Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om färger

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Fotosidan!

Först och främst, vilken fantastisk fotosida! =)

Jag har ett par gånger i veckan gått in på denna sida för att fly verkligheten ett tag, framför allt Galleri FS, där jag under varje besök blir lika överaskad/imponerad varje gång. Eftersom att jag själv älskar att fotografera, men tyvärr ännu är långt ifrån lika skicklig som de flesta av er är, tänkte jag att jag skulle passa på att fråga en sak jag funderat på ett bra tag. Det ska tilläggas att innan jag bestämde mig för att skriva här har jag letat som en galning på olika forum, samt googlat, men inte lyckats få svar på denna fråga.

Vad är färg? Vad är det som bestämmer hur starka färger en bild innehåller? (Är det kameran/ljuset/hur starka färger föremålet är i/photoshop?) Vad kan jag göra om jag vill ha starkare färger i mina bilder?

Jag sitter själv ofta och "photoshoppar" bilder, ökar kontrast och curves för att ta exempel. Men jag är aldrig i närheten av bilderna i ex. Galleri FS. Ibland bara "får jag till det" och då får bilderna jätte starka färger, och ibland inte.

Ursäkta om detta inlägg blev lite "flummigt", men vet inte hur jag ska formulera min fråga på ett bättre sätt! =)

Mvh
Filip S

Inte så dum fråga, men jag tror att svaret är att öva, lära, nöta, nöta, nöta och hålla på. Kanske du kan börja med att berätta hur du jobbar, kan du ge ett exempel på en bild du tyckte var svår? Din autobahn vart ju rätt okay.

Hej Fotosidan!

Först och främst, vilken fantastisk fotosida! =)

Jag har ett par gånger i veckan gått in på denna sida för att fly verkligheten ett tag, framför allt Galleri FS, där jag under varje besök blir lika överaskad/imponerad varje gång. Eftersom att jag själv älskar att fotografera, men tyvärr ännu är långt ifrån lika skicklig som de flesta av er är, tänkte jag att jag skulle passa på att fråga en sak jag funderat på ett bra tag. Det ska tilläggas att innan jag bestämde mig för att skriva här har jag letat som en galning på olika forum, samt googlat, men inte lyckats få svar på denna fråga.

Vad är färg? Vad är det som bestämmer hur starka färger en bild innehåller? (Är det kameran/ljuset/hur starka färger föremålet är i/photoshop?) Vad kan jag göra om jag vill ha starkare färger i mina bilder?

Jag sitter själv ofta och "photoshoppar" bilder, ökar kontrast och curves för att ta exempel. Men jag är aldrig i närheten av bilderna i ex. Galleri FS. Ibland bara "får jag till det" och då får bilderna jätte starka färger, och ibland inte.

Ursäkta om detta inlägg blev lite "flummigt", men vet inte hur jag ska formulera min fråga på ett bättre sätt! =)

Mvh
Filip S

Många bilder som finns i Galleri FS är riktigt fina, ingen tvekan om det.
Ett enkelt svar vore att säga "öka färgmättnaden". Så enkelt är det ju inte, utan de flesta bilder där man upplever stor färgrikedom har också en stor kontrast i motivet. Ofta en svart, mörk eller suddig bakgrund och då poppar huvudmotivet fram betydligt bättre. Kontrasterande färger förstärker också intrycket av stor färgrikedom. Det fulaste är övermättade bilder där färgerna tar död på sig själv..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar