det 70-300mm 1:4-5.6 och den andra 28-70mm 1:2,8-4. Båda är Sigma om det nu gör någon skillnad.

Nu är det så att jag har tröttnat på att stoja i fotolabbet och har tänkt köpa en digital systemkamera istället. Min fråga är då om det räcker med att bara köpa ett kamerahus och använda mina gamla objektiv som beskrevs ovan. Eller är det så att objektiv och kameror går ihop? Funderar på att köpa Canon EOS 350D eller 400D, vilken är att rekommendera?

MVH
Alex
 
Angående huset så köp 400D istället för 350D. Kostar ungefär en tusing mer men du får en nyare kamera med bättre AF, senssorrengöring och bättre buffert för serietagning mm. Dom två objektiven bör nog funka, hur gamla är dom? Sen så har du ju bara 28mm som största vidvinkel vilket kan vara lite trångt på en 1.6 crop kamera. Så om du köper hus med kitoptiken 18-55 så har du från hyffsad vidvinkel till 300mm tele.

Efttersom sensorn på 400/350 inte är 24x36mm utan lite mindre så blir inte utsnittet det som står på objektivet. Så du måste gånga brännvidden med 1,6 för att få det korrekta utsnittet som skulle varit på en 35mm systemkamera. Altså 28-70mm optiken mostsvarar då 48,8-112 på 35mm.

Vill du nu har en kamera utan denna utsnittsförändringen kan du ju köpa Canon EOS 1Ds Mark II, pris: 67999:- eller Canon EOS 1D Mark II med bara 1,3 crop faktor för 32895:-

Eller så köper du helt enkelt en Canon Eos 400D

Hoppas att du försåtr trots min lite lulliga text.
 
De gamla gluggarna går att använda på din kommande digitala systemkamera, bortsett från att det är Canon, att det är en digital modell som inte är en 5D eller en mark II serie, och att det är som Albin skriver AF-modeller på gluggarna.
Det beror på hur kräsen man är i valet av objektiv. Du täcker ett stort omfång, men har relativt "dåliga" objektiv.
Tänk på att de digitala systemkameran har ett diffusionsfilter framför den digitala sensorn som gör bilden oskarp. (inte synligt dock) men är du mån om bilden, har mycket pengar och en brinnande passion. Köp nya gluggar. Helst EFS eller Lserien. Det är ett gäng som garanterar bättre skärpa, bättre färger och bättre kvalité, men de kostar givetvis en hel del!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.