Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Canon EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

canonclara

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu är jag ute efter en Canon EOS 1000D (Har någon en begagnad till salu, kommentera gärna!). Jag har lite frågor som någon erfaren Canon-ägare kanske kan svara på?

1. På till exempel Prisjakt.se finns samma kamera med olika objektiv om jag har fattat rätt. Vilket av dessa kit-objektiv är bäst?
2. Är Canon EOS 1000D en bra amatörkamera? Har haft en Fujifilm FinePix S2950 HD innan så detta skulle bli min första Canon, vilket jag såklart ser fram emot :)
3. Älskar makro-fotografering, finns det något annat objektiv ni föredrar?
4. Har ni några tips när det gäller "allmän fotografering" (Alltså typ helbild på människa) och makro-fotografering?
5. Några andra tips? Passande objektiv, tillbehör, funktioner... You name it :)
6. Har någon läst boken om Canon som heter "Bättre bilder"? Är den värd att köpa?

Tack på förhand!

1. Det finns två bra, 18-55 IS och 18-55 III, och ett mindre bra 18-55 II (eller bara utan tillägg). Kosta på dig de bättre.
2. Ja. Men de är konkurrenterna också.
3. Det beror på hur små föremål du vill ska fylla upp bilden.
4. Massor! Köp eller låna en bok om fototeknik!
5. Köp inget mer, förrän du provat din kamera med paketobjektivet.
6. Nej, jag är en Nikon-anhängare! :)

Per.

För punkt tre håller jag med om kommentaren ovan, men som universalmakro är EF-S 60 mm f/2,8 macro inte dumt. Fungerar även för porträtt.

Eftersom du letar efter Canon's billigaste kamera utgår jag från att du inte omedelbart kan köpa till ett macro-objektiv (kostar 4000:- och uppåt sisådär), men det går att komma en bit på vägen även med kit-objektivet. Använd "Av"-läget (bländarprioritet) och sätt bländaren på största öppning, ställ in manuell fokus och vrid till närmsta möjliga fokuseringsavstånd. "Fokusera" sedan genom att helt enkelt röra kameran mot motivet tills skärpan sitter. Man kommer hyggligt nära, och beroende på vald brännvidd får man rätt så olika resultat. Närmast en traditionell makrobild kommer man vid längsta brännvidden (55mm).

Ett alternativ till dedikerad makro-optik är förresten att köpa mellanringar. Finns t.ex här: http://kaffebrus.com/macroset-3st-mellanringar-556.html

Det finns också adaptrar för att montera optiken bakvänt som även det ger vanlig optik makroegenskaper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar