Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om min kamera...?

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en "Praktica B200 electronic" och skulle vilja ha lite fler objektiv till den. Finns det objektiv från andra tillverkare som passar? Någon som kan lite historia om just denna kamera? Jag trivs väldigt bra med den, tar bara svart/vit med den nu för tiden.
Tack!

Praktika var en östtysk kameratillverkare som gjorde kameror med M42 fattning. M42 var lite av öppen standard med många tillverkare.

Det är billiga grejer med varierande kvalitet. Sök i forumen så hittar du massor om praktika och M42 objektiv.

B200 har inte M42-gänga utan bajonettfattning -- en egen konstruktion, om jag inte minns fel. Att hitta objektiv är nog inte lätt men heller inte omöjligt. Kolla på Blocket och Tradera!

Vill du veta mer om kameran är det bara att googla, det finns några sajter helt ägnade åt dessa gamla östtyska kameror.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar